Jullie hebben je eigen genre bedacht: mock. Wat is mock?
Jamie: “Mock is een genre combinatie van metal en rock dat de spot drijft met de maatschappij. Bij ons gaat het heel vaak over de toekomst, maar op zo’n manier dat je niet doorhebt dat het over het heden gaat.”
Je omschrijft op ‘Dreams Inc.’ doembeelden uit een apocalyptische toekomst. Wat zie je daar nu al van?
Jamie: “Waar ik heel erg mee zat, is het idee dat mensen een nummertje aan het worden zijn. En dat geld belangrijker aan het worden is dan mensen. Bijvoorbeeld de gasboringen in Groningen, waar wordt besloten het toch te blijven doen ondanks de risico’s die het voor mensen en hun omgeving met zich meebrengt. Dat er over de rug van mensen geld wordt verdiend. Wat je op veel plekken ziet, grote oliemaatschappijen die in het buitenland leefgebieden naar de tering laten gaan, door olielekken bijvoorbeeld. Een ander voorbeeld is dat we zien dat bedrijven steeds meer aan de macht beginnen te komen. Of kijk naar Donald Trump, daar is letterlijk een bedrijfsleider aan de macht van een land. In hoeverre is dat verstandig? Een bedrijf leiden is wat anders dan een land, het gaat om mensen en niet alleen om geld.”
Barry Bressers: “Denk ook aan de farmaceutische industrie, bijvoorbeeld de zakenman die het bedrijf overnam dat aidsremmers verkocht, waarbij hij van de ene op de andere dag de prijs verhoogde van vijf dollar per pil naar vijfhonderd dollar per pil of zoiets. Die kreeg een rechtszaak tegen zich aangespannen, want heel veel mensen die afhankelijk waren van de aidsremmers werden opeens buiten spel gezet. Die konden ze niet meer betalen. Hun dagelijkse medicatie werd onbetaalbaar.”
Davy: “Of dat er medicatie wordt voorgeschreven terwijl mensen het niet per se nodig hebben, maar dat er geld aan verdiend kan worden. Zij bepalen dat voor jou, wij betalen het.”
Jamie: “Daar gaat ‘Land Of Ecstacy’ ook over. Daar is het zover doorgevoerd dat iedereen aan de medicatie is.”
Zijn dat thema’s waar je aan vast wilt houden voor een volgende EP?
Youri: “We blijven maatschappelijk gericht. We gaan veel spelen en kijken hoe we het toepassen voor nieuwe opnames. Het hoeft niet altijd negatief naar de maatschappij te zijn.”
Jamie: “Vaak wel. Bij ‘Dreams Inc.’ was het belangrijk om een overkoepelend thema te hebben zodat het een verhaal zou worden. Daarom hebben we met de thema’s doorgepakt op de EP en zo een apocalyptische wereld gecreëerd om een licht te schijnen op hoe het nu gaat.”