Cd-recensie: Rick Treffers – Het Heeft Niets Met Jou Te Maken

Mooie bijdrage aan de Nederlandstalige popmuziek

Brechtje Keulen, ,

Het eerste solo-album van Rick Treffers staat vol met wrange liefdesliedjes. De zanger van Mist maakt hiermee een moedige sprong in het diepe van de Nederlandstalige popmuziek, en levert een album af waarop een heel eigen geluid te horen is.

Het Heeft Niets Met Jou Te Maken is het eerste solo-album van Rick Treffers, zanger van de Amsterdamse band Mist. Treffers verlaat hiermee het domein van de dromerige pop en betreedt een voor hem nieuw gebied: de Nederlandstalige popmuziek. Het album is een melancholische verzameling verlangende liedjes geworden, en zorgt hier en daar voor een wrange nasmaak. Doordat de teksten allemaal in het Nederlands zijn, is goed te volgen waar het album over gaat. De vraag rijst dan ook hoe vaak Rick Treffers naar aanleiding hiervan “het heeft niets met jou te maken” tegen iemand heeft moeten zeggen. De nummers op dit album gaan over mislukte liefdes, oneindig verlangen en te vaak teleurgesteld worden. De cd heeft een vol geluid, met dank aan de vele lagen samples en gitaar op de achtergrond. Het Heeft Niets Met Jou Te Maken is dan ook geen singer-songwriterplaat geworden, maar klinkt als het product van een volwassen band. Vergelijkingen met Spinvis en Acda & De Munnik zijn gemakkelijk gemaakt, maar slaan de plank mis. Inderdaad doet de toon bij vlagen aan Spinvis denken (Het Woordje Ooit), en zouden teksten van de nummers Ademen Eva en Pispaal in de Wind bij Acda & De Munnik geleend kunnen zijn, maar Rick Treffers zet op dit album vooral zijn eigen toon. Dat levert tekstueel soms mooie uitingen op als “de akkoorden zijn veranderd en nu ben jij een treurig lied”. Ook Jij Moet Sterven en De Liefde is een Hond zijn hoogtepunten van het album. Muzikaal in balans en treffend qua teksten. De huilende gitaren vullen de gaten op de achtergrond perfect in. Het album is niet overal van hetzelfde niveau, en het is vreemd dat juist het wat zwakkere Heet Mokkel als eerste single is gekozen. Dat doet niks af aan het feit dat Rick Treffers een evenwichtig eigen geluid heeft gevonden. Hij levert met Het Heeft Niets Met Jou Te Maken een mooie bijdrage aan de Nederlandstalige popmuziek. Rick Treffers staat op 29 mei in Paradiso. Recensie: Brechtje Keulen