Hij was het. Het was hem echt, daar op Capitol Hill, 6 januari 2021. John Maus, cultzanger, performance kunstenaar. Hij liep tussen het Trump-schorem in Washington DC op de dag dat Biden geïnstalleerd werd als president van de Verenigde Staten. Binnen in het Witte Huis is hij niet gespot, niet met zijn voeten op het bureau van Pelosi, maar buiten, tussen de menigte die oprukte naar het centrum van de macht, wel degelijk. John Maus ontkent het ook niet, zegt hij in het Volkshotel in Amsterdam op een heldere zomerdag vier jaar later. Maar een Trump-supporter is hij niet. Niet zoals zijn vriend Ariel Pink, die zijn label en boeker kwijt is, geen show geboekt krijgt, en zelfs uit restaurants gekickt wordt als hij herkend wordt. ‘Ik postte die dag een quote van paus Pius XI’, vertelt Maus nu. ‘Het was iets als: “Wie een afgod maakt van natie, bloed of bodem, staat haaks op het ware goede”.’
Het was duidelijk niet helder genoeg, weet John Maus nu, maar dit is hoe hij praat, ook in interviews. Hij citeert filosofen, schrijvers en andere wijzen. John Maus is overduidelijk een hyperintelligent man, maar ook een enorme kerel die opvallend hard praat. Sympathiek maar ook intens. Wat deed hij daar dan, midden in de couppoging van 6 januari? ‘Ik was er met mijn vrouw en met de filmmaker Alex Moyer’, legt Maus uit. ‘Ik had eerder muziek gemaakt voor een van haar films, en nu was ze bezig Alex Jones te filmen, je weet wel, die complotman. Ze had ook een documentaire over incels gemaakt, dus ze richt zich vaker op buitenstaanders en rechts-gecodeerde subculturen. Sinds die dag krijg ik, elke keer als ik iets online zet, tien reacties van mensen die roepen: fuck you.’
John Maus mag dan een merkwaardige kerel zijn en zijn vriend Ariel Pink een zelfverklaard Trump-aanhanger, zelf zit hij juist aan de totaal andere kant, zegt hij. ‘Ik heb mezelf altijd als radicaal-links gezien,’ verklaart hij met nadruk. ‘Ik las Marx, en later die ultra-linkse denkers die zeggen dat liberale instituties niet te redden zijn. Verkiezingen zijn een ritueel dat je alleen maar klein houdt, good cop versus bad cop. Als ik ergens schuldig aan ben, dan is het aan dat soort ideeën.’ Hij beseft dat zulke teksten soms gevaarlijk dicht bij de woorden van zijn tegenstanders komen. ‘Dat is het hoefijzer effect,' legt hij uit. ‘Je klinkt ineens alsof je hetzelfde zegt als reactionairen. Maar ik kom uit een heel andere hoek: punk, cop killer, de marxistische kritiek op macht. Dat is mijn kompas.’
Dan zwakt hij even af, kijkt naar de vloer, en zegt: ‘Voor mij is het uiteindelijk hetzelfde als in muziek: weigeren je neer te leggen bij de leugen van de wereld.’