“Techno-beats met rap.” Dat hoorde manager Kostijn Egberts toen hij voor het eerst Watskeburt hoorde, de monumentale doorbraakhit van De Jeugd Van Tegenwoordig. Daar kon hij wel wat mee. Al een paar jaar was hij de manager van Bas Bron alias Bastian alias Comtron (samen richtten ze het label Magnetron Music op), en daarvoor werkte hij een paar jaar bij ID&T, het epicentrum van de dance in Nederland. Echte techno is het natuurlijk niet, wel elektronisch, en toch was het De Jeugd die de Nederlandse hiphop in contact bracht met de clubcultuur, ook met house en techno. De traditionele joint werd ingewisseld voor pillen en De Jeugd leerde ons wat hard gaan is. En slecht gaan, natuurlijk, de andere kant van dezelfde medaille.
Tien jaar later is het volstrekt normaal dat rappers in de club te vinden zijn en er over rappen. Niet dat de hiphop voor die tijd vies was van een feestje, maar de cross-over met elektronische muziek, die was echt verfrissend. De euforie, de flirts, de hitsige of juist bovenaards serene waas van bedwelmende middelen, ze komen allemaal voor in deze tien tracks.
De Jeugd Van Tegenwoordig - Huilend Naar De Club
“Iedereen weet, als het goed met me gaat zit ik thuis. Want thuis heb je geen coke, geen hoeren, geen sletten, geen ho’s. Geen, wodka spa rood, een, MDMA ook.” Wiwelientje wil getroost worden, en de club is zijn hospitaal. De Jeugd Van Tegenwoordig is altijd een meester geweest in de balans tussen te ver gaan en er een teringbende van maken. Huilend Naar De Club brengt ze ultradicht bij de afgrond, en door de overdreven r&b-vibe die met name Freddy brengt, is het ook een van de grappigste nummers die de Jeugd ooit maakte. Het nachtleven als droom en nachtmerrie tegelijk.