Achter de Schermen van de Haagse muziekscene wordt door veel mensen hard gewerkt. Eén van hen is Ernst van Wageningen, oprichter van de Basement Studio, sinds vele jaren de vaste basis voor Di-rect. 3VOOR12 Den Haag hield een interview met deze 54-jarige Hagenaar.
Ernst ziet zichzelf meer als engineer en in mindere mate als producer. “Voor veel demo’s en eigen beheer producties heb ik wel een producerende taak. Mijn twee zoons, Bas en Tijmen, hebben veel meer een rol als producer.” Ernst moet even nadenken voordat hij antwoord geeft op de vraag wat zijn hoogtepunten in het tienjarig bestaan van de Basement Studio zijn. “Ik ben nog steeds trots op het album van Denvis (‘Comin’ Home’) dat we enkele jaren terug hebben opgenomen. Meer recent ben ik trots op het succes van Starcatcher na hun EP; voor deze band is trouwens Arie Spaans ook heel erg belangrijk geweest. Dat zijn acts waarvoor je wat extra’s doet, waar je je energie in steekt. Ook Volt Violin, een beetje een Nederlandse Muse met een fantastische zanger, is me bijgebleven. En een hoogtepunt is de recente verbouwing en uitbreiding van de studio natuurlijk.”
De cd-verkopen kelderen met de dag en de (al dan niet legale) downloads stijgen; merk je daar zelf iets van? “Ja, de platenmaatschappijen komen eerder naar mijn studio, omdat er geen budgetten meer zijn voor megagrote studio’s. Dus voor mij werkt het voordelig.” Ernst denkt overigens niet dat de cd nog een lang leven beschoren is. “Ik geef de cd als product nog twee jaar, terwijl het me opvalt dat de vinylplaat steeds weer populairder wordt. Veel nieuwe producties komen weer op plaat uit.”
Ben je in de afgelopen jaren veel uitgebreid qua software en hardware in de studio? “Absoluut, de investeringen zijn enorm. Vorig jaar zomer hebben we de meest uitgebreide Pro Tools set aangeschaft. Ik heb trouwens al jaren digitaal opgenomen. We zijn altijd op zoek naar de ultieme combinatie van analoge apparatuur en vintage microfoons en anderzijds het gemak en de mogelijkheden van het digitale domein. Inmiddels werken we heel bewust zonder mengtafel maar wel met de mooiste voorversterkers en andere randapparatuur die er bestaan.”
Je hebt veel rockbands opgenomen, liggen je muzikale voorkeuren ook bij de rock? “Nee, mijn smaak is veel breder. Het gaat van klassiek via symfo naar jazzrock. Crosby, Stills, Nash & Young vind ik nog steeds geweldig. En vroeger luisterde ik ook veel naar Yes, Genesis en Emerson, Lake & Palmer. Ik vind het heel leuk dat een jonge band als Starcatcher ook zo’n soort symfonische sound hebben, zonder dat ze zelf hun roots daar hebben liggen.” De smaak van Ernst is natuurlijk wel begrenst, zo heeft hij een hekel aan Nederlandstalige smartlappen.
Bespeel je zelf een instrument? “Vroeger speelde ik bas, maar ik vond het aan de andere kant van het glas veel leuker.” Zoon Bas is al in een vroeg stadium bas gaan spelen, want de instrumenten waren al in huis. Ernst geeft aan dat zijn andere zoon wel eens ondergesneeuwd dreigt te raken door de populariteit van Bas met Di-rect. “Onterecht, want Tijmen is een multi-instrumentalist en doet absoluut niet onder voor Bas zoals onlangs nog te zien en te horen was bij de huisband van het programma ‘Wie is Di-rect?”
Zit je tot over je oren in het werk of is het allemaal goed bij te houden? “Het is op zich goed bij te houden. Soms is het heel druk en soms is er dagen lang minder te doen.” Ernst gaat zelf vaak kijken bij bandjes die hij gaat opnemen. “Ik probeer ook altijd bij de cd-presentaties van bandjes te zijn die ik in de studio heb opgenomen. Verder ben ik weinig te vinden in het uitgaansleven.”
Hoe zie je de (nabije) toekomst van de Basement Studio? “Ik wil doorgaan op dezelfde voet, niet veel groter worden. Het loopt goed zoals het nu gaat. Verder wil ik Tijmen meer betrekken bij het inspelen en produceren. Ik ben sowieso benieuwd hoe hij zich gaat ontwikkelen als hij klaar is met het conservatorium.”