Drie keer Exclusief dus in de Studio.
Matik laat alvast overtuigend zien waarom ze de Amsterdamse popprijs zullen gaan winnen twee dagen na dit optreden. Ze bestaan pas enkele maanden en hebben die benut om overal in Amsterdam op te treden. Zo hebben ze inmiddels bescheiden naam gemaakt als zeer dansbare electropopsensatie, iets wat je op de Melomanics na, toch nog weinig tegenkomt in deze stad. Op het podium vormen ze ondanks hun korte bestaan een goed op elkaar ingespeeld kwartet, met als doel het publiek een dansfeestje te geven alsof het 1988 is. Aandachtstrekker Peter van Drie heeft een zangstem zoals je die nog nooit hebt gehoord: vervormd, soms laag, dan weer hoog gillend. Een beetje vreemd, maar wel lekker, zo iets. De mooiste reactie uit het publiek achteraf was: “Geil!”
Dat Findel in deze Studio staat, is ook behoorlijk exclusief. Deze jonge jongens klinken als je reinste hitmachine, zo glad (maar op een goede manier), dat het een wonder is dat ze nog niet ontdekt zijn door snelle meneren met grote platencontracten. Bands als deze zouden standaard hordes tieners in hun gevolg moeten hebben. Het hyperactieve Findel speelt met harde gitaren vrolijke spelcomputerdeuntjes. Het jeugdig enthousiasme spat er vanaf. Ik zou het wel weten als ik een snelle marketingmeneer was.
Stukken minder hyper dan Matik en Findel zijn de Represailles, of kortweg Repr, zoals ze zichzelf noemen. Maar niet minder bijzonder. De Represailles zijn duidelijk anders dan andere groepen die in het Nederlands rappen. Stoere B-boy attitude is hun vreemd en met hun nette ABN komen ze zelfs wat braaf over. Anders dan hun naam doet vermoeden ‘representen’ ze niet een of andere achterbuurt van de stad. Hoe dat zo?
Repr: “Dat gaat zowel onbewust als bewust zo. Absurd en Reflector zijn in ‘96 begonnen met Repr, in de 1e plaats omdat we goeie Nederlandstalige rap wilde maken en in tweede instantie als reactie op het schreeuwerige gepreek van de Osdorp Posse. Als keurige middenstandsjochies kunnen we ons moeilijk gaan lopen voordoen als mensen die we niet zijn en hardnekkig proberen onze R rof te laten rollen, dát zou pas wack zijn! Een hoop harde kern hiphop lieden trekken ons helemaal niet, haha. De echte head weet wel beter, want die kijkt daar doorheen. Die wil gewoon ille meta's en punchlines horen. Schijt aan regels en codes! Dat is onze visie. En hiphop behelst die visie wel, maar in de praktijk zie je het helaas weinig. "Ontfront!", heet een nieuwe hiphop-avond in de Bitterzoet.. Daar kunnen we ons wel in vinden.
Wat betreft representen: wat boeit het waar je vandaan komt? Bij Repr komt de een uit A'dam, de ander uit Rotterdam en weer een uit Tilburg. Kan ons het schelen of je uit Roelofarendsveen komt! Laat liever zien -wie- je bent. Maar goed, 't is wel begrijpelijk als je uit een bepaalde buurt komt en je bent trots op die buurt, dat je die dan ff op de kaart wilt zetten. Zoals dat toen ging in bv New York, tussen de Bronx en Brooklyn.. zorgt voor een hoop leuke battles en klassieke rapalbums.
Repr REPResent simpelweg leuke, eigenwijze muziek. Of om onze eigen Zoomie te quoten: Alles is al een keer gedaan, maar nog niet door ons!"
Aan het begin van het optreden maken ze een wat onwennige indruk, maar als ze na twee a drie liedjes eenmaal goed op gang zijn, vloeit het. Dit vonden ze er zelf van: “Cool! We hebben veel lol gehad. Dat is altijd doelstelling nummer een. We reprteren zo goed als niet, om spontaniteit te behouden. Leuker als er gewoon ongeplande dingen gebeuren, zoals nu, toen Zoomie zijn solo-nummer ‘Moet rappen’ ging doen en daarbij ging zitten op de rand van het podium. Zittend rappen: te gek! Een iemand uit het publiek volgde ons voorbeeld. Gaan we volgende keer aan iedereen vragen, haha… Of Bruce Wayne die als back-up mc achter de synths van Findel plaatsnam, dat gaan we niet lopen reprteren, toch? Ook de andere bands waren dope. Vooral Matik rockt als ’n toeter!”
De Represailles lijken getuige hun samples en hun lied ‘Lof is u bettelfielt’ duidelijk iets te hebben met de jaren ’80. “Tsja, het merendeel van repr is geboren in de jaren zeventig en heeft dus een hoop jonge jaren 'moeten' opgroeien in die 80's. Maar Lof is ook een ode aan het 11 jaar zijn. Die tijd van je leven dat je nog niet met ingewikkelde dingen als seks en geld bezig bent en eigenlijk volmaakt eigenwijs bent. De 80's referenties zijn het funky kadopapier... Een journalist merkte n.a.v. onze eerste demo ('Dit is een demo', 2001), waarop de track staat, op dat we wel mochten opschieten met uitbrengen, omdat toen net de 80's revival begon. Grappig dat die nog steeds niet opgehouden is. Zelfs 15-jarige Gwen Stefani's staan in paradiso te rocken op King Bee .
Maar goed, dat decennium is natuurlijk doorslaggevend geweest in de ontwikkeling van de hiphop; ontstaan in de jaren zeventig, maar eind jaren tachtig volledig tot bloei gekomen.. Special Ed, Masta Ace, Rakim, Digital Underground, maar ook Prince of The Cure.. Allemaal lieden van toen die ons als muzikanten gevormd hebben.... Hoewel, Reflectors kamer was in 1986 een en al A-ha-poster... damn!”
Als het een beetje mee zit, brengt label Excelsior binnenkort zijn eerste hiphop act uit! Hoever zijn de Represailles al met hun onderhandelingen? “In principe kun je een repr-album verwachten.. en natuurlijk ook een single! De onderhandelingen zijn rond, de single ligt ook klaar, al raken we er nu wel een beetje op uitgekeken, want we blijven nieuwe nummers maken en die zijn natuurlijk altijd doper dan oud materiaal. Maar zoals bekend wil het altijd even duren bij Excelsior... Het is ook niet het grootste, ordelijkste en meest voorspelbare label. Anders waren we ook niet geïnteresseerd geweest in samenwerking.”
Waar wil Repr over een jaar staan? “Wij willen volgend jaar toch echt letterlijk op lowlands staan! Figuurlijk ook trouwens.. Ondertussen rocken en name-droppen we lekker door, op zoek naar leuke gigs zoals deze.”
Je hoort het…
STUDIO 3voor12/Amsterdam mei
Amsterdam Repr!
Een geweldige hiphopprimeur bij alweer de vierde aflevering van Studio 3voor12/Amsterdam vorige week. De Represailles komen met briljante teksten en snedige zinnen op jaren ’80 tunes. Daarnaast krijgen we te maken met de hyperdansbare nieuwkomers Matik, die twee dagen later de Amsterdamse popprijs zullen winnen. En dan natuurlijk Findel, de nog niet ontdekte wonderboy uit Amersfoort.