Na azureblue(s) komt zonneschijn

Azure is terug met tweede album

Robin Stroop | Foto's: Peter Balkema ,

De mannen van Azure hebben hun geluid weer gevonden. Hun debuutalbum ‘When She Smiles’ uit 2009 leek de start van een mooie carrière in de jazzscene. De formatie speelde op vele Nederlandse festivals en ging zelfs overzee met een tour door Zuid-Amerika. Tot langzaamaan duidelijk werd dat hun creatieve flow begon op te drogen en het lang stil werd.

Begin 2013 stapt de door zijn medebandleden tot toetsentovenaar bestempelde Federico in de band en ontstaat er iets magisch. De mannen ontwikkelen een muzikale crush voor elkaar en de vonken spatten er vanaf. Een nieuw Azure is geboren en daarmee ook een nieuwe sound. Met de neuzen dezelfde kant op en de wens om muziek te maken die een groter publiek bereikt, gaat het viertal aan de slag met het tweede album ‘Hiptronics’.

De titel verklapt het al, de jazzbasis van Azure is aangevuld met elektronische invloeden en funky elementen. ‘Hiptronics’ is een collectief werk waaraan elk lid zijn steentje heeft bijgedragen. “Je hoort echt wie wij zijn”, aldus de trotse gitarist Rogier. De plaat vertelt een verhaal van buiten het eigen leven en de eigen belevingswereld staan, de vervreemding die soms wordt ervaren na een gebeurtenis, en de weg terug: het thuiskomen. “Het is iets wat we allen wel eens hebben meegemaakt en omschrijft ook de reis die wij als band hebben afgelegd.” Een verbeeldend verhaal dat tot aan de illustratie op de hoes is doorgevoerd. Het instrumentale openingsnummer ‘Ocean’s edge’ en het laatste, eveneens ‘Ocean’s edge’ getiteld en inclusief vocalen, zijn het begin- en eindpunt van de symbolische cirkel die Azure beschrijft.

Muziek aan de man brengen blijkt flink aanpoten. “We hebben allemaal zes jaar het conservatorium bezocht en daar ‘alleen’ geleerd om meester van onze instrumenten te worden. Aan marketing werd niets gedaan. Dus we zijn nu bezig met een inhaalslag. De kunst is het ontdekken van je eigen verhaal, authentiek te blijven en dit over te brengen naar je luisteraars.”

Jazz heeft wel een harde dobber aan Den Haag: subsidies verkrappen of verdwijnen en veel podia vallen weg. Met name de overname van beroemd jazzcafé De Pater in Den Haag is volgens Azure een groot verlies. Het is de plek waar menig jazzmuzikant vrij zijn ding kon doen of de dag afsloot met collega’s. Ook hebben de originele bandleden elkaar daar leren kennen en al jammend vormden zij de wens om samen te spelen. Desondanks blijven de mensen en muziek bestaan en zijn er zat plekken om een jazzminnend hart sneller te doen laten kloppen. Murphy’s Law, Pavlov, Club Spark in het Hilton en restaurant De Kikker zijn op dit moment ‘the place to be’.

Azure werkt toe naar een binnenlandse tour in november dit jaar. Ondertussen zijn ze druk aan het componeren aan een nieuwe plaat die in het voorjaar van 2015 uit moet komen. En een tour richting landen als Italië, Japan en Korea zien de mannen ook wel zitten. Het ziet er naar uit dat het Azure met de nieuwe richting voor de wind gaat en is het afwachten wat de band voor Den Haag en de rest van de wereld in petto heeft. 

 Meer weten over Azure? Kijk dan eens op hun website of Facebook pagina.