Anneke van Giersbergen pakt Haags publiek helemaal in

KinKobra als voorprogramma goede opwarmer

Lotte Twilt | Foto’s: Ramond Jaggessar ,

Anneke van Giersbergen is inmiddels al lang niet alleen meer bekend als voormalig zangeres van de band The Gathering. Sinds haar vertrek bij de band in 2007, bracht zij vijf studioalbums uit, als Agua de Annique en onder haar eigen naam. Vanavond staat ze in een uitverkochte kleine zaal van Paard van Troje, de eerste show van haar nieuwe clubtour.

Als voorprogramma heeft Anneke van Giersbergen de Zuid-Hollandse band KinKobra meegenomen. Het publiek is ruim op tijd en de bandleden zijn dankbaar dat ze mogen spelen voor een volle zaal. Vanuit het publiek is er volledige aandacht voor de mannen en het applaus wordt niet zuinig gegeven. De energieke en krachtige rock neemt het publiek mee in vervoering en is een goede opwarmer. De bezoekers moeten nog wel een beetje wakker worden, want bij het noemen van de naam Anneke van Giersbergen wordt nog een beetje lauw gereageerd.

Na de treffende appetizer van KinKobra is het gelukkig maar kort wachten op Anneke van Giersbergen. In het begin van de show, de eerste show van haar clubtour, komt Van Giersbergen nog een klein beetje onzeker over. Dit is gelukkig niet in haar stem te horen. Halverwege laat zij dat gevoel logischerwijs los. Behalve met haar krachtige stem weet ze het publiek ook te binden met haar humor en onbevangenheid. Anneke weet met veel oogcontact, lachen en praatjes het publiek onderdeel te laten voelen van de show. De sfeer in de zaal is gemoedelijk en dit komt zeker ook door de innemende persoonlijkheid van Van Giersbergen.

Brengt ze tijdens de show vooral nummers van haar meest recente album 'Drive', toch onthoudt ze de fans van het eerste uur ook zeker geen hits van The Gathering. Het maakt niet uit wat ze doet, elk nummer wordt welkom ontvangen. Dat is ook niet gek, want Van Giersbergen is nog steeds een van de beste zangeressen van Nederland. Zuiver en krachtig; bij het einde van een laatste noot voel je dat ze de noot nog veel langer had kunnen aanhouden. En dat alles heel gemakkelijk, met een glimlach.

Het prachtige nummer 'Leaves', origineel van de band van The Gathering wordt ons ook ten gehore gebracht, dit in een breekbare en emotionele versie. Samen met de zeer getalenteerde pianiste Victoria, die als enige van de bandleden met naam vernoemd wordt, krijgt zij de zaal muisstil. De set is goed en afwisselend opgebouwd. We worden getrakteerd met dansbare, krachtige en stoere nummers, maar ook met breekbare, muisstille liedjes. Het nummer 'Circles', de tweede single van het album 'Everything Is Changing', wordt welkom geheten met applaus. Dit is duidelijk een van de publiekslievelingen en wordt door sommigen ook mee gezongen. Dit nummer wat zij ons solo ten gehore brengt is gevoelig en teer en vol met hoop. Ook alleen, met haar gitaar, krijgt zij de onverdeelde aandacht.

Bij een van de laatste nummer danst Van Giersbergen nog even met het publiek, daarbij wordt zij verrast maar welkom ontvangen. Ook na het encore willen we eigenlijk nog steeds niet dat ze gaat, maar aan al het moois komt helaas ook een einde. Ze neemt ruim de tijd om met haar fans te kletsen. Iedereen krijgt de kans op een foto en een cd met handtekening. Ook na de show is zij gelukkig nog even van het publiek.