Ergens diep in het bos van Draaimolen, op een geheime stage waar geen mens van wist, stond een dj die vrijwel niemand kende acht uur lang magische platen te draaien. ‘Het was belachelijk eigenlijk’, vertelt Vladimir Ivkovic erover met een glimlach. ‘Ik mocht er zelfs mijn goede vrienden niks over zeggen. Niemand had een kaartje gekocht om mij te zien. Heerlijk, nul verwachtingen. Dat geeft nóg meer vrijheid.’
Langzaam maar zeker druppelde het bos vol met ravers, ontstond een echt feest. Het werd een van de bijzonderste dj-ervaringen die Ivkovic ooit op een festival meemaakte. Ja, er zijn daar wel tranen gevallen. Tijdens de soundcheck al, toen hij het nieuwe 3D-geprinte Addit Sound-geluidssysteem uittestte. Hij legde er zomaar een viertal platen op – waaronder ‘een van de meest cheesy platen van de jaren tachtig’ – en verdomd! ‘Het klonk zo mooi dat ik tranen in de ogen kreeg.’
Hij wil niet klinken als een ‘ontspoorde bomenknuffelende hippie’, peinst hij, maar… ‘er waren geen verwachtingen over hoe te dansen. Niet knallen op harde techno. Geen handjes in de lucht op disco-house. Vaak zijn er toch normen en regels hoe je je hoort te gedragen in 2025. Dit voelde compleet vrij. Een hele dierbare herinnering.’ En terwijl de rest van het festival ’s avonds in knalmodus was, sloot Ivkovic zijn acht uur af met een duistere, wonderschone plaat van The Sabres of Paradise. Dik tien minuten. ‘Het is geen plaat die ik zomaar voor de lol opzet. Een hartverscheurend nummer, waar je op kunt dansen, maar ook op kunt huilen, verliefd mee kunt worden, met andere werelden mee kan communiceren. Ik kom weer in de ontspoorde hippie-zone, maar: het is een lied voor de doden. Het opent een portaal. Door dat nummer te draaien, kon ik publiekelijk afscheid nemen van dierbaren die zijn overleden. Zo voelde het echt op Draaimolen, in het duister tussen de lasers. Er hing totaal geen hysterie, zoals je vaak op festivals hebt. Het klonk keihard, maar het was ook een moment van verstilling.’