De nieuwe programmeur Ruby van den Brink over de plannen: “De repetitieruimtes zijn gebleven, en de popopleiding van het conservatorium zit tegenwoordig in Q-Factory. Het podium wordt dus ook gebruikt als springplank voor nieuw talent. Een Amerikaanse rapper als Antwon staat naast lokaal talent.” Van den Brink heeft het dan over de kleine zaal met een capaciteit van 300, die inmiddels is opgeknapt met nieuw licht en geluid. Daarnaast is er ook een grote zaal waarin 1000 man passen, maar de programmering daarvan is nog niet concreet ingevuld. De verbouwing van de grote zaal staat op de planning.
Q-Factory begint nieuw poppodium in Amsterdam
Voorzichtig begin met popprogrammering in voormalig MuzyQ
Vanaf maart kent Amsterdam-Oost een nieuw poppodium in Q-Factory aan het Atlantisplein. Het voormalige pand van MuzyQ was jarenlang een hoofdpijndossier voor het stadsdeel Oost, maar heeft sinds september een nieuwe huurder. In tegenstelling tot ‘muziekmakerscentrum’ MuzyQ gaat Q-Factory evenementen met kaartverkoop organiseren als poppodium. Op het voorlopige programma staan onder meer Antwon, Cashy, The Cool Quest en Fata.
Evenementen nu mogelijk
“Sinds het persbericht eruit is, loopt mijn mailbox vol met aanbiedingen van boekers. We denken daarvoor ook aan nieuwe dansconcepten. Overal zijn zeroes en late nineties-feesten nu populair. Daar willen we iets verrassends mee doen, niet wat alle andere podia al doen. Er is natuurlijk nogal wat concurrentie in Amsterdam.” Ook wordt de grote zaal bewaard voor grotere acts. Van Den Brink is daarover in gesprek. "We zijn ook met grote namen bezig alleen daar kan ik nog niks over naar buiten brengen, omdat ze nog bevestigd moeten worden."
De nieuwe uitbater van het pand is Jan ’t Hoen met zijn bedrijf Astoria Vastgoed (ook bekend als drummer van Dany Lademacher's Wild Romance, de voortzetting van Herman Broods Wild Romance). Hij wil het gebouw commercieel gaan exploiteren, bijvoorbeeld in de vorm van een poppodium. Oorspronkelijk was dat niet de bestemming van het gebouw, neergezet als ‘muziekmakerscentrum’. Van den Brink: “We zijn de afgelopen tijd druk bezig geweest met het pand, zodat het commercieel geëxploiteerd kan worden. Bijvoorbeeld met de bewegwijzering, de uitstraling en vormgeving - het café had nogal een kantine-uitstraling.”
Alle activiteiten van het pand vallen voorlopig onder de vlag van Q-Factory. Van den Brink: “Ik ben nu drie maanden bezig. Net als Alan Luring (communicatie) en andere mensen die erbij kwamen, ben ik volledig met het podium bezig. Straks kan de programmering verder worden uitgebreid - dan zal het team ook verder kunnen groeien en worden taken anders verdeeld. We doen voorlopig alles zonder subsidie, daar gaat ook nog veel werk in zitten.”
MuzyQ: hoe zat het ook alweer?
De voormalige bewoner van het pand, initiatiefnemer Robin Lemmers van MuzyQ, heeft het muziekmakerscentrum nooit op deze manier willen exploiteren. “Evenementen waren ook nooit de bedoeling van het pand, de infrastructuur is er ook niet naar. Wij wilden destijds geen evenementen – er waren al voldoende podia en er is steeds minder subsidie beschikbaar. Het zal je niet verbazen dat het me totaal niet bevalt wat er nu met het pand gebeurt.”
Dat zal inderdaad niemand verbazen, gezien de geschiedenis van MuzyQ, dat al vanaf het begin geplaagd werd door financiële problemen. Follow the Money maakte een uitgebreide reconstructie van de strijd rond het muziekmakerscentrum en berekende de totale kosten voor de gemeenschap uiteindelijk op 28 miljoen euro, vooral door “gemeentelijk geknoei”. Het stadsdeel draaide op voor de verliezen toen de eigenaar niet meer aan de betalingsverplichtingen kon voldoen. Die garantstelling leidde in 2010 tot een politieke rel die de PvdA-fractie in Oost de kop kostte. Sinds 2012 was het gebouw eigendom van de gemeente, die er 11 miljoen euro voor op tafel legde.
De gemeente deed het pand uiteindelijk van de hand aan ’t Hoen, zonder de exploitatie openbaar uit te besteden. Hoe die deal precies in elkaar steekt is niet bekend, aangezien de gemeente de overeenkomst nooit openbaar heeft gemaakt. Volgens Follow the Money kreeg Astoria twee huurvrije jaren ter waarde van 1,9 miljoen euro, maar de gemeente en ’t Hoen weigeren daarover uitspraken te doen. In een kort geding eisten Lemmers en zijn partner Chris de Jong dat de exploitatie van het gebouw alsnog openbaar aanbesteed zou worden, maar de gemeente won.
Nieuwe plannen
Astoria mocht het pand dus gaan exploiteren, en houdt de oorspronkelijke bedoeling van het pand als muziekmakerscentrum grotendeels overeind. In het nieuwe Q-Factory kan weer volop gerepeteerd worden, de Red Bull-studio zit er nog en een aantal huurders vond de weg terug. Toch zijn er ook veel nieuwe plannen: hotelkamers bijvoorbeeld, een verbouwd café/restaurant en dus een nieuw poppodium. Van den Brink: “We vonden het zonde van die twee grote zalen die al in het pand zaten als daar niets extra’s mee zou gebeuren. De zalen worden naast concerten ook gebruikt voor workshops en orkestrepetities. Het is de bedoeling dat het podium een steeds belangrijker onderdeel van het verhaal gaat worden. We beginnen from scratch.”