Mark Loonen: 300 miljoen views en MTV VMA nominatie ‘Animals’

Bredase regisseur van Martin Garrix’ hitvideo vertelt

Interview: Daniël Hereijgers ,

Mark Loonen reist de hele wereld over, vaak in privéjets, leeft de #jetlife als cameraman en regisseur van Martin Garrix’ ‘Animals’. Samen met producent Nadjim Tsouli en cinematograaf Shane Muller heeft hij het idee voor de video bedacht en uitgewerkt. Dat nummer bracht de jonge dj uit Amstelveen wereldwijde faam en de rebelse video was het debuut als videoclipregisseur voor Bredanaar Loonen (28). De teller op YouTube schoot in juli de 300 miljoen views voorbij én de video werd genomineerd door MTV VMA’s in de categorie Clubland, naast acts als Calvin Harris en Disclosure. Mark Loonen vertelt over het succes en zijn werk.

Als je zou moeten kiezen: een MTV VMA nominatie of 300 miljoen views op YouTube, wat zou je dan kiezen?
“Da’s een goeie vraag! Het gekke met die VMA Award is dat is het alsof het ‘erbij’ is. Ik weet heel goed de tijd dat Martin Garrix nog onbekend was, dat ik met hem in clubs stond waar hij niet eens meer hoefde te draaien omdat er gewoon geen publiek meer was. En op een gegeven moment komt ‘Animals’, zet je een videoclip neer, en knalt dat nummer zo uit elkaar. Die views zijn heel tof, je kan het constant laten zien: mensen hebben hem écht gekeken. We hebben hem gemaakt met een klein budget, de maskers komen gewoon uit de Fopsjop hier in Breda. En nu zie je wereldwijd mensen met verschillende type maskers. Dat zou grappig zijn als VMA dat inziet, met weinig budget en een onbekendere artiest. De andere nominaties zijn ook heel goed. Ik vind het gewoon heel tof dat het puur om de video draait. Je lift mee op het succes van een nummer, maar ik denk dat YouTube het grootste ding is. Die is nu net over de 300 miljoen gegaan, gewoon om dat getal te zien staan... Sommige mensen vinden de clip niks, sommige zeuren erover, maar uiteindelijk heeft het wel iets opgeleverd dat mensen meenemen en herkennen. We hebben ook gedacht aan de marketing opties die we in de video zouden kunnen verwerken. Het zal nog jaren een ding blijven voor Martin Garrix, mensen zullen nog jarenlang die maskers meenemen.”

Het is in Inglewood Californië zag ik. Zijn jullie uitgenodigd?
“Martijn moet in ieder geval draaien op Ibiza. Dat staat al. Ik heb al gezegd dat als hij niet kan, dan haal ik hem wel op. Ik ben nog niet officieel uitgenodigd. Het lijkt me heel tof om daarheen te gaan, iedereen te zien en met zo’n rode loper. Je staat dan opeens aangeschreven als regisseur en dat is voor mij eigenlijk mijn eerste video. Wel bizar eigenlijk.”

Je bent nu een week in Nederland. Waar was je vorige week en waar zit je volgende week?
“Wat ik me van de laatste twee, drie weken herinner: een lang weekend Las Vegas, vervolgens Ibiza, Mallorca, Boedapest, Kroatië, Engeland, Oostenrijk, allemaal met Martin Garrix en ik was mee met Animate The World naar Antwerpen, Frankrijk en Engeland en nog een weekend Barcelona. Elke dag was ik ergens anders. Dat is soms wel raar.”

Met Martin Garrix ben je erbij voor de after movies of de sfeer, of nog meer?
“Ik wil zoveel mogelijk vastleggen en archiveren, beelden schieten voor videoclips voor later of een zomer recap van zijn zomertour. Als festivals beelden nodig hebben dan kan ik zijn kwaliteit bewaken, samen met het team. Dat klinkt strikt, maar anders worden er misschien slechte kwaliteit beelden van YouTube gehaald terwijl er goed materiaal is voor promo’s, teasers en after movies."

Met Jelle van Dun van Animate The World was een animatie uitstapje?
“Ja, Jelle zit ook in het AV-huis en ik heb al een paar keer met hem dingen gedaan. Ik heb sowieso heel veel tv en ‘corporate’ gedaan. Ik was mee voor camerawerk en interviews. Ik pak graag andere dingen aan en had een weekje dus ben drie dagen mee geweest in een busje, gewoon overal heen, op een boot. Een dag later zat ik weer in een privéjet."

Verder ben je heel veel met Martin Garrix op pad deze zomer. Of is dat het hele jaar door?
“Het is nu de laatste paar maanden vooral gericht op de zomer. Daarvoor heb ik ook veel gedaan met het management van MusicAllStars en Spinnin’ Records. Martijn is zo hard gegaan en vroeg of ik zoveel mogelijk mee kon gaan, om eigen materiaal te maken. Binnen een jaar is hij naar een A-status gegaan waarbij je privé vliegt en een bepaald aantal hotelkamers krijgt en de kosten voor het meenemen van een eigen cameraman.”

In een interview met Breda Vandaag zei je over zaken uitbesteden aan andere mensen: “als ik dat allemaal zelf moet doen, kom ik niet toe aan waar mensen mij voor betalen.” Met jou is het dus ook snel gegaan.
“‘Animals’ is wel echt een samenwerking geweest met Nadjim en Shane, dat blijft bestaan maar wel ieder op eigen titel met zijn eigen klanten. Waar ik nu mee bezig ben: ik heb twee jongens met een part time contract, maar wel onder mijn naam. Ik ga zoveel mogelijk samenwerken. Je kan bepaalde edits uitbesteden, of spot-werk. Dus als ik in het weekend heb gefilmd dan kan iemand op kantoor op maandag al dat materiaal doorspitten en uitzoeken, zodat ik alleen maar de tien minuten blokjes per show over hou om mee te werken. Het beste, daar ga ik mee werken. Daarom werk ik nu wat nauwer samen met producer/manager Nadjim Tsouli. Naast creatieve inbreng en productie op de videos, verzorgt hij al mijn communicatie, onderhoudt het klantcontact en doet de contractonderhandelingen.”

Wat maakt ‘Animals’ in jouw ogen zo succesvol? De clip heeft meer dan 300 miljoen views op YouTube. Hoe kan dat?
“Het nummer was gewoon heel populair. Uiteindelijk hebben we wat neer kunnen als team met mij als onervaren regisseur en een simpel, leuk concept met dat logo en die maskers. De dingen die we hebben aangepakt en uitbesteed qua camera’s en belichting zorgden er wel voor dat er voor je ogen iets met een internationale look en kwaliteit is gemaakt. Het moest binnen een maand af, geproduceerd, opgeleverd, mensen bij elkaar zoeken. Dan is een maandje heel kort.”

Voel je je dan ook een beetje verantwoordelijk voor het succes van Martin Garrix?  
"Nah, het voelt nu echt als dat je meewerkt aan en een deel uitmaakt van het team en dat je met zijn merk bezig mag zijn. Het is niet dankzij de video dat hij populair is geworden, maar de combinatie dat meer dingen op hun plek vallen. De laatste tijd zijn we veel bezig met tourvideo's en Instagram videootjes. Hij heeft al, ik weet niet hoeveel volgers, acht- of negenhonderdduizend op Instagram. Echt heel veel." (1,1 miljoen red.)

Je vertelde daarstraks wel waar je vorige week was, maar waar ben je volgende week?
"Dat is altijd de vraag. We zijn nu wel bezig met Martin Garrix om de planning weer te maken en door te trekken. Het is veel last minute geweest. Ik vind het dit jaar niet heel erg om een beetje onregelmatigheid daarin te hebben. Daarom ben ik ook bezig met Nadjim om tot eind december een planning te maken, want ik krijg natuurlijk ook andere aanvragen binnen en die moet ik ook inplannen. Het is heel zonde als je opeens best wel grote bedragen bij klanten open laat staan en dan een week van tevoren je keuze te moeten maken en andere klussen afzeggen. Je moet keuzes kunnen maken. Wat ga ik doen en voor wie. De grootste klanten zijn al wel bekend: Martin Garrix, Spinnin' Records en Don't Let Daddy Know, daar heb ik mijn handen wel vol aan. Met meerdere personen."

En dan in 2015 dus nog meer Mark Loonen als bedrijf?
"Ja. Ik ben al aan het kijken naar misschien een andere naam, al maakt het voor de klanten niet eens zoveel uit. Want een vriend van mij, Robin Piree, die doet alles voor Hardwell, dat wordt ook gewoon een merk. Het is veel fijner dat mensen je naam kennen dat als je ergens loopt en je heet, weet ik veel, ‘Cinema Productions’, dan ben je er een onderdeel van. En de klanten die we nu hebben zien toch wel in dat er meer mensen achter zitten. Jan des Bouvrie zie je ook niet alleen een stoel maken ofzo. Het plan is echter wel om de videos die ik maak als individu en de content waarbij ik een team betrek, te zetten onder verschillende bedrijven. Bij grotere producties heeft het hebben van een productiebedrijf ook wel weer voordelen ten opzichte van aanzien."

Wat zijn jouw tips voor mensen van 20 en 21 die bijvoorbeeld CMD studeren of op Sint Joost om te komen waar jij nu bent?

"Ik heb nog steeds niet echt op stagiairs of nieuw talent gezocht, daar sta ik best voor te popelen. Het lijkt me tof om op scholen rond te kijken waar studenten nu mee bezig zijn. Ook mensen die websites bouwen of met design bezig zijn of muziek of film en editen. Als ik stagiairs zou zoeken dan zou ik als eerste willen zien dat iemand ondernemend is en gedreven en veel dingen gemaakt heeft. De tip zou zijn: ga gewoon heel veel doen waar je je passie ligt en veel uitwerken. Ook gewoon mensen zoeken die in hetzelfde wereldje zitten, contact zoeken en niet bang zijn om iemand van een bepaald kaliber te mailen. Ik had dat toen ook met Final Kid, dat is een van de jongens die Miami Ultra video's maken en ik dacht "ik ga hem niet mailen, ik heb nog een te klein portfolio." Op een gegeven moment kom je zo'n gast tegen op festivals en blijkt het een heel klein wereldje te zijn.

"Ik voel mezelf soms een beetje student, maar ik ben gewoon aan het werk en aan het leven terwijl ik goed weet wat ik aan het doen ben. Dat ik waarschijnlijk nooit meer echt in loondienst hoef of bijbanen hoef te hebben. Ik hoef eigenlijk geen dingen meer te doen die ik niet leuk vind. Op ondernemend niveau is dat heel moeilijk om te zeggen: "ik ga alleen maar doen wat ik leuk vind," want als mensen jou een klus aanbieden dan voelt het ook alsof ze je iets gunnen en het zijn ook verdiensten. Je bent er ook altijd mee bezig. Daarom is het goed om uit te breiden."

Hoe zou je jezelf dan nu in 1 woord wegzetten?
"Ondernemer is wel het woord dat het dichtste bij me zit, maar dat komt iets te plat over alsof ik het alleen zie als snoepcultuurtje, zo van: “hier zit het geld”. Dat is nooit geweest want ik ben al tien jaar aan het filmen en het editen. Dan wordt het meer regisseur omdat je je eigen projecten in de gaten houdt... Artiest noemen ze het dan weleens, videoartiest."