RAUW op House in your House: in actie tegen de braafheid

“We hadden drie dingen nodig: een stroboscoop, wat tl-buizen en een rookmachine”

Sjoerd Huismans ,

Het Holland Festival opent dit jaar met House in your House: housemuziek die rechtstreeks naar je huiskamer gestreamd wordt voor een wild openingsfeest. Deze avond organiseert het festival samen met 3FM, 3voor12 en RAUW, dat de tofste dj’s programmeerde en bovendien mode-ontwerper Bas Kosters inschakelde voor een uitbundige entourage. De 'electro-acid-house-techno clubavond met ballen' van Joost van Bellen bestaat op de kop af 12,5 jaar; wat is er in die tijd veranderd?

RAUW is ooit begonnen als reactie op de beweging naar groot, groter grootst in de dance. Geestelijk vader Joost van Bellen: “De dancewereld industrialiseerde, werd een geldmachine, het was zielloos, niet meer rebels maar erg braaf. Wij wilden ertegenin gaan met deze avond.” De allereerste RAUW ging over rauw eten, een one-off in een restaurant. “Dat was toen nog helemaal niet hip”, zegt Van Bellen. “We hadden dan naakte koks die steak tartare aan het maken waren. Daarna begonnen de clubnachten. Er waren er maar drie dingen nodig: een stroboscoop, wat tl-buizen en een rookmachine. We hadden van die gefotokopieerde flyers.”

Flirterig
De gemiddelde sfeer op een RAUW-feestje omschrijft Van Bellen als: “Uitgelaten, vrolijk, flirterig en positief. Wat ik de laatste tijd leuk vind, is dat het percentage gays en lesbiennes steeds hoger wordt. Dat gaat nu allemaal door elkaar heen, en creëert een extra spanning. Als heteroman denk je gewoon gezellig met iemand te kletsen, en dan is daar ineens toch dat handje dat je niet verwachtte.” Van grote invloed op die sfeer zijn de uitbundige creaties van mode-ontwerper Bas Kosters, huisvriend van RAUW en al lange tijd betrokken bij de clubavond. “Ik rolde erin als vriend van Joost”, zegt Kosters. “Toen RAUW begon was ik nog echt een feestbeest, nu alleen nog professioneel. Ik was toen overal te vinden, maar vooral op de feestjes van goede vrienden. Joost had me bovendien een keer zien optreden met mijn performance band, dat was ook altijd een rauwe, wilde bedoening.” Van Bellen weet dat nog: “Het was op een modewedstrijd. Bas leek wel iemand van een andere planeet, ik dacht: jij bent goed bezig!”

Rock-‘n-roll
Voor Kosters was het niet zozeer een issue om het wilde in de dance terug te brengen. “Ik was vers van de pers, ik heb die Roxy-tijd zelf niet meegemaakt. Me ergens tegen afzetten is wel mijn tweede natuur. Voor Joost is het vanuit de visie dat alles te commercieel werd begonnen, met veel poespas. RAUW was: stroboscoop aan en gáán.” Van Bellen: “We wilden de rock-‘n-roll terugbrengen, een soort punk-attitude in de dance die miste.” Ook letterlijk wilde RAUW de rock integreren in de dance: Justice en Boys Noize waren op het hoogtepunt van hun populariteit en bij RAUW kreeg je precies dat soort electroclash te horen. “2manydjs was veel bezig met mash-ups en lieten die voorbijkomen. Maar door de jaren heen werd het breder, en gingen we bijvoorbeeld ook terug naar de disco. Die hele balearic-revival met Aeroplane hebben we ook altijd omarmd. Tegen die harde electrosound van Crookers en Boys Noize probeerden we dan weer baile funk te brengen. Maar daar waren we achteraf te vroeg mee, dat is pas met Major Lazer heel groot geworden. Het is dus wel breed, maar de rode draad is dat het bezielde muziek is met attitude. Een Falco Benz, die komend weekend ook op House in your House staat, hoort daar ook bij.”

Vaandeldrager
Een van de dj’s die komende zaterdag op House in your House draait, is Max Bedeker a.k.a. RipTide. “Ik kwam er sinds 2009 bij, maar behoor ondertussen wel tot het vaste meubilair. Daarvoor kwam ik er als bezoeker, ik klom het podium op en gaf Erol Alkan mijn cd. Volgens mij heeft hij het nog geluisterd ook. Joost niet, maar die kreeg zoveel toen. Uiteindelijk heeft Tommie Sunshine ons een keer aan elkaar voorgesteld.” Wat muzikale stijl betreft paste RipTide goed binnen RAUW. “Het was de tijd van Justice, indie en dance kwamen samen. Daar heb ik nog net het staartje van meegepakt. Joost zette echt bandjes als Goose neer, RAUW was de vaandeldrager van die sound. Toevallig vind ik alles wat ze doen leuk, ook nu het breder is geworden. Op een UK Garage avond kan ik waarschijnlijk niets toevoegen, maar anderhalf uur acid draaien vind ik te gek.” Maar niet elke muzikale trend is aan RAUW besteed, denkt RipTide. “Joost is altijd aan het zoeken, maar een EDM-editie zie ik niet gebeuren. Het is begonnen als tegengeluid, de electroclash sound waarmee het populair werd zit nu weer meer in de underground. Dat is niet erg, het betekent alleen dat je niet vanzelfsprekend een volle zaal meer hebt. Maar dat vind ik niet meer dan logisch.”

Paradijsvogels
RAUW begon ooit als reactie op een ontstane braafheid in de dancewereld, en voor Bas Kosters mag het allemaal nog steeds wel wat uitbundiger. “Het ligt er heel erg aan waar je bent, maar in het algemeen vind ik het allemaal behoorlijk basic. Ik kom tegenwoordig veel in Londen, daar is wel een soort extremiteit die je hier mist. Echte paradijsvogels, veel uitgesprokener. Mensen mogen best een beetje meer uit de band springen.” Volgens Van Bellen was RAUW aan het begin iets harder en gedurfder. Het publiek is wat dat betreft veranderd. “In Trouw hadden we een keer de Japanse electropopact Trippple Nippples. In Club 11 zou dat echt de bom zijn geweest, maar het publiek in Trouw was gechoqueerd. Dat zat toch iets te ver in de krochten van de dansmuziek.” RipTide: “Alles kon bij RAUW. Vóór een show van Boys Noize kwam MC Buttslammer een keer een half uur hele flauwe moppen tappen. Dat duurde natuurlijk veel te lang, ze hadden gelukkig alle apparatuur beschermd met plastic tegen het bier dat hij naar zijn hoofd kreeg. Maar toen Boys Noize uiteindelijk opkwam, was het nóg toffer.”

Concurrentie
Is de dancemuziek wat dat betreft nu wéér te conservatief geworden? Van Bellen: “Ik vind absoluut niet dat het terug bij af is. Het is deels nog steeds commercieel, EDM is huge. Deep house vind ik zelf te braaf, maar is toch ook undergroundmuziek die nu doorgebroken is. Dat heeft absoluut bestaansrecht.” Over de invloed van RAUW: “We Are Electric heeft duidelijk een RAUW-stempel, die muziekstijl heeft de wortels in RAUW. Wat dat betreft hebben we wel wat betekend.” Volgens Van Bellen heeft vooral de enorm toegenomen populariteit van festivals invloed op clubavonden als RAUW. “Ik merk wel dat het moeilijker wordt. Twee jaar geleden deden we bijvoorbeeld een acid house-feest met onder meer DJ Pierre en Tommy Sunshine. Het was geweldig, maar er waren veel te weinig mensen. Dan zit je op de blaren. Op het openingsweekend van de Tolhuistuin hetzelfde, dat doet pijn. Het zat te dicht gepland op alle festivals, er is dan té veel aanbod. Veel goede club-initiatieven redden het financieel niet om die reden.”

Verzoekjes via Google Glass
Van Bellen weet nog niet wat hij moet verwachten van House In Your House. “Het is een beetje een rare situatie, zo zonder publiek. Ik bepaal namelijk nooit van tevoren wat ik ga draaien, ik ben een dj die van tevoren stiekem in de zaal de sfeer proeft en daarop inspeelt. Ik ben heel blij met de twintig dansers van Bas, dat is natuurlijk het mooist uitziende publiek dat je kunt hebben.” Van Bellen heeft één keer eerder zo gedraaid, maar werd toen voorzien van feedback. “Ik stond met een Google Glass op mijn hoofd te draaien, en kon zo reageren op bezoekers. Dat was wel heel intens om dat tegelijk met het draaien te doen. Ik kreeg zo ook verzoekjes binnen, door met mijn hoofd naar links of rechts te draaien kon ik ‘nee’ dan wel ‘ja’ zeggen. Maar soms moest ik nu eenmaal mijn hoofd draaien om de cd-speler te kunnen zien, dus dat werd een vreemde conversatie.” Kosters is verantwoordelijk voor de entourage van twintig dansers. “Dat moet een beetje smoel gaan geven aan dat feest. Ik weet eerlijk gezegd nog niet precies wat ik ga doen, maar in elk geval worden het twintig heel verschillende types: een gayboy, een straight type enzovoorts.” Van Bellen: “Bas is altijd van het individu geweest: spring eruit, koester dat en wees er trots op.”

In de openingsnacht gooit het Holland Festival de deuren open voor een dance party. Iedereen is uitgenodigd, bij jou thuis! Het openingsfeest is namelijk niet in een theater of concertzaal, maar at your house. In samenwerking met 3voor12, 3FM en RAUW roept het Holland Festival iedereen op die zin heeft om er een onvergetelijke nacht van te maken in de huiskamer. De thuisblijvers nodigen de gasten uit, het festival zorgt voor de muziek met een live videostream en optredens van een aantal van de beste Nederlandse house-dj’s van dit moment. Je kunt het zaterdag 30 mei vanaf 23:00 uur volgen via NPO Cultura en 3voor12. Op 3FM zal regelmatig live geschakeld worden met House In Your House.