Nee, de afgelopen weken zijn niet bepaald positief geweest voor de Haagse muziekscene. De bereidwilligheid heeft zijn kookpunt bereikt, echter dat weerhoudt ons er niet van om lekker vanuit de luie stoel te genieten. Van de muziek van deze maand uiteraard. Waarvan onder andere klassieke hardrock, eigenzinnige rap en cinematografische songs.

Frontline

Judgement Day

Frontline is aardig aan de weg aan het timmeren. Nieuwe single 'Judgement Day' volgt de EP die vorig jaar is aangekomen en is volgens de band een voorproefje van het aankomende album. De track spreekt vooral de hardrock fans van de Britse slag aan, specifiek die van NWOBHM houden. Qua muzikale invulling is Judgement Day een vette knipoog naar artiesten als Iron Maiden en daar is helemaal niets mis mee.

Eelco & Juulz

Trauma's aan de Deur

Eelco & Juulz hebben de handen ineen geslagen voor de track 'Trauma's aan de deur'. Voor diegene die nog onbekend zijn met het voorgaande werk van Juulz, dat luistert als een mashup tussen poppunk en naar autotune neigende rap. Zo zie je maar dat de invloed van Travis Barker meerdere generaties inspireert en blijft inspireren. Kijk naar de recente samenwerkingen van de punkdrummer, die juist in dat crossover hoekje vallen. In datzelfde opzicht kunnen we 'Trauma's aan de Deur' ongetwijfeld cliché en catchy opstempelen, aangezien dat inherent is aan het genre. 

 

 

Poison Lolly

Inside Out

Bij de naam 'Inside, Out!' van Poison Lolly hadden we eerlijk gezegd een soort cliché hardrock of afgezaagde Haagse beatsong verwacht. De cover is, eerlijk gezegd, net zo weinig representatief. Inside, Out! is namelijk een piano gedreven song die vooral de aandacht opeist in plaats van afschrikt. Zeven minuten lang vraag je jezelf af waar het naartoe gaat, de urgente pianoklanken hebben een eigenaardige spanningsboog met de zang van Mariëlle Pronk. Het is zowel teder als cinematografisch te noemen. Het zou zeker niet misstaan als onderdeel van een eigenzinnige arthouse film. Waar je net als in het geval van Inside, Out! het einde zeker niet wilt missen.

Lifeless Past

Split EP met Nass Zuruck

Lifeless Past is al enige tijd de vaandeldrager van duistere post-punk in Den Haag. Niet zo gek, want concurrentie is er niet. Toch is elke release weer aanleiding om het melancholische hart een goede slinger te geven. Dit keer spreken we van een split-EP, uitgebracht met de Amerikaanse formatie Nass Zuruck. Een split-EP is vaak een compromis tussen twee acts die net iets meer dan een single inbrengen. Dat is hier ook het geval, met als uitzondering de track 'Deathwish' waar beide artiesten evenredig aan hebben gesleuteld. Hier krijgen we een trage, doch dansbare dark wave track voorgeschoteld. Lifeless Past sijpelt op 'Going Nowhere' de klagerige basgitaar uit over stuwende kickdrums. Terwijl een gitaarmuur op afstand de wanende zang tegemoet komt. Dan contrasteert 'In My Head' als de incarnatie van Robert Smith ten tijde van Kiss Me, Kiss Me, Kiss Me. Hier is de bleke atmosfeer ingeruild voor een zweverige sound. Kortom, een gedegen EP voor iedereen die new wave nooit een passend vaarwel kan geven.

AISHA.

Los

Laat me los is een zoet liedje en AISHA. heeft een fijne, heldere stem. De Zoetermeerse AISHA. zingt in haar liedjes over onderwerpen die zij en haar omgeving in het dagelijks leven tegenkomen. Dan kom je al snel bij de liefde uit. In oktober kwam haar eerste single uit over een moeilijke relatie en in Los, leert ze deze loslaten. 

Ann King

Fiercely EP

Annemarie Overwijn aka Ann King bracht pasgeleden haar nieuwe EP Fiercely uit. De plaat telt vijf nummers waarvan we 'Shivers' al eerder hoorden. Bij 'Primrose Hill' heeft King vorig jaar al een clip gemaakt waarin ze op een herfstige dag (volgens ons) door ons welbekende Clingendael loopt.

Lees de hele update hier.

Lights on the Lake

The Constant

De tweede single van Lights on the Lake is heerlijk catchy en volgt dezelfde mysterieuze muzikaal reis die de band met 'Wild Flowers' al had ingezet. Voor je het weet zit je de "pa..pada" mee te brullen. En dan spreken wij uit ervaring.

Er is op Youtube een clipje van een huiskameroptreden te vinden, maar eigenlijk hopen we op een net zo mooi psychedelisch filmpje voor 'The Constant', als er voor Wild Flowers is gemaakt.

Acquoy

Dancing

Het trio Acquoy dat zichzelf omschrijft als een fuzzrock formatie heeft ook niet stilgezeten en bracht vorige week het nummer Dancing uit. Lekkere rock-muziek, die nog het meest doet denken aan de klassieke nummers van de Stones (of zit er ook een vleugje Doors doorheen?). Jammer dat het net uitkomt in de maanden dat weer stil mogen gaan zitten op de bank, want bij deze muziek zou menig Hagenees goed staan springen. Vet!

Alina Valentina

Magic

Mogelijk is het nummer Magic van Alina Valentina vernoemd naar de basslijn in het nummer, want die is genieten! Een lekker dromerig nummer, doordrenkt met een gezonde hoeveelheid synthesizer. Eindelijk is er iemand die de vraagt stelt waar we allemaal mee lopen: "Where can I find some magic?". 

Hard voor Weinig

Woonrecht

"Beleggen doe je maar met je boterham"

Hard Voor Weinig is een Haags/Leidse anarchistische punkband waar de naam eigenlijk de lading al dekt. Met het nummer 'Woonrecht' maakt het drietal een statement tegen een van de heftigste problemen van het moment; huisvesting. Een issue dat geen toelichting meer verdient....

Lees de hele update.

Roos Meijer

Why Don't We Give It A Try?

De muziek van Roos Meijer is een medium voor het vertellen van andersmans verhalen. Voor haar album 'Why Don't We Give It A Try' zocht Roos een andere manier om de verhalen van anderen te vertellen in klank. Ze ging gesprekken aan met verschillende 'changemakers', waar dialogen als basis fungeerde voor nieuwe nummers. De plaat is zojuist uitgebracht en er staat al een bijzondere concert in het vooruitzicht met het Residentie Orket.

Lees het hele interview hier.

Colin Enrico

Easy Morning

De lockdown is weer in de maand, en de vakanties zijn wellicht ook weer van de baan. Gelukkig is daar Colin Enrico, om ons met zijn nummer Easy Morning mee te nemen naar warmere oorden (of wellicht ook goed te relateren aan de thuiswerkochtenden waar we nu weer aan vast zitten). Is het goed, is het slecht? Geen idee, maar het is het eerste Haagse reggae-nummer dat we voorgeschoteld krijgen in een lange tijd, en alleen daarvoor zouden we al aanraden om er even naar te luisteren.

MAXINE

Minor Felt Major

Na hits te schrijven voor andere zangers en zangeressen, heeft de Haagse popzangeres zich nu op haar eigen werk gestort. “Minor Felt Major heeft een dubbele, of eigenlijk driedubbele lading”, vertelt MAXINE ons aan de telefoon.

“Ik heb deze songs geschreven tijdens mijn studie en die begon toen ik 17 was. Op dat moment voelde ik me een hele wijze meid, die alles wist van de liefde, maar ik wist natuurlijk nog niks. Dus ik voelde me major, maar ik was eigenlijk nog een minor. Daarnaast gaat het over de gevoelens waar je doorheen gaat in een relatie. In het begin als alles nieuw en goed is voel je je major, maar aan het einde of als het slecht gaat voel je je minor. Verder staat het natuurlijk ook voor de toonsoorten majeur en mineur. De EP staat op volgorde: het gaat van het blije gevoel van verliefd zijn, naar het verdriet van een break-up en uiteindelijk het over iemand heen zijn.”

Lees de hele update hier.

Prins S. en De Geit

Kan Je niet Maken

Daar is hij weer hoor. Prins S. en de Geit is met hitjes aan het strooien alsof het bijna Sinterklaas is. Kan Je Niet Maken is anders dan wat we tot nu toe van het trio gewend zijn. Horen we daar nou hardcore? Maar ook weer niet zo anders. Het is net zo geschikt voor donkere, zwetende stampkelders als het eerdere werk. Als je de dansvloer maar niet onderkotst, dat kun je niet maken.

Mis je een Haagse Nieuwe?

Zelf muziek gemaakt? Of wil je iets doorgeven dat op de lijst moet? DAT BEPALEN WIJ ZELF WEL. Maar mail je tips vooral naar info@3voor12denhaag.nl en wie weet staat jouw favoriete release de volgende keer te pronken tussen de andere Haagse Nieuwe muziek.

De Haagse Nieuwe playlist van deze maand luister je hieronder.