Hoe is het om een jonge gast te zijn in de Westerse wereld van vandaag? Op mijn achttiende zat mijn hoofd vooral overvol van muziek, meisjes en Passoa. Ik maalde nauwelijks om wat er in de grote boze buitenwereld gebeurde. Sterker nog: ik had er nauwelijks een besef van. Dat besef heeft Declan McKenna wel. Hij is een achttienjarige jongen uit Cheshunt – een forenzenstadje een halfuurtje ten noorden van Londen – die op het punt van doorbreken staat met een stel uitermate geëngageerde liedjes. In huidige hit 'Isombard' haalt hij de xenofobische drogredenen van rechtse Fox-presentatoren onderuit, in 'Brazil' (dat hij op zijn 15e schreef) tackelt hij de misstanden rondom het WK voetbal in Brazilië en in 'Paracetamol' bezingt hij de misrepresentatie van transgenders in de media. Het zijn gewichtige onderwerpen waar je al snel vermoeid van zou kunnen raken, ware het niet dat hij ze weet te verwerken tot lichtvoetige indiepopliedjes die vaak een tikkeltje weird klinken.
We riepen Declan McKenna al uit tot het absolute hoogtepunt van Eurosonic 2017, we durven te wedden dat zijn naam binnen een halfjaar bij iedereen op de lippen ligt. Zijn debuutalbum moet in mei verschijnen en is geproduceerd door James Ford (o.a. Arctic Monkeys, Depeche Mode, Florence and the Machine, Mumford & Sons en Foals).