EP-recensie: Kern Koppen - ‘De 4 Seizoenen’

Lente Koorts, Zomer Fruit, Herfst Blad en Winter Slaap besproken

Niels van den Bergh ,

Nu de vierde en tevens laatste releaseparty van het ‘4 Seizoenen’-project in zicht is, blikt 3voor12 Den Haag alvast terug op het muzikale resultaat van een zeer actief jaar voor Kern Koppen. 3FM Serious Talent en de Haagse Pop Prijs zijn niet de minste waarderingen die door het hiphopcollectief in de afgelopen periode werden binnengesleept. De uitdaging om elk seizoen een EP uit te brengen die representatief is in bijbehorende sfeer en geluid, heeft de heren veel goeds gedaan. Zo kregen de nummers meer aandacht en perfectie dan wanneer deze (zestien!) tracks bijvoorbeeld op één album terecht waren gekomen.

Lente Koorts
Alsof je uit een diepe winterslaap ontwaakt, zo begint het eerste deel van dit unieke project met ‘Uit de schaduw’. De boodschap achter het soundcheck-achtige intro van één minuut is meteen duidelijk; ga er maar eens goed voor zitten want Kern Koppen neemt je mee in een muzikale achtbaan door de vier jaargetijden. De mix van een strak spelende band en overtuigende raplyrics kan het beste worden omschreven als indie-hiphop-pop. Waar andere rapformaties  kiezen voor een geluidsband tijdens optredens, heeft de band achter de drie frontmannen een enorme meerwaarde.  Met name bij ‘Ruimte weer’ klinken de drums en gitaarloopjes zeer aanstekelijk en zijn de kwaliteiten van de groep duidelijk hoorbaar. Het is dan ook niet voor niets dat Kern Koppen naar aanleiding van deze track door 3FM werd bestempeld tot Serious Talent.

Dat de getalenteerde heren niet beroerd zijn om serieuze onderwerpen te behandelen is ook feit. Na het rennen, springen en in de zandbak spelen van ‘Ruimte weer’ is het nu tijd voor de liefde. Met het breekbare ‘Maimoene’ blikt Frank van der Steen terug op het verliefd worden op zijn vrouw. Het resultaat is een gevoelige ode met zangpartijen die sterk aan Doe Maar doen denken. Naast verliefdheid is ook het langer worden van de dagen onlosmakelijk verbonden met de lente. Een nummer als ‘Licht inval’ is daarom zeer toepasselijk voor dit seizoen. Met positiviteit, opgewektheid en vrolijkheid wordt zo de deur naar de zomer steeds verder open gezet.

Zomer Fruit
Waar denk je het eerste aan bij het woord zomer? Juist, vakantie. Dit moeten de heren ook gedacht hebben bij het componeren en samenstellen van de tweede EP. Het opzwepende openingsnummer ‘Vliegen zonder vleugels’ bevat de drive en de onoverwinnelijke energie om er vandoor te willen gaan. Waar naartoe? Dat maakt niet uit. Het liefst zo ver en zo hard mogelijk. En laat dit nou geheel toepasselijk terugkomen in ‘Open dak’. Met zwetende handen aan het stuur en de voet op het pedaal laten we de chaos en drukte van de stad ver achter ons.

Bijgekomen van de reis ontwaak je verbaasd in een hangmat op een Hawaiiaans eiland met een kokosnootdrankje binnen handbereik. In de verte klinkt de zang van Tom Giles. Hij verwelkomt je, op een wijze die doet denken aan de tune van een tekenfilmserie uit de jaren tachtig, op ‘Lulu eiland’. Het meest exotische droomvakantieparadijs wat er bestaat. Hier wil je eigenlijk nooit meer weg. Maar zoals aan elke vakantie een eind komt, zo is ook de zomer niet oneindig. Het verlangen naar het volgende jaar kan bijna beginnen. De herfst is in aantocht. De laatste picknick op het strand tot en met de allerlaatste zonnestralen. We genieten nog even van de zon op ‘Voordat ze ondergaat’.

Herfst Blad
Net als ‘Zomer Fruit’ opent zijn opvolger met een sterke track die meteen blijft hangen. Als een vervolg op ‘Ruimte weer’ waarin gerapt wordt over hoe fijn het is om je af en toe weer een kind te voelen, staan nu in ‘Noem me een man’ de overpeinzingen van een volwassen man centraal. Al een geruime tijd hadden Kern Koppen en rapper Typhoon het plan om gezamenlijk een track op te nemen. Nu er in een jaar tijd zestien nummers moesten worden geschreven, was dit de uitgelezen mogelijkheid om deze wens te doen uitkomen. Na het net iets te lange Beach Boys-achtige intro is het gastoptreden van Typhoon een verbluffende aanvulling op ‘Craquelé’. Zo krijgt deze EP net iets meer afwisseling dan z’n twee voorgangers. Als kenmerk van de herfst is ook het weer een bron van inspiratie geweest. Zo divers als deze kan zijn dit seizoen, zo verschillend zijn de laatste twee nummers van Herfst Blad. Met het bombastische ‘Hazewind’ en het rustige ‘Vrije val’ komen ook de laatste bladeren van de bomen tijdens de hoorbare regenbui. Het wachten op het moment dat de winter zijn intrede doet is begonnen.

Winter Slaap
Ondanks dat de winter dit jaar maar niet wil doorzetten, zorgen Kern Koppen met de afsluiter van het vierluik er toch voor dat de koude rillingen over je rug lopen. Met de stevigste beats van de vier EP’s tot dusver gecombineerd met een subtiel pianodeuntje, lijkt ‘Donderwolk’ zo uit de koker van Dr. Dre te zijn gerold. De psychopathische teksten van Guus van der Steen aangevuld met de Outkast-achtige refreinen geven ook deze track genoeg potentie om het tot nieuwe single te kunnen schoppen. Ondanks de diversiteit aan nummers is er toch één die er wel heel erg tussenuitspringt. Geschreven door de nieuwste aanwinst op toetsen, Sergio Escoda, onderscheidt ‘Deken’ zich als een ambiant-trip van alle voorgaande tracks. Met name het Pink Floydse einde is duidelijk een stap buiten de geijkte hiphop paden, maar ook dat is weer helemaal Kern Koppen. Niet in een hokje te stoppen en met veel emotie en doordacht gecomponeerd. De samenwerking met producers Bas en Tijmen van Wageningen heeft hoorbaar invloed gehad op het schrijfproces want het uptempo nummer ‘Kijken in het donker’ had zowaar (na ‘Say something’ uit 2012) een mooie samenwerking met DI-RECT kunnen zijn. Om de luisteraar op het verkeerde been te zetten keert ‘Deken’ middels  een zogenaamde “reprise” aan het einde weer even terug. Tot slot neemt de band, onder begeleiding van een heerlijk klinkende piano, met het integere ‘Ik wil niet dat dit stopt’ afscheid van de luisteraar. En komt zo op passende wijze een einde aan het ambitieuze vier seizoenen project.

Eindconclusie: Het resultaat mag er absoluut zijn. Kern Koppen hebben de zichzelf opgelegde uitdaging met een moddervette  voldoende volbracht. De perfectie en details in elk nummer zijn  tekstueel en muzikaal van een zeer hoog niveau. Tussen deze zestien nieuwe nummers zit dan ook meer dan genoeg materiaal om menig concert/festivalbezoeker het komende jaar te overtuigen van hun opmerkelijke kwaliteiten.

Kern Koppen (presentatie ‘Winter Slaap’)
Vrijdag 7 februari @ Paard van Troje
Aanvang: 20.00 uur / Entree: 7,50 euro