Voorprogramma Martin & James is een uit Glasgow afkomstig singer-songwriterduo dat niet alleen qua naam aan Nick & Simon doet denken: de twee kerels lijken zelf zo uit de palingsoap weggelopen. Qua geluid leveren de heren een tikkeltje saaie akoestische popliedjes, compleet met gevoelige, hoge zanglijntjes en getokkel op de twaalfsnarige gitaar. Martin & James doen in ieder geval erg hun best en lijken vooral zelf erg blij om in Mezz te spelen. En vooruit, hun schattige Schotse accent maakt veel goed.
Na een heus balkan-achtig intro betreedt Absynthe Minded het podium. Het is de derde keer dat ze in Mezz spelen, maar naar eigen zeggen voor de eerste keer mét publiek. Zelfkennis of valse bescheidenheid? Feit is dat de Gentenaren sinds het verschijnen van het laatste album, simpelweg ‘Absynthe Minded’ getiteld, in hun thuisland op handen worden gedragen. Na een kleine clubtour door Nederland die al eerder plaatsvond, is nu ook een volgepakte Mezz aan de beurt.
Met ‘Mercury’ en ‘Weekend in Bombay’ worden al meteen een aantal stevigere nummers met ronkende hammonds en snerende violen de zaal in gestuurd. “Er mag gedanst worden”, aldus zanger Bert Ostyn. Het publiek lijkt zich daar echter weinig van aan te trekken. Het eerder genoemde laatste album staat centraal tijdens het optreden en Absynthe Minded laat zien dat deze plaat niet voor niets de platina status in België bereikt heeft. Bijna alle liedjes van het album worden gespeeld, en goed ook.
Slechts spaarzaam komen er ook wat oudere nummers voorbij. Kippenvelnummer ‘My Heroics Part One’ , door de luisteraars van Studio Brussel onlangs nog verkozen tot het beste Belgische nummer van het afgelopen decennium, komt pardoes al middenin de set voorbij en valt ondanks de prima uitvoering (en fraaie belichting!) redelijk in het water. Het prachtliedje krijgt niet de stilte van de zaal die het verdient, omdat een groot deel van het publiek nog te druk is met het bespreken van de plannen voor het weekend. Jammer. Hitsingle ‘Envoi’ lijkt de status van publieksfavoriet overgenomen te hebben en maakt gelukkig veel goed.
Tijdens de toegift komen er ook nog een paar oudere nummers voorbij, waaruit goed blijkt dat de band zich de afgelopen jaren steeds verder heeft ontwikkeld en een eigen smoel gekregen heeft. In de uitgesponnen versie van ‘It’s All Around’ leunt de band nogal richting dEUS, die andere Vlaamse band die wel eens een viool tevoorschijn haalt. Absynthe Minded staat nu steviger op eigen muzikale benen en gaf deze avond in Mezz zeker een sterk concert, maar de verwachte wow-momenten bleven helaas uit. Graag een herkansing! Wellicht heeft Breda Barst een mooi plekje op de affiche over?
Gezien: Martin & James en Absynthe Minded. Mezz, vrijdag 26 maart 2010.