Verhalen zijn tegenwoordig overal: op je lijf, in de trein, op je telefoon. Hoe kun je nieuwe en onverwachte platforms inzetten om verhalen te vertellen? Welk verhaal leent zich voor welk medium? En niet onbelangrijk, hoe bereik je daar publiek? Met de reizende dialoog ‘VPRO Medialab Meet Up’ trekt VPRO Medialab het land in om de toekomst van storytelling te onderzoeken. Mediamakers en verhalenvertellers met verschillende achtergrond en vanuit diverse disciplines ontmoeten, onderzoeken en inspireren elkaar: van programmamaker tot journalist, van creative coder tot game-ontwikkelaar en van kunstenaar tot innovatie-expert. In samenwerking met 5 landelijke mediafestivals onderzoeken ze vijf aspecten van storytelling. Op Eurosonic/Noorderslag is dat Spreading Stories. Tickets kosten 10,- euro en zijn hier te bestellen. Bezoekers met de ESNS-conferentiepas kunnen de Meet Up gratis bezoeken, maar moeten zich op 14 januari wel even vooraf bij de VPRO Medialab-desk in de Oosterpoort melden.
Het programma:
Keynote: Chris Price (BBC Radio 1)
De Oosterpoort, B12 - Panel Room, 12:00 - 13:00 uur
Chris Price, Hoofd Muziek van het toonaangevende jongerenmerk BBC Radio 1 en 1Xtra, weet alles van de snel veranderende muziekconsumptie van jongeren en hoe dat als omroep bij te kunnen benen. In zijn presentatie, "Digital Music: Navigating the Teen Years", bekijkt hij de groeipijnen van de wereldwijde streaming economie, geeft inzicht in wat Radio 1 en de BBC doen als reactie daarop en schetst een toekomstvisie waarin radio en streaming betere partners kunnen zijn.
Meet the Media rounds
De Oosterpoort, 13.30 – 14.00 & 14.10 – 14.40
Samen met Eurosonic/Noorderslag nodigt VPRO Medialab inspirerende (inter)nationale makers en mediaplatforms uit. Bij het Meet the Media format draait het om het actief delen van ideeën, leren van elkaars ervaringen, netwerken en co-creëren. Moeilijkheden, successen en leermomenten kunnen met elkaar besproken worden. In twee rondes kies je twee van de acht mediamakers om bij aan tafel te schuiven. De acht mediamakers komen vanuit diverse werkvelden en hebbenn verschillende achtergrond maar allemaal met ervaring in het op vernieuwende manieren verspreiden van verhalen: spreading the stories. Met o.a Mark Egan (EBU & former BBC), Greg Cochrane (Loud and Quiet), Niels Aalberts (VPRO 3voor12), Gerard Walhof (VPRO Radio), Fiona Fortuin (VICE/Noisey), Jeroen Pen (Brandpunt+) en Rufus Kain (De Correspondent).
Festival, labels, media & managers panel
De Oosterpoort, B7 - Panel Room, 13:30 - 14:30 uur
Als het festivalseizoen eraan komt, steken labels, managers, festivals en media de koppen bij elkaar om agenda’s te matchen. Festivals hebben vaak exclusieve content nodig om ticketverkoop een impuls te geven en doelgroepen te bereiken. Maar met een toenemend aantal aanvragen van die interviews, social media-takeovers, meet & greets en livestreams van een toenemend aantal festivals wordt dit steeds lastiger. In dit panel zitten een aantal belangrijke spelers in de muziekindustrie, waaronder managers, festivals, labels en media. Ze praten over de moeilijkheden en bekijken naar mogelijke manieren waarop effectiever samengewerkt kan worden. Moderator: Nikki McNeil, met sprekers van o.a. Sziget, Global Publicist en Ben Houdijk van 3FM.
Data vs. Discjockey panel
De Oosterpoort, 15.00 – 16.00 uur
In het Data vs. Discjockey panel draait het om de spanning tussen het algoritme en de onafhankelijkheid van de (muziek)maker en -media. Hoe relevant is een diskjockey tegenwoordig als op basis van big data een algoritme ook persoonlijke aanbevelingen kan doen zoals Spotify? Over gecureerde media, big data, aanbevelingen en de ‘Buzzfeedifying’ van de media. Moderator: Greg Cochrane. Met o.a. Menno Visser (VPRO 3voor12), Chris Price (BBC Radio 1), Fiona Fortuin (Noisey/VICE).