Méér en vernieuwd Crossing Border in Den Haag

“Die paar duizend vaste bezoekers die ieder jaar trouw hun kaartje kopen, blijven verzekerd van verrassende en enerverende dingen”

Vera de Jonckheere ,

De directie van Crossing Border heeft met pijn in het hart besloten te stoppen met de Crossing Border festivals Antwerpen en Enschede na vijf, respectievelijk twee edities. Vader Louis en zoon Michel Behre zijn de drijvende krachten en ‘ouders’ van het intussen wereldvermaarde muziek- en literatuurfestival dat 22 jaar geleden zijn eerste editie in Den Haag beleefde. Het besluit om met de edities in Antwerpen en Enschede te stoppen, levert Den Haag méér en vernieuwd Crossing Border op.

Op het gloednieuwe Crossing Border kantoor aan de Kerkstraat 11 heerst gelukkig allerminst een grafstemming, want aan het besluit tot concentratie op hometown Den Haag ligt een positieve ontwikkeling ten grondslag. Het door Michel Behre uitgedachte en twee jaar geleden gelanceerde concept van Border Sessions is uit zijn jasje gegroeid. Het internationale technologiefestival met vernieuwende, futuristische creatieve denkers, schrijvers, wetenschappers en artiesten is geweldig aangeslagen. 
 
Alle hens aan Haags dek
Vader Louis Behre met niet te verhullen trots: “Michel’s Border Sessions zijn dermate succesvol dat het alle hens aan dek in Den Haag betekent om daar het allerbeste festival van Nederland neer te zetten. Het is niet langer mogelijk om naast het volop bloeiende festival in Den Haag ook nog volwaardige edities in Antwerpen en Enschede van de grond te krijgen. We hebben er omwille van de continuïteit voor gekozen alle aandacht, energie en toewijding op de geboortestad van Crossing Border te richten - per slot van rekening voelen we ons het meest thuis in Den Haag. Alle activiteiten worden met ingang van 2014 geconcentreerd op en rond ons ongekende mooie Lange Voorhout.” Afgelopen jaar vonden de Border Sessions in Theater aan het Spui en het Filmhuis plaats, maar zij verhuizen eveneens naar de Koninklijke Schouwburg en het Nationale Toneelgebouw, de vaste CB-locaties. “Voor museum Escher in het Paleis willen we een enorme spiegeltent plaatsen, een feeërieke nostalgische danssalon waarin diverse verrassende programma’s worden gepland. We willen eigenlijk de gehele buurt met al zijn unieke locaties erbij betrekken: het Haags Historisch Museum, Branoul, de karaktervolle cafés en op den duur het gebouw van de Amerikaanse Ambassade, dat ooit eens leeg zal komen te staan.”
 
Niet minder maar méér
Kortom, het recente besluit betekent niet minder Crossing Border, maar méér en vernieuwd. En wel in Den Haag, de stad die sinds het bezoek van Obama tijdens de NSS vorige maand meer dan ooit op de internationale kaart staat. Het uit zijn jasje gegroeide festival krijgt een koninklijke mantel aangemeten en wordt bovendien verlengd van twee naar vijf dagen. Woensdag 12 en donderdag 13 november 2014 zijn gereserveerd voor de Border Sessions, donderdagavond vindt een gezamenlijk programma plaats, waarna de vrijdag en zaterdag het vertrouwde Crossing Borderbeeld te zien geven, uitgebreid met een dagprogramma. “Naar alle waarschijnlijkheid zal het avondprogramma een paar uur vroeger van start gaan dan het gebruikelijke tijdstip van 19.00 uur. Het wordt veel groter en gezelliger op de koop toe.”
 
Behre senior vertelt hoe hij eenzaam in Enschede rondliep en het zeer betreurde dat hij nul komma nul kon meemaken van zoon Michel’s Border Sessions. Alleen zaterdagavond laat kon hij nog even de festivalsfeer in Den Haag proeven. Dat is uiteraard niet de reden van het besluit geweest - Behre legt uit hoe met drie verschillende CB-edities een zekere versnippering en/of jachtigheid niet te vermijden viel. “Waar auteurs en muzikanten gewend waren om in Den Haag bij elkaars optredens binnen te lopen, haastten zij zich nu veelal direct na hun optreden naar Antwerpen of Enschede, of vice versa. De drie steden vroegen gelijkelijk aandacht en ’t kwam de gezelligheid niet ten goede dat we op zondagochtend alle gastauteurs en -artiesten in twee tourbussen moesten zien te krijgen om ze vóór 15.00 uur in Antwerpen af te kunnen leveren.” Fans konden het dus de afgelopen jaren wel vergeten dat ze hun idolen bij de Bijenkorf of in de coffeeshop tegen het lijf liepen. Maar met ingang van dit jaar blijven alle performers gewoon weer drie - of zelfs víjf - dagen in Den Haag.
 
Inhoudelijk
“Michel en ik willen Crossing Border op het inhoudelijke, hoge peil voortzetten en zorgen dat die paar duizend vaste bezoekers die ieder jaar trouw hun kaartje kopen, verzekerd blijven van verrassende en enerverende dingen. Vertrouwd en intiem.” In dat beleid past ook het voornemen af te zien van grote headliners, zoals in het verleden bij voorbeeld The National en dEUS. Sinds kort mogen we dat, met dank aan Jan Smeets, het Stones-Pinkpop-effect noemen. “We maakten door die grote namen onverhoopt mee dat tweeduizend mensen een kaartje kochten voor die ene attractie. In afwachting daarvan hingen zij rond op de trappen, in de gangen en aan de bar, om tegen elven en masse naar de grote zaal te rennen.” En daar konden ze vervolgens natuurlijk lang niet allemaal in.
 
Gezond
Ter afsluiting komt Behre nog terug op zijn geluiden van twee jaar geleden. “Ik beklaagde me toen over de verminderde subsidie - alles ging naar de fondsen - maar Michel en ik prijzen ons gelukkig met een intussen weer zo gezonde organisatie dat we van twee dagen Crossing Border naar maar liefst vijf kunnen groeien.” Met de integratie van de derde Border Sessions in het traditionele Crossing Border winnen Louis en Michel Behre ook nieuwe generaties voor het Haagse Festival. De unieke vibes die samenballing van muziek, film, kunst en literatuur met zich meebrengen zullen Den Haag van 12 tot en met 16 november 2014 weer doen schitteren.