Festerica gaat uit zijn dak

Erica biedt pure rock 'n roll uit Drenthe

Mike Weering | Foto's Mariëlle Hensums ,

Op Erica vond zaterdag 10 september de derde editie van Festerica plaats, een rock 'n roll festival op een bosrijke locatie. De charme van de omgeving wordt versterkt door de goede aankleding, zitmogelijkheden en foodtrucks. De line-up van het festival bestond naast zes kwalitatief goede coverbands uit Ricky Rehab, Easterfield en Toycar Taxi.

Het door de rockende coverbands warmgemaakte publiek wordt allereerst getrakteerd op bluesrock van het uit Barger-Oosterveld afkomstige Easterfield. Deze rasmuzikanten laten een performance van grote klasse zien en het publiek werd zichtbaar vermaakt tijdens de ondergaande zon. Het rauwe stemgeluid van zanger Bram komt ook deze keer weer extra tot zijn recht door zowel het collectief als de muzikaliteit van elk bandlid.

Terwijl Easterfield zijn klasse wederom laat zien arriveerde Toycar Taxi op het festivalterrein. De talentvolle band maakt alle verwachtingen waar en geeft een performance als zeer ervaren artiesten. De nauwkeurigheid en gemak waarop deze poprock-band zich telkens tentoonstelt is bewonderingswaardig te noemen en ook de nummers van Toycar Taxi slaan aan bij de massaal toegestroomde muziekliefhebbers, die ook genieten van het extra bandlid (de band heeft zich sinds kort versterkt met toetsenist Bastiaan). Onder deze muziekliefhebbers is iemand aanwezig met een John Deere-pet, mocht deze meneer deze pet alsnog willen verkopen stuur dan een mailtje naar johndeere@toycartaxi.nl

Ricky Rehab is de volgende band die een show weggeeft. Zanger Timothy omschrijft zijn zin als volgt: 'we zijn klaar om alles af te breken'. Deze karakteristieke rebelsheid straalt de band ook vanaf minuut 1 uit op het podium. De band, die een uur na de bekendmaking van hun comeback al geboekt was voor Festerica, laat zijn klasse zien met sleazy rock en harde solo’s. De goed opelkaar ingespeelde rockformatie gaat tot het gaatje tijdens het festival en komt ook bezweet van het podium af, aangezien relaxen op het podium deze avond niet in het woordenboek van Ricky Rehab staat.

Alle drie de bands hebben wederom hun visitekaartje weer eens afgegeven op dit prachtige festival. De gemoedelijke sfeer, de focus op rock en de laagdrempeligheid maken dit festival de moeite om volgend jaar (weer) te bezoeken. Dit festival moet een vast agendapunt voor elke muziekliefhebber uit Drenthe zijn!