Falco Benz op House in your House: "Samen maken we iets voor het volk" Falco Benz op House in your House: "Samen maken we iets voor het volk"

‘Hat Tricks’-producer speelt vanaf het Holland Festival in je huiskamer

, Cécile van Wijnsberge

Falco Benz op House in your House: "Samen maken we iets voor het volk"

‘Hat Tricks’-producer speelt vanaf het Holland Festival in je huiskamer

Cécile van Wijnsberge ,

Falco Benz, de Nederlandse prins van de cocktailhouse, speelt op 30 mei een show waar iedereen bij is, gratis en voor niks. Samen met Joost van Bellen, Mike Mago, De Sluwe Vos en RipTide vormt hij de line-up van House in your House, het openingsfeest van Holland Festival in samenwerking met RAUW, 3voor12 en 3FM, dat je overal in Nederland live kunt streamen. We spraken Falco over hoe je je voorbereidt op een show zonder publiek, en wat we aan nieuw materiaal van hem kunnen verwachten: ‘We doen dit voor heel Nederland.’

Op 30 mei speelt niemand minder dan Falco Benz bij jou in de huiskamer. Of in je slaapkamer, in de trein, je plaatselijke stamkroeg… Hoe hij dat flikt? Simpel: hij staat op de line-up van House in your House, het openingsfeest van het Holland Festival. Daar zijn geen kaarten voor te koop, maar toch kun je er overal in Nederland bij zijn, mits je een internetverbinding hebt. Vanuit Pakhuis De Zwijger in Amsterdam wordt House in your House live gestreamd op 3voor12 en NPO Cultura. Het prettig gestoorde feestcollectief RAUW belooft in samenwerking met 3voor12 en 3FM jouw allervetste huisfeestje ooit neer te zetten, en jij hoeft alleen maar bier te kopen, je computer aan te zetten en de deur open te doen. Dat betekent alleen wel dat Falco zijn set moet spelen zonder publiek…

Hoe bereid je je daar op voor?
‘Ik moet me natuurlijk vooral mentaal een beetje voorbereiden. Zonder publiek, dat is wel een dingetje. Je moet eigenlijk gewoon een show doen waarbij je de energie van het publiek erbij denkt. Ik houd er in mijn setopbouw nauwelijks rekening mee, als het in de zaal werkt zal het hopelijk thuis ook wel werken. Het leukst zou eigenlijk zijn als er ook een stream van het publiek was, dat je op allemaal schermen kunt zien hoe mensen thuis aan het luisteren zijn, maar dat zal helaas niet zo zijn. Ik moet denk ik gewoon vertrouwen op de ervaring die ik tijdens andere shows op doe, erop vertrouwen dat het in de huiskamer net zo goed overkomt.’
 
Denk je dat het makkelijker of moeilijker is zonder publiek in de zaal?
‘Dat weet ik eigenlijk niet zo goed. Het kan twee kanten op gaan: met publiek erbij is het soms heel hard werken, dat hoeft nu niet, maar aan de andere kant kun je ook heel veel energie van het publiek krijgen, en dat heb je nu ook niet. Ik hoop dat ik mezelf kan inbeelden hoe de mensen thuis aan het meedoen zijn.’

Je bent natuurlijk ook niet helemaal alleen aan het feesten straks.
‘Nee, ik heb sowieso het gevoel dat we met de mensen die daar zijn, met de rest van de line-up (Joost van Bellen, Mike Mago, De Sluwe Vos en RipTide, red.) en twintig dansers van Bas Kosters, gaan wij het sowieso heel leuk hebben! We doen dit voor heel Nederland, ergens kijken er allerlei mensen, maar wij bepalen samen de energie. Dat sfeertje lijkt me heel leuk.

Eigenlijk wordt het voor jullie dus bijna zoals bij de mensen thuis, jullie eigen privéfeestje.
‘Ja, maar dan zijn we ons natuurlijk wel bewust van het feit dat het wordt uitgezonden. Het voelt wel echt als een clubje, daar kijk ik wel naar uit. Samen gaan we iets maken voor de mensen, voor het volk.’

Heb je wel eens eerder voor een lege zaal gestaan?
‘Haha, nou, met hoeveel mensen zullen we zijn op House in your House? Best wel wat, met ook de dansers en de crew erbij. Die situatie heb ik wel eens meegemaakt, dat je alleen voor de crew aan het spelen bent. Toen was er zes man publiek, dat is alsnog meer dan nu, maar het voelde wel heel leeg aan. Het was een niet zo goed gepromoot event. Het voelde wel bijzonder, het was erg hard werken. Nu wordt dat wel echt anders, een stuk minder pijnlijk.’

Stel dat er niemand kijkt, dan merk je daar niks van, dat scheelt.
‘Ja, dat is best prettig, je komt er niet achter als ze het niet leuk vinden. Of pas achteraf, in de reacties. Die zes mensen destijds waren best wel enthousiast hoor, alleen je krijgt niet zoveel energie terug van zo’n lege zaal. Dat energie-teruggedeelte, ik weet nog niet zo goed hoe ik dat volgende week ga doen, misschien moeten we Twitter heel erg in de gaten houden. Het zou leuk zijn als mensen thuis echt gaan inhaken en ook reacties geven. We gaan kijken of we dat kunnen bewerkstelligen.’

We hebben recentelijk weer wat nieuwe muziek van je te horen gekregen: naast je eigen nieuwe track Long For The Light maakte je ook een remix van Exploitation van Róisín Murphy. Wij waren hier allemaal erg enthousiast over haar laatste plaat Hairless Toys. Hoe kwam die remix op je pad?
‘Die is erg tof ja, die nieuwe plaat. Zij zit voor die plaat bij PIAS UK, voor haar een nieuwe platenmaatschappij. PIAS UK stuurde toen een remix request naar hun labels in andere landen, en toen stelde PIAS Nederland mij voor. Op de remix hoor je misschien niet meteen mijn signatuur zoals op mijn eigen werk, maar ik vond het origineel sowieso al een toffe track, en dan vind ik het wel leuk om hem wat club-toegankelijker te maken. Dat is wel een beetje mijn ding.’

Je hebt eerder wel eens gezegd dat je eerste drie EP’s samen een drieluik zouden vormen. Met May Days vorig jaar heb je dat drieluik afgesloten. Is het dan nu tijd voor een album, en staat Long For The Light daar op?
‘We hebben nu een nieuw hoofdstuk geopend. Eerst is Long For The Light gereleased, daar hebben we vandaag ook een video’tje van uitgebracht. Hierna komt nog een track, gevolgd door een clubby EP, die wordt iets meer instrumentaal. Deze single nu is meer een one-off, een eenmalige vocale track, en dan komt er daarna weer een EP met meer club-achtige dingen. Het idee van een album begint wel een beetje te spelen in mijn hoofd, maar ik vind EP’s nu ook wel heel leuk. Door die korte spanningsboog kan ik snel iets anders doen als ik daar zin in heb, mezelf blijven uitdagen qua richtingen en sound.’

Op je eerste twee EP’s stonden vrijwel geen vocalen, May Days had twee tracks met zang en op Long For The Light horen we vocals van Postcards From Mars. Die koers ga je niet voortzetten?
‘Nee, de nieuwe EP wordt weer meer instrumentaal, ietsje meer op de club gericht. Long For The Light is wat meer een popsong in een elektronische verpakking. Dat is wel waar mijn roots liggen, daar kom ik vandaan, maar op het moment loopt het meer richting clubby instrumentale tracks. En wat er daarna gebeurt, ja, dat zien we dan weer. Dat is het leuke van de EP’s, je hoeft er niet heel lang aan te werken om iets uit te brengen. Met een album ben je bezig in een hele lange lijn, het duurt lang voordat je dat klaar hebt, dan vind ik het best moeilijk om de sounds coherent te krijgen, Als ik nu iets wil maken met een andere touch kan ik dat samen bundelen in een EP. Er komt wel ooit een album, maar voorlopig ben ik nog vooral met EP’s bezig.’

Komt er ook werk van die nieuwe EP langs in je set op House in your House?
‘Ja, de track die hierna uitkomt zal ik wel spelen, die is voor de oplettende luisteraar. Ik speel maar een half uurtje dus ik kan helaas niet zoveel doen, maar er komt in ieder geval een track voorbij.’

Ondanks dat er geen publiek is, klinkt het in elk geval alsof het een wild feest gaat worden met die line-up en al die dansers.
‘Ja, ik ben zelf natuurlijk een beetje een stijve man in een pak, dus dat kan ik wel gebruiken.’

nu op 3voor12