Supersessie in Musicon op eerste avond Haagse DrumDrieDaagse

Muzikale kruisbestuiving

Vera de Jonckheere | Foto’s: Jan Kloosterboer ,

Na het eerste optreden van Trio Zuiderwijk, Gerritsen en Albers, maart dit jaar, vroeg 3voor12 Den Haag zich af of er iets te wensen overblijft wanneer drie gelauwerde musici hun krachten bundelen in een nieuwe combi. De (retorische) vraag werd vrijdagavond 17 augustus in Musicon beantwoord. Alleen een begaafde zangeres ontbrak er nog aan. Marie-José Sobral.

Beheersten spontaniteit en bereidwilligheid een half jaar geleden de samenwerking, met de eerste tonen van ‘Come together’ van The Beatles wordt direct duidelijk dat er intussen is gerepeteerd. De ritmesectie van Golden Earring (bassist Rinus Gerritsen en drummer Cesar Zuiderwijk) en gitarist en docent aan het Koninklijk Conservatorium Eef Albers hebben in luttele tijd eenheid weten te smeden - het samenspel klinkt en oogt meer ontspannen. De eerste drie nummers vol prettig gewaagde improvisaties leiden tot enthousiasme in de Musiconzaal én op het podium, dat nu rijp is voor Marie-José Sobral. “Spannend”, vindt zij, want ze heeft “niet eerder met deze grote namen uit de muziekwereld op het podium gestaan”. Zangeres en docent Sobral beheerst alle genres: blues, rock en jazz, met de nodige Braziliaanse warmte en swing. Van plankenkoorts geen spoor zodra Sobral los gaat op Sam Cooke’s prachtig melancholieke ‘A change is gonna come’. Zuiderwijk, Gerritsen en Albers laten zich vol overgave tot een kwartet versieren. En dat wordt nog onderstreept in een vlammende versie van Jimi Hendrix’ ‘Fire’, met een grandioze solo van Zuiderwijk, die net als zijn collega’s in topvorm verkeert.

In de pauze leert een kleine screening dat het publiek qua herkomst en leeftijd een brede verscheidenheid kent. Niet voor niets vormt de Supersessie onderdeel van de DrumDrieDaagse (DDD), voor de elfde maal georganiseerd door de Slagwerkkrant en Musicon. Jonge en oudere drummers; nieuwkomers en recidivisten – “ik doe al een paar jaar mee, omdat ik niet weg kán blijven bij zo’n heerlijk Haags evenement” - en simpelweg fans en liefhebbers van “onversneden goeie muziek”. Fans van het eerste uur, generatiegenoten van Gerritsen en Zuiderwijk: “Wij volgen de Earring al vanaf het moment dat ze een oefenruimte hadden aan de Goudenregenstraat en niemand ze nog kende.” Maar ook prille DDD-deelnemers  uit andere delen van het land die logeren bij familie in Den Haag of door ouders heen en weer worden gereden.

Grensverleggend is ook het programma na de pauze. Na drie nummers begenadigd trio-freewheelen, treedt Sobral weer aan. Terwijl de airco zijn best doet de temperatuur in de zaal te drukken, slaan de dampen van het podium af. Rinus vindt helemaal zijn draai, hij gaat volledig op in zelfgebouwde basgitaar. De opperste concentratie roept herinneringen op aan Hendrix’ visie op zijn gitaar: ‘an inseparable part of my body.’ Ook Sobral, Zuiderwijk en Albers op zijn doorleefde Fender Stratocaster zijn uiterst geïnspireerd. Een vrije interpretatie van Christina Aguilera’s ‘Have mercy on me’ en een pittige versie van Stevie Wonder’s ‘Higher ground’ sluiten de avond zinderend af.

Kiezen voor een subtropische avond op het strand of genieten van muzikale kruisbestuiving in een donkere zaal aan de Soestdijksekade: voor de aanwezigen heeft het geen enkel dilemma opgeleverd. Den Haag biedt nu eenmaal beide, maar zij die ervoor kozen niet met hun tenen in het zand de zon in de zee te zien zakken, zijn royaal beloond.