Maar nog lang niet zo bizar als de tweede vraagteken-act van het festival. Je weet wel, de verrassingen waarover we al dagen speculeren. Op Twitter zijn al 'sterke geruchten' te lezen dat het gaat om artrockband The Residents. De naam van de mysterieuze band gonst dus ook al door de Ronda voor de show begint. Eigenlijk is zo'n klein lekje zo slecht nog niet: de zaal staat vol mensen die opgewonden met elkaar staan te fluisteren. Het voelt een beetje alsof je een heel leuk en spannend raadsel hebt opgelost. The Residents is eigenlijk eerder een kunstenaarscollectief dan een band, met de video's en performances als essentieel onderdeel van de act. Wie er precies onder die typische enorme oogbollen zitten die ze op hun hoofden dragen, is al sinds de jaren '70 een raadsel. Wel weten we dat de band garant staat voor een flinke dosis theater en ongrijpbare muziek waarmee zo'n beetje elke Amerikaanse muzikale traditie op de hak wordt genomen.
Goed, het publiek weet dus al wat er komen gaat, maar The Residents zijn altijd te weird gebleven voor het grote succes, dus behalve een paar echte kenners staat de zaal vooral vol met nieuwsgierigen, geïntrigeerd door het bijzondere uiterlijk en de cultstatus van de band. Die mensen worden echter subiet weggejaagd: de mannen komen op, zonder oogbollen maar met middeleeuwse doktersmaskers met grote snavels, en de frontman in een behoorlijk strak koeienpak. Snerpende atonale gitaarsolo's en schmierende synths vullen de zaal, terwijl de koe dreigend over het podium zwerft en met vervormde stem staat te donderpreken. Vreemd, inderdaad, maar eigenlijk niet heel intrigerend. Vooral theatraal ja, en neuzelig. De zaal wordt leger en leger. Het is vast en zeker de bedoeling dat dit ongemakkelijk en onprettig aanvoelt. De vervreemding is ongetwijfeld een belangrijk onderdeel van het artistieke concept. Maar als puntje bij paaltje komt sta je dan toch gewoon een uur naar een best wel vervelende show te kijken.
Er staat intussen een gigantische rij bij de Helling voor William Basinski, een cultfiguur uit de New Yorkse kunst-scene, zeker sinds hij wereldfaam behaalde met zijn Disintegration Loops, een abstracte geluidssculptuur waarin hij uit elkaar vallende geluidsopnames op oude analoge tapes koppelde aan de aanslagen op het World Trade Center. Zijn looks staan totaal haaks op het type muziek dat hij maakt: zo introvert, verstild en kwetsbaar als zijn geluidscollages zijn, zo zelfverzekerd en flamboyant oogt hij. Zijn haar lang, golvend, als Adam Curry in zijn hoogtijdagen, een zonnebril op. Het weinige licht in de zaal glinstert op de glitters van zijn overhemd. Die grote rij komt trouwens ondermeer doordat Basinski zijn publiek uitnodigt te gaan zitten. In de Helling. Op de harde vloer. Het blijkt een kapitale fout. Want wat krijg je: onrust bij de deur, mensen die hun hoofd naar binnen proberen te steken en als dat niet lukt maar gewoon keihard in de gang gaan staan lullen. Het heeft een vernietigende werking op de prachtige, subtiele loops. Het eerste halfuur laat Basinski er twee tegen elkaar in lopen, een soort mistige synth en een vlekkerig uitgegumd blaasinstrument. Echt heel mooi, maar moeilijk op te focussen als je niet een van de gelukkigen aan zijn voeten bent. Gezien de animo voor deze show en Basinski’s wensen, had dit concert veel beter in de Grote Zaal van TivoliVredenburg plaats kunnen vinden, die op dit moment leeg staat.
(Tekst gaat door onder de foto)