Een pittige uitdaging en vooral een zelfonderzoek voor TAC en WEI en voor Nederland Subsidieland. Armut Macht Geil is een statement met betrekking tot de ‘overgeorganiseerde en aan regels vastzittende wereld van muziek en kunst’. Want in hoeverre ben je als kunstenaar of organisator afhankelijk van geld? Word je van het ontbreken van een budget creatief of houdt het je juist tegen? En is het überhaupt wel te realiseren?
Dat het te realiseren is bewezen TAC en WEI vorig jaar met de eerste en zeer geslaagde versie van dit festival. Met Lady Aïda als hoofdact was het goed vertoeven in TAC. Wie dit jaar de hoofdact is wil de programmeur niet vertellen. “Ze hebben op zowel Lowlands als op STRP gestaan waar ze het dak eraf bliezen met een dikke set. En verder is het erg dansbaar! Meer kan ik niet zeggen.”
Namen die wel bekend worden gemaakt zijn het Style Beats Liberation Front met hun erg dansbare electro. Wouter Jaspers maakt drone: extreme metalmuziek die erg traag en zwaar klinkt. Als tegenhanger voor die drone brengen The Snout Eating Livers uit Tilburg hun vrolijke feestpop. Ramb dj is een naam die we voorzichtig steeds vaker voorbij zien komen in het Eindhovense wereldje. Deze getalenteerde reus plakt op vakkundige wijze de nieuwste underground tracks aan elkaar en is altijd dansbaa,r maar nimmer voorspelbaar. Jak Peters speelt mooie breekbare liedjes en ten slotte wordt de Bert Hermens Prijs voor de tweede keer uitgereikt aan een persoon die zich belangeloos heeft ingezet voor cultuur in Eindhoven. Genomineerd zijn Luk Sponselee, Nick LeBeat, Ton van Gool en Stefan van Moorse.