Groningse verhalen in Spijkerboor

Tekst en foto's: Daphne Oudman ,

Zaterdagavond klokslag negen uur: er is een knusse setting in ‘t Keerpunt in Spijkerboor. Twee muzikanten staan klaar om het bijna volle cafeetje te vullen met mooie muziek. De magiër op de gitaar Joost Dijkema, ondersteunt Bert Hadders bij het spelen van zijn Groningse songs. Bert, geboren in Tweede Exloërmond, jong vertrokken naar Groningen, is nu een bekende artiest binnen de drie noordelijke provinciën. Joost is een Drentse stadjer die lijkt te zijn geboren met de gitaar in de hand.

Bert praat tussen de nummers door in een lekker Gronings accent over zijn vele beleefde verhalen. Op deze verhalen zijn een aantal van zijn songs gebaseerd. Okke Kluun is een van deze befaamde hoofdpersonen. Het is een sfeervol plaatje. In het café kan het publiek gewoon meepraten met de geboren Drent.

Hadders, die moet oppassen niet aan zijn zaakje te zitten, laat Joost Dijkema naast hem shinen op de gitaar en banjo. Zelf houdt hij het bij klein gitaar spel en zang. Er worden wat nummers van het nieuwere album ‘Kokeleko’ gespeeld, en wat golden oldies van Hadders’ repertoire. De cd-verkoop wordt aangemoedigd door Dijkema. Hij houdt een aantal keer de cd omhoog: een keer zonder de prijs te noemen, een keer zonder te vertellen dat ze deze verkopen, waarop Hadders beweert: “Hai hef d’r nog wel wat less’n in neudig!”

Niet alleen het tweetal zelf zorgde voor een losse sfeer: “In het theater hadden wij echt van die lichtshows er bij, wanneer wij het dan hadden over een flits in de nacht gingen er allemaal lichten af”. De man van de lichten wist hier wel wat mee: doodleuk flitste hij een paar keer met de lampen, dit liet Bert en Joost in een grote lachbui uitbarsten.

Het dialect waarin Hadders zingt, is puur en lekker om naar te luisteren. Kom je niet uit het noorden? Geeft niets! Deze man weet je te vermaken met zijn teksten en zijn zangstem. Ook niet te vergeten: Dijkema geeft een grootse show met zijn gitaarspel. Alleen daarvoor zal je deze mannen al moeten bezoeken.