Martijje- Evenwicht

Drentse Jazz voor het gezin

Nikki Bulten ,

Martijje Lubbers is een echte Drent - geboren en getogen in Grolloo - en uitvinder van Drentse Jazz. In 2009 bracht ze haar eerste album ‘Drezz’ uit. Hiermee was het genre Drentse Jazz geboren. Haar tweede album ‘Jamero’ was een educatief album met zestien kinderliedjes in het Drents. Op 21 september 2015 bracht ze haar derde album ‘Evenwicht’ uit. Op de hoes zien we een vrolijke lachende blonde jonge vrouw, ballonnen en de Drentse heide. Het album bevat negen nummers.

Het album start met het nummer ‘Welkom’. Bij de eerste zeventien seconden van dit nummer krijg je het gevoel alsof je naar een intro van een Amerikaanse 80`s sitcom luistert. Een fijne jazzy sound om mee te beginnen. Luisterend naar de teksten wordt het al gauw duidelijk dat Martijje een jonge moeder is die ‘Evenwicht’ zoekt tussen haar gezin en werk. Hierdoor heeft het album een familiair tintje. Het nummer ‘Krummeltie’ is een ode aan haar kind en ‘Hoe hard dan ook de wind weit’ gaat over onvoorwaardelijke (moeder)liefde.

Dat Drents en jazz niet altijd goed samengaan, bewijst het nummer 'Zin an Lente'.  Het nummer steekt vreselijk af bij de rest van dit album. Het gehalte 'Jazz' is bij dit nummer ook lager dan bij de rest van plaat. Afgesloten wordt er met 'Ik wil meer'. Instrumentaal is dit een lekker uptempo nummertje. Helaas is de tekst nogal opdringerig en een tikkeltje wanhopig. Ik hoef niet 'meer'. Dat Drentse toal en jazz een goede combi kan zijn, hoor je bij 'Hoe hard dan ok de wind weit'. Dit nummer weet de juiste evenwicht te vinden.

Na het beluisteren van 'Evenwicht' is het gelijk duidelijk waarom Martijje ook Drentse kinderliedjes schrijft. Deze plaat is dan ook erg geschikt voor jonge Drentse gezinnen. Voor de serieuze jazz-liefhebber zal ik dit album niet aanraden. Het nummer 'Zin an Lente' kan het lokaal nog best goed gaan doen, maar niet omdat het jazz-gehalte zo aanwezig is. Wel is er duidelijk groei te horen vergeleken met haar eerste album 'Drezz'.

Wil jij meer? Kijk dan even op haar website of bandcamp.