"Why Don't We Give It A Try" is de veelzeggende titel voor een project dat onderwerpen aansnijdt als: klimaat, anti-racisme, feminisme, mensenrechten, weeskinderen en daklozen. Alllemaal maatschappelijke onderwerpen, waar mensen graag verandering in willen zien. Onderwerpen die een geheel eigen verhaal hebben. Al is dat misschien wat kort door de bocht, dus laten we het bij 'geladen' onderwerpen houden.
We besluiten Roos te bellen over alle in's en out's van de totstandkoming van het album. De zangeres blijkt op dit moment in Frankrijk te zijn voor een 'schrijfvakantie' voor Maida Rose. Tussen neus en lippen krijgen we mee dat er al meer dan genoeg materiaal op de plank ligt voor dit project. Hier gaan we ongetwijfeld meer van horen. Ondanks de prikkeling van dit nieuwsfeitje laten we ons niet kennen, laten we het over "Why Don't We Give It A Try" hebben.
Hoe is het project tot stand gekomen?
Na het spreken van acht verschillende mensen, "heb ik lyrics opgestuurd met de vraag, voel jij je hierin vertegenwoordigd? Als ik dan een bevestiging had dat het klopte, dan ging ik er verder mee aan de slag". De uiteenlopende onderwerpen tot een geheel maken was geen bewust opgezet plan. "Van tevoren vroeg ik me vooral af: hoe krijg ik dit gesprek dat ik heb gevoerd tot een nummer?", maar "uiteindelijk was er toch een rode draad". Dat wil niet zeggen dat de puzzelstukjes zomaar in elkaar vielen. Zo vertelt Roos dat een nummer soms toch volledig herschreven moest worden.
Al snel worstelde Roos met de vraag: "hoe kan ik die inspiratie van die gesprekken in klank verwoorden?" Eerst werkte de zangeres vanuit een akoestische basis. Vervolgens kwam de vraag welke soundscape en instrumentatie is dan passend? Op dit punt zijn zoveel mogelijk muzikanten uitgenodigd, zoals de Syrische klarinetspeler Ghaeth Almaghoot en drummers Mischa Porte, Lisa Ann Jonker en Dan Huijser, maar ook leden van het Residentie Orkest. Qua uiteindelijke productie vond "deels thuis, deels bij Doris Veldman en de verschillende muzikanten, en deels in de een studio plaats". Een aanvulling op het arrangement kwam uit een vertrouwede hoek, namelijk van haar eigen vader. Hij nam een deel van de strijkers arrangementen op zich. Een mooie combinatie van vertrouwde samenwerkingen en nieuwe muzikale invloeden.