BKS16: Tien redenen waarom Beck meer hiphop is dan je denkt BKS16: Tien redenen waarom Beck meer hiphop is dan je denkt

Muzikale kameleon sluit vrijdag Best Kept Secret af

, Atze de Vrieze

BKS16: Tien redenen waarom Beck meer hiphop is dan je denkt

Muzikale kameleon sluit vrijdag Best Kept Secret af

Atze de Vrieze ,

De grote kameleon Beck is terug. Vrijdag is hij headliner op Best Kept Secret, en deze week is hij ook nog eens 3FM Megahit met de verse single WOW. In de loop der jaren zagen we hem talloze keren van kleur verschieten - van folk naar pop naar indierock naar funk - en dit keer zien we zijn hiphopkant het meest duidelijk. Natuurlijk was dat ingrediënt er altijd: tien dingen die Beck in de loop van zijn carrière hiphop maakten. Let je op, Kanye?

De trap-snares van WOW
Die nieuwe single dus, de opvolger van Beck’s verrassend grote radiohit van vorig jaar, Dreams. In ‘WOW’ hoor je heel duidelijk de invloed van hedendaagse hiphop, vooral in de typische trap snares en kick. Het gaat zelfs zover dat je tot Beck begint te praat-zingen volstrekt op het verkeerde been staat. In een interview met NME onthulde Beck dat hij inderdaad erg geïnspireerd is door hedendaagse hiphop. Hij roemt de scene in Los Angeles en specifiek Kendrick Lamar, die volgens hem voor een renaissance heeft gezorgd. Ook vertelt hij dat hij dolgraag Chance The Rapper op de track had willen hebben, maar dat dat er op de een of andere manier niet van kwam.

OG Maco als belangrijkste partner
Als het goed is doet een andere upcoming rapper wel mee op de plaat van Beck: OG Maco. Op 20 maart twitterde die namelijk dit: ‘Me and @beck made an amazing record. Think we might let you all hear it sooner than later.’ Even dacht ‘men’ dat OG Maco al op WOW te horen was, maar dat blijkt dan weer niet zo. Voor de minder ingevoerden: Maco is een 23-jarig raptalent uit Atlanta, Georgia, die na een hele reeks mixtapes als het goed is deze zomer met zijn debuutalbum komt.

Beck rapt zelf ook
Je zou kunnen stellen dat Beck in WOW rapt, al hangt het een beetje tegen zingen aan. Echt rappen deed hij in het verleden ook wel. Bijvoorbeeld op het nummer ‘Cellphone’s Dead’ van zijn album The Information, sowieso Beck 'meest hiphop' album. Het was niet per se Beck’s meest succesvolle plaat trouwens, en hij speelt er hooguit een, twee tracks van tijdens shows.

Een feature bij Childish Gambino
Om verder te komen in de rapwereld moet je natuurlijk features bij anderen scoren. Beck deed aan dat spelletje mee, dankzij deze bijdrage aan een track van rapper en acteur Childish Gambino. De track heet ‘Silk Pillow’ en staat op Gambino’s mixtape R O Y A L T Y. En zo staat Beck toch maar mooi tussen Ghostface Killah, Danny Brown en Schoolboy Q.

Busta Rhymes cover
Beck is dol op covers. Tijdens zijn huidige tour eert hij zowel Bowie als Prince, de twee belangrijkste popdoden van het jaar en overduidelijk bronnen van inspiratie voor Beck. Maar hij coverde ook regelmatig Busta Rhymes klassieker ‘Put Your Hands Where My Eyes Could See’. Beck is wel zo slim om zich niet aan Busta’s beruchte supersnelle raps te wagen, dit kan ie aan. Helaas zijn er online nergens beelden van te vinden.

Drumbreaks en andere samples
Zeker aan het begin van zijn carriere leunden Beck’s songs sterk op samples, op min of meer dezelfde manier waarop hiphop producers te werk gaan. Luister bijvoorbeeld eens naar de drums van vroege tracks als ‘Loser’, ‘Devil’s Haircut’ en ‘Where It’s At’ (en eigenlijk heel het album Odelay), geleend van respectievelijk Johnny Jenksins, Bernard Purdie en Lee Dorsey. En in ‘Where It’s At’ is de tagline ook nog eens ‘two turntables and a microphone’, een onvervalste hiphopknipoog, want een sample uit 'Needle To The Groove' van Mantronix.

Beastie Boys sample
Beck samplede ook eens een rapplaat, en wel ‘So What'cha Want’ van Beastie Boys. Niet gek dat ie juist die kiest, want Beck’s eigen sound - de stoffige beats, de funky baslijnen - doen heel erg denken aan de productiestijl van Beasties-album Paul’s Boutique. Luister bijvoorbeeld maar eens naar een track als 'Egg Man' van die plaat.

Beef met Kanye
Kanye West had het allemaal gemist, kennelijk, want hij stoof het podium op toen Beck bekroond werd met een Grammy voor beste album. Hij kreeg de prijs voor zijn minst ‘hiphop’ album ooit: het folky Morning Phase. Onbegrijpelijk, vond Kanye West, want ook Beyonce was genomineerd. Het leidde uiteraard tot #ophef, en Kanye bood later zijn excuses aan, maar de reactie van Beck zelf was nog wel het mooist. Hij noemde Kanye West een onvervalst genie en vergaf hem terstond.

Liefde van Rick Rubin
Er is natuurlijk ook liefde uit de hiphop. Icoon Rick Rubin bijvoorbeeld - ooit oprichter dan het legendarische hiphoplabel Def Jam, besloot op een dag zijn favoriete albums te annoteren op lyrics-platform Genius. Over Beck’s Morning Phase zei hij: ‘I absolutely love Morning Phase. Probably my favorite album of 2014. It's definitely his best. I like it a thousand times better than Sea Change.’

Remix van Dizzee Rascal
In 2005 liet Beck twee remix EP’s maken, met bijdragen van onder andere Boards Of Canada, Royksopp en - daar zijn ze weer - Ad Rock van de Beastie Boys. Ook de toen upcoming Engelse rapper Dizzee Rascal maakte een remix, en wel van de track Fax Machine Anthem, die overigens op geen enkel album als ‘original’ terug te vinden is.

Nu op 3voor12