Cd-recensie: Rik van den Bosch – Coffee, Cigarettes & Beer

Mooi overzicht van wat deze singer-songwriter te bieden heeft

Christiaan Walraven, ,

De Amsterdamse singer-songwriter Rik van den Bosch is natuurlijk in de lokale muziekwereld al lang geen onbekende meer. Vergeleken met zijn vorige albums is Coffee, Cigarettes & Beer wellicht weinig vernieuwend, maar de plaat staat wel vol met zeer uiteenlopende tracks binnen de country-, folk-, blues-, americana- en mexicanagrenzen.

De Amsterdamse singer-songwriter Rik van den Bosch is natuurlijk in de lokale muziekwereld al lang geen onbekende meer. Op zijn vierde plaat Coffee, Cigarettes & Beer bewijst hij maar weer eens waarom hij in 2005 ook alweer in de finale van de Grolsch Grote Prijs van Nederland stond. Het is dan ook geen wonder dat hij het releasefeest van zijn nieuwste cd in Paradiso mag houden. Op het album staan 45 minuten aan zeer uiteenlopende tracks binnen de country-, folk-, blues-, americana- en mexicanagrenzen. Waar je het ene moment nog in Spanje lijkt te zijn bij een nummer als Ensueño, waan je je het volgende moment weer op een typisch Amerikaanse ranch bij Charlotte. Met huilende steelguitar en al. Dat hij tijdens de finale van de Grote Prijs tweede werd, heeft hem, aan Simple Love te horen, geen jaloezie opgeleverd tegenover winnares Roosbeef. Roos Rebergen zingt namelijk mee op dit mooie gevoelige slotnummer, waarna je direct zin hebt om meer van Rik te horen. Daarvoor hoef je niet ver te zoeken, want vergeleken met zijn vorige albums is Coffee, Cigarettes & Beer weinig vernieuwend. Meer een soort kruising tussen de country en blues van Out of Town en de folk van Blues for the Lowlands. Hooguit het vleugje Mexicana kan als nieuw element worden beschouwd. Dat maakt dat de plaat voor de fans van zijn oudere werk misschien wat flauw overkomt, maar voor nieuwe luisteraars een mooi overzicht biedt van hetgeen deze singer-songwriter te bieden heeft. Voor een volgende plaat zal dit element niet meer op kunnen gaan en hopelijk krijgen we dan weer eens echt wat nieuws van Rik van den Bosch te horen. Recensie: Christiaan Walraven