"Op het gebied van cultuur en media is Nederland een kolonie geworden, een wingewest voor grote internationale bedrijven als Google, Facebook, Apple, SFX en Ziggo", stelt Van der Meulen. "Op die manier wordt Nederland leeggeroofd en belandt een groot deel van ons creatieve geld in de zakken van the 1%, de rijksten der aarde, de grootaandeelhouders van de hedgefunds en de Nasdaq-bedrijven. Hoe is het zover gekomen? En wat kunnen we eraan doen? We Are The People en we willen ons geld terug."
In zijn keynote speech op Eurosonic gaat VPRO-directeur Lennart van der Meulen op zoek naar manieren om de geldstroom te keren en weer te investeren in onze lokale creatieve industrie.
Sinds 2009 is Lennart van der Meulen algemeen directeur van de VPRO. Hiervoor was hij acht jaar lang onder meer campagneleider en ghostwriter bij D66 en produceerde hij de radio en televisiezendtijd voor politieke partijen. Ook was hij politiek adviseur van de staatssecretaris voor media en cultuur, Commissaris programmatoezicht bij het Commissariaat voor de Media en netcoördinator van Nederland 3 en Nederland 2.
VPRO-directeur Lennart van der Meulen geeft keynote speech op Eurosonic Noorderslag
Hoe krijgen we de geldstroom terug in de lokale creatieve industrie?
Op het conferentie-gedeelte van Eurosonic Noorderslag zal VPRO-directeur Lennart van der Meulen een keynote speech verzorgen. Onderwerp is de creatieve industrie en hoe het daar verdiende geld grotendeels terechtkomt bij grote multinationals, de rijken der aarde. Hoe keren we dat weer om?