LL16: De grote vriendjes-van-Disclosure-playlist

Zonder gastvocalisten geen Disclosure

Connor Clerx ,

Met debuutalbum Settle raakte Disclosure in één klap wereldberoemd. De Britse broers scoorden gigantische hits met onder anderen 'Latch', 'White Noise' en 'Help Me Lose My Mind'. En niet alleen Disclosure profiteerde. Het duo lanceerde de carrière van Sam Smith en stelde London Grammar en AlunaGeorge voor aan het grote publiek. Ook opvolger Caracal staat bomvol met gastvocalisten. Over twee weken staan de broers op Lowlands, en ze luisteren hun festivalsets niet zelden op met een surprise guest. Wie zouden we in Biddinghuizen kunnen verwachten? Tijd om de meest opvallende samenwerkingen onder de loep te nemen.

Als je het hebt over succesvolle samenwerkingen met Disclosure prijkt er een met stip bovenaan de lijst. ‘Latch’ maakte van Sam Smith in een klap een wereldster. Met zijn onwaarschijnlijk hoge vocalen, naar eigen zeggen het hoogst dat hij ooit zong, speelde hij zichzelf goed in de kijker. Een debuutalbum volgde, net als zes Grammynominaties, waar hij er maar liefst vier van verzilverde. Om het af te maken scoorde hij zelfs een Oscar voor Bondsong 'Writing’s on the Wall'.

Net als 'Latch' is 'White Noise' zo’n track die je na het debuut van Disclosure werkelijk overal hoorde. De vocale bijdrage kwam van Aluna Francis, de helft van AlunaGeorge. Met Body Music scoorde het bubblegum-R&B-duo in 2013 de titel 3voor12 Album van de Week, single 'You Know You Like' it werd een monsterhit. In juli kwam er een nieuwe single uit: 'Mean What I Mean' doet vooralsnog niet heel veel.

AlunaGeorge zit zelf qua sound redelijk in dezelfde hoek als de gebroeders Lawrence, maar dat geldt lang niet voor elke gastvocalist. Neem Eliza Doolittle bijvoorbeeld. Het contrast tussen de house van Disclosure en haar eigen zonnige niets-aan-de-hand-singles 'Pack Up' en 'Skinny Genes' kan bijna niet groter. Toch werkte de combinatie perfect.

Met de instant bedroom classic Mirrorwriting had Jamie Woon al succes voordat Disclosure aanklopte voor een feature op de track 'January' van debuutalbum Settle. Destijds waren de jongens van Disclosure helemaal starstruck: 'Het was een enorme prestatie om Jamie op de plaat de krijgen, hij heeft nog nooit bij iemand een feature gedaan.' Nu staan zowel Jamie als Disclosure op Lowlands - Jamie in de India, en Disclosure in de Alpha.
De productie van Woons debuutalbum, deels in handen van Burial, was verfrissend en benauwend tegelijk. Opvolger Making Time is een stuk minder zwoel, maar met 'Celebration' maakte Woon samen met Willy Mason een van de makkelijkst wegluisterende tracks van het jaar. Het wordt interessant om te zien hoe hij die verschillende stijlen mengt in zijn set op Lowlands - en of hij misschien bij de broertjes Lawrence op het podium verschijnt.

Ook collega Jessie Ware heeft de nodige succes behaald sinds haar bijdrage op 'Settle'. Haar album Devotion maakte kans op de prestigieuze Mercury Prize voor beste britse album. Met single 'Running' scoorde ze een bescheiden hit, die grappig genoeg weer werd geremixt door, je raadt het al, Disclosure. 

Rond dezelfde tijd dat Disclosure lekker begon te gaan was er ook een flinke buzz rond London Grammar. Niet heel gek dus, dat ze samenwerkten aan een van de beste nummers van Settle: 'Help Me Lose My Mind'. Het betekende, zoals wel vaker in dit lijstje, voor een groot deel van het publiek de eerste kennismaking. Debuutalbum If You Wait viel goed in de smaak, inmiddels wachten we al een jaar of drie op een vervolg. Vooralsnog is er niets bekend.

Niet elke gastvocalist op Settle heeft dankzij Disclosure een enorme slag kunnen slaan. Sinead Harnett was in 2012 een tamelijk obscure zangeres, en dat is ze eigenlijk nog steeds. Een gastbijdrage op Rudimental-single 'Home', en een vermelding als track van de week bij The Guardian voor single 'No Other Way', het grote succes blijft vooralsnog uit.

Miguel is een toch een beetje de Prince Charles van de popmuziek. Als je een paar jaar geleden voorspeld had dat hij inmiddels op de troon zat was er niemand die je voor gek verklaarde. Voorlopig wil dat toch niet helemaal lukken. Niet dat Miguel geen succes heeft. Zijn albums worden kritisch zeer goed ontvangen, met name derde plaat Wildheart gooide hoge ogen. Ondanks het feit dat hij de looks, moves, stem en uitstraling van een wereldster heeft is Miguel nog niet zo groot als sommigen verwacht hadden. Maar jeetje, wat heeft hij een paar briljante songs. Met 'Adorn' won hij een Grammy voor beste R&B-track. Miguel leverde voor Disclosure een bijdrage aan 'Good Intentions' op de tweede plaat.

Kwabs is wat minder glad, maar heeft een rijke, donkere soulsound. Op de eerste Disclosure-plaat ontbreekt hij, maar op Caracal komt hij goed voor de dag met 'Willing & Able'. De Britse zanger heeft zijn succes voor de verandering niet aan de broertjes Lawrence te danken, maar scoorde op eigen kracht een enorme hit met ‘Walk’. 

Als je gevraagd wordt voor een vocale bijdrage op een Disclosure album, de studio inkomt en vervolgens aankodigt dat de drums toch net even anders moeten, dan ben je een grote. Disclosure luisterde naar wat Lorde te zeggen had, en 'Magnets' werd een hoogtepunt op Caracal. Je kunt ze ook geen ongelijk geven. Op zeer jonge leeftijd scoorde Lorde een wereldhit met 'Royals'. 'Tennis Court' ging op festivals een eigen leven leiden in de Flume edit, maar het origineel mag er ook wezen.

Jordan Rakei zit ergens tussen Jack Garratt en Jamie Woon in. Jong, Brits, een stem van heb ik jou daar en een funky, soulvol geluid. Hij doet mee op 'Masterpiece', een van de meer downtempo nummers van Caracal. Zonder een echte hit op zak verkocht hij toch maar mooi de Melkweg uit in oktober. 

Bonus

Vooruit, we hebben het hier niet over een gastbijdrage maar over een sample. 'Feel Like I Do' kwam totaal onverwachts een paar maanden geleden online te staan. Disclosure gebruikte een stukje van het refrein van Al Green klassieker 'I’m Still In Love With You' en bouwde het om tot een dampende clubtrack voor de zomermaanden.