Niet alleen extraheert Birth of Joy succesvol uit het verleden (Cream, Deep Purple, MC5, The Doors), de band weet er ook een contemporaine twist aan te geven (Jane’s Addiction, Nirvana, The Brian Jonestown Massacre) en de dynamiek van de optredens perfect te vangen. Het geluid manoeuvreert tussen vuige stoner, garagerock, psychedelische sixties rock, grunge en blues. De haast zegenrijke retrorock klinkt niet vernieuwend, maar wel ontzettend lekker en zinnenprikkelend. Zeg maar gerust sexy. Met ‘The sound’ hakt de plaat er meteen in en roept een verlangen op naar meer. De motiefrijke overhemden losgeknoopt, euforisch, bezwete lichamen geëngageerd met het almaar harder wordende volume.
Wie mist er een bassist? Birth of Joy in ieder geval niet. Het orgel is hier een belangrijke katalysator, een pompende en snerpende generator in harmonieuze symbiose met de resonerende gitaar en de vitaliteit van de drums. Dit trio is een hete tornado die maar moeilijk te stoppen is. Hard werken en oogsten lijkt het motto. Met dit album op zak, opgenomen en gemixt door Joris Wolff (De Staat, Within Temptation) en gemasterd door Brian Lucey (The Black Keys, Artic Monkeys, David Lynch), in combinatie met de explosieve live optredens en een mondiale platendeal ligt de wereld aan de voeten.
Birth of Joy treedt vrijdag 21 februari op in de kleine zaal van het Paard van Troje met de Haagse band The Lucky Ones als support. De aanvang is 20.00 uur en de entree 10 euro.
Albumrecensie: Birth of Joy - ‘Prisoner’
Een hete tornado die maar moeilijk te stoppen is
Live laat powertrio Birth of Joy zien dat ze kan vlammen, fans in extase achterlatend. Met meer dan honderd optredens in binnen- en buitenland is het bezweren van publiek inmiddels natuurlijk een fluitje van een cent. Zanger Kevin Stunnenberg, drummer Bob Hogenelst en toetsenist Gertjan Gutman weten elkaar muzikaal te toucheren en haast onbedwingbare fysieke chemie op te roepen bij de toehoorders. Is deze synergie dan ook merkbaar op derde album ‘Prisoner’? Een volmondig ja is het antwoord.