Cd-recensie: Arthur Adam - In A Cabin With

Volwassen projectplaat zonder zwak moment

Tekst: Rens van den Boogaard, ,

Als onderdeel van het In A Cabin With-project verbleef Arthur Adam een week in Zweden voor de opnames van een tiental liedjes. Het eindproduct is zonder twijfel het sterkste album van de Amsterdamse singer-songwriter tot nu toe.

Als onderdeel van het In A Cabin With-project verbleef Arthur Adam een week in Zweden voor de opnames van een tiental liedjes. Het eindproduct is zonder twijfel het sterkste album van de Amsterdamse singer-songwriter tot nu toe. De productie van Maarten Besseling plaatst de ideeenstroom van Arthur ten Cate in een evenwichtig geheel. Niet voor niks werd het album als download al album van de week bij 3VOOR12 en verschijnt nu dus ook een versie op cd. Jarenlang werd Arthur Adam al gezien als een groot talent, maar hij kwam maar moeilijk los van het stempel 'nieuwe Jeff Buckley' . De grote plus van zijn nieuwste cd is dan ook dat hij zowel in zang als compositie laat horen veel diverser te zijn dan het labeltje dat op hem is geplakt. In Things Are Moving bouwt hij a la Patrick Watson zijn eigen koortjes op en in You Say You Need Me klinkt ineens soulvolle blueszang. Het gitaarspel op de plaat is als vanouds goed maar nu ook echt mooi opgenomen. Ook is er geexperimenteerd met beats en samples, zoals de heipaal-sound in You Say You Need Me en de huppelende beats die we kennen van The Postal Service in Useless People Baby. Het maakt de nummers ook geschikt voor radio en een iets breder publiek. Richting het einde van de plaat volgen dan nog kleinere liedjes als Life Before Us en A Brief Encounter With Life die de pure songwriter in Arthur laten horen. In A Cabin With is geen vrolijke plaat geworden. De afwisseling die te vinden is in stem, gitaar en arrangementen, ontbreekt nog wel eens in de teksten, die soms uit enkele zinnetjes bestaan en neerslachtig zijn. Hoewel de intentie duidelijk is de plaat een geheel te laten vormen maakt het toch nieuwsgierig of Arthur Adam op een volgende plaat ook tekstueel meer kanten van zichzelf zal laten zien. Met zijn nieuwste release heeft hij in ieder geval alvast bewezen nog steeds een van de grootste songwritertalenten in Nederland te zijn. Een talent bovendien dat progressie blijft boeken op zoek naar vernieuwing van zichzelf. Cd: Arthur Adam - In A Cabin With (release: 24/01/08) Donderdag 24 januari presenteert Arthur Adam zijn nieuwste cd in Studio K. Recensie: Rens van den Boogaard