SXSW Interactive: Buzzfeed, wat klopt hier niet? SXSW Interactive: Buzzfeed, wat klopt hier niet?

Tips & tricks van de grootmeesters van de shareable content

, Willem van Zeeland

SXSW Interactive: Buzzfeed, wat klopt hier niet?

Tips & tricks van de grootmeesters van de shareable content

Willem van Zeeland ,

Op de tweede dag van SXSW Interactive is er wederom een presentatie van Buzzfeed en weer zit de zaal stampvol. Vandaag onthullen ze hun BFF-strategie. Het maken van exclusieve content voor de BFF’s (Best Friends Forever) van Buzzfeed. Die BFF’s, dat zijn onder andere Facebook, YouTube en Pinterest. Buzzfeed kiest er steeds vaker voor om content rechtstreeks op die platforms te plaatsen en niet meer te verwijzen naar de eigen website. Waarom doen ze dat? Summer Burton, directeur van Buzzfeed Distributed legt het uit. Nou ja, een beetje dan.

 Het kortste antwoord is: Omdat het beter werkt. Je krijgt vaak veel meer publiek als je content rechtstreeks op YouTube op Facebook plaatst dan wanneer je het op je eigen website zet. Er zit veel publiek op die platforms en het is makkelijk om items te sharen. Die items zullen vervolgens ook weer vaker gedeeld worden door anderen. Verwijzen naar je eigen website is old school. Het publiek heeft geen zin om door te klikken naar websites. Liever blijven ze binnen het domein van geliefde platforms Facebook en YouTube.

Klinkt logisch. Maar er is ook wat tegenin te brengen. VPRO-directeur Lennart van der Meulen hield op Eurosonic Noorderslag een keynote speech die ik samen met hem schreef over hoe Nederland op mediagebied steeds meer een kolonie aan het worden is, een wingewest voor grote bedrijven als Facebook, Google/YouTube, Ziggo en Apple. Wij maken de content, zij verdienen het geld. We moeten beter nadenken over wat we allemaal aan waardevolle content aan die bedrijven geven, terwijl we er niets of te weinig voor terug kijken.

Buzzfeed gaat er nu dus voor kiezen om juist zo veel mogelijk content weg te geven aan platforms als YouTube en Facebook, want dat werkt dus beter. Maar wat betekent dit voor het business model van Buzzfeed? Het bedrijf verdient juist geld met het verkopen van advertenties voor de eigen website. Natuurlijk, het zo effectief mogelijk verspreiden van de content van Buzzfeed zal leiden tot een steeds grotere naamsbekendheid met als gevolg een steeds hogere waarde van Buzzfeed. Naamsbekendheid trekt natuurlijk investeerders, maar Buzzfeed zal desondanks toch ook niet uit zijn op een daling van de advertentie-inkomsten.. Hoe doen ze dat nu? Worden ze betaald door Facebook?

Aan het einde van de presentatie krijg ik de gelegenheid om Summer Burton te vragen hoe de relatie tussen Buzzfeed en Facebook er nou precies uitziet. ”We zijn vrienden en we praten veel met elkaar,” luidt het antwoord. Dat is natuurlijk fijn, maar wordt Buzzfeed ook betaald door Facebook? ”Dat is altijd een mogelijkheid, maar we zijn nog aan het bekijken wat voor afspraken we in de toekomst met elkaar maken.” De vraag irriteert haar zichtbaar en ze gaat snel verder. Zo blijven we toch met een enigszins onbevredigd gevoel achter. Lekker veel praten met Facebook, dat werkt natuurlijk goed als je zelf een tech company bent in Silicon Valley. In Nederland is Facebook niet of nauwelijks aanspreekbaar, ook niet voor grote content producenten.

Ze hebben mij er nog niet van overtuigd dat je maar beter al je content rechtstreeks op die grote platforms kunt plaatsen. Gelukkig had Summer Barton van Buzzfeed nog meer tips. Niet allemaal even verrassend, maar toch zijn dit altijd fijne lijstjes:

 Be A Human is natuurlijk altijd een goeie. Al schijnt Be A Cat nog beter te werken:

nu op 3voor12