Naked omarmt het leven

Nieuw album ‘Watching The Trees’ wordt drie keer gepresenteerd

Peisam Tsang ,

Daags voor de albumpresentatie van Naked in de Supermarkt zit zanger/componist Arie Spaans in Friesland. Van stilzitten is echter geen sprake. Ook van een afstandje valt nog van alles te regelen en te doen. Aangezien Friesland niet naast de deur ligt, pakken we bij 3voor12 Den Haag de telefoon om even met hem te bellen. Zijn enthousiasme en passie schettert door de hoorn.

Het is een tijd lang stil geweest voor Naked. De band rondom Arie Spaans heeft negen jaar geleden debuutalbum 'Keep Breathing' uitgebracht. Na het eerste album volgt een bandwisseling en Arie is onder dezelfde naam doorgegaan als singer-songwriter.
In 2009 wordt de band heropgericht met Willem Art op viool, Rick Roomer op drums, Rob Lagendijk op contrabas en Alexei Maliy op gitaar. Niet veel later duiken de mannen de studio in met oude bekende Shell Schellekens (Golden Earring, Urban Heroes en Vitesse). Na tweeënhalf jaar is daar het resultaat: ‘Watching The Trees’.
 
“Shell ken ik al vijftien jaar, nog uit de tijd van Suburbs (waar Arie ook deel van uitmaakt). Het was een logische stap om weer met hem te collaboreren. Die man haalt altijd het beste in je naar boven. Hij heeft zulke goede oren aan zijn hoofd. De samenwerking is als vanouds intensief, onverwachts en goed. We zijn het niet altijd eens geweest met elkaar over arrangementen, maar dat geeft een gezonde spanning. Zo moesten we een bepaalde mix over doen met elkaar. Hij en ik samen produceren, dat is echt geven en nemen. Maar we zijn er goed uitgekomen en zijn tevreden met het resultaat.”
 
Naast het produceren is Arie verantwoordelijk voor de muziek en teksten. Hij heeft daar goed de tijd voor genomen. “Mijn tempo van liedjes schrijven is niet zo snel. Ik denk dat ik op vier à vijf nummers per jaar zit qua schrijven die echt de moeite waard zijn om op te nemen. De teksten zijn daarnaast heel persoonlijk. Het is een weerkaatsing van mijn kijk op de werkelijkheid. Veelal zijn het zware teksten, met steeds dezelfde terugkerende onderwerpen als liefde, dood of vriendschap. Ik besteed er veel aandacht aan om de teksten bij de nummers te laten passen.”
 
“Het is mooi om stil te staan bij de dingen waar je normaal gesproken aan voorbij loopt. Ik ben weliswaar geen filosoof, maar neem de dingen nooit zomaar aan. Ik probeer echt na te denken over het leven en dat je nooit klaar bent met de dingen die je doet. Hoe ouder je wordt, hoe meer je hebt meegemaakt, hoe meer je dingen begint te waarderen; ik ben ook geen twintig meer! Ik ben erachter gekomen dat het leven iets bijzonders is en dat het geen zin heeft om bang of onzeker te zijn. Je moet het leven omarmen en waarderen, het is een wonder dat ik een klein stukje leven mag meemaken. Daarom is de titel van het album ‘Watching The Trees’ geworden, een boom is bijzonder, heeft veel inhoud en kan ook zoveel vertellen.”
 
Naast invloeden uit zijn leven, heeft Arie ook muzikale invloeden. The Beatles, David Bowie, Ragmob (band waar Arie ook in zit), muziek uit de jaren vijftig, maar ook Joy Division. “Als eerbetoon aan Joy Divison hebben we ‘Atmosphere’ gecoverd en die prijkt ook op ‘Watching The Trees’. Die band heeft zulke prachtige liedjes gemaakt met tekst, sfeer en muziek in balans. We hebben het nummer ‘ver-Naked’, oftewel ons eigen draai eraan gegeven.” “Ver-Naked? Niet bang dat de critici en JD-fans erover zullen vallen? “Nee, daar hebben we geen boodschap aan.”
 
Daarnaast vindt Arie Arabische of Griekse muziek ook te gek. “Zo klinkt het nummer ‘My friend’ best Grieks. Elk nummer op ‘Watching The Trees’ heeft wel een andere invloed. Het is echt een folkrockalbum geworden met westerse uitwerkingen. Ook staat er een nummer op die ik in het verleden samen met Henk Koorn heb geschreven ten tijde van ‘The Wishing Well’ (Haags muzikantencollectief, 1999). Toen had ik dat nummer ingebracht, Henk heeft het bewerkt en bijgeschaafd. Zoals het nu op het album staat, klinkt het heel anders, meer dromerig. Een andere bewerking is ‘City lights’, van origine een Suburbs-nummer, dat liedje wilde ik altijd al een keer opnieuw opnemen.“
 
‘Watching The Trees’ wordt op cd en LP uitgebracht en komt ook als download op internet. “Ja, het is een dure grap, maar ik wilde het toch ook erg graag op vinyl. Het geluid is toch erg mooi en net iets anders. Zelf heb ik ook een pick-up en draai ik weer veel platen. Het is misschien omslachtig al deze verschillende manieren, maar ik heb er geen moment spijt van. De volgende stap is om ‘Selfchosen lonelyness’ tot single te bombarderen.”
 
Zoveel keuzes om de muziek van Naked aan te schaffen, zoveel keuzes zijn er voor de presentatie. ‘Watching The Trees’ wordt maar liefst drie keer gepresenteerd. Op vrijdag 1 maart versterkt in de SuperMarkt met Julie Scott en Roeland Drost (Knotwilg) in het voorprogramma, op zaterdagmiddag 2 maart akoestisch in Vinyl Grove en op 30 maart versterkt in YMCA in Scheveningen met Remco Prins (Trio Escobar) in het voorprogramma. “We zijn heel trots op iedereen die aan het album hebben gewerkt, mensen waarvan ik denk dat het de besten zijn in Den Haag. Robert Muda voor de artwork, Michiel Eilbracht voor de mastering en natuurlijk Shell. Ook hebben we veel zin om te spelen, kijken hoe vaak we het album kunnen laten horen.”