ADE15: Synthesizerkoning Legowelt begeeft zich met Relics Of The Past-crew in hogere sferen

Druk wil het niet worden tijdens eerste avond voor freaks in de opgeknapte Studio 80

Tekst en foto's Jouko Peters ,

Omdat we uitgenodigd zijn om te komen kijken naar een nieuwe aflevering van Relics Of The Past - de bizarre, maar toch ook zeker bijzondere internetserie van muziekfreaks Legowelt en Willie Burns - zijn we tijdens de eerste ADE-avond al voor de klok van elven in de Studio 80. We worden ontvangen in het rokerige en donkere tweede zaaltje, waar ons een vertoning van een klein half uur staat te wachten. In goed gezelschap zijn we: prijswinnaar Hunee is er bijvoorbeeld ook, de goedlachse selector drinkt een biertje mee. Leuk om te weten is dat de voltallige dj-crew van vanavond meespeelt in de vierde aflevering die is gemaakt, genaamd Skull Dude. Ze hebben dus allemaal ook nog acteertalent.

Hoewel Danny Wolfers (Legowelt) en William Burnett (Willie Burns) toch vooral graag produceren en jammen in de studio, is het maken van video's inmiddels een uit de hand gelopen hobby geworden. Gelukkig voor de fans. En dat zijn er, gezien de volle zaal die ze trekken, meer dan ze zelf hadden gedacht. Er staan te weinig stoelen om iedereen te kunnen laten zitten, maar er is niemand die daar ook maar enigszins mee zit.

Waar de serie Relics Of The Past nou eigenlijk precies over gaat? Da's een goede vraag. Eentje die ook vrijwel niet te beantwoorden is. Over buitenaarde thema's in ieder geval, maar hoe kan het ook anders met Legowelt in de hoofdrol? In een eerdere aflevering werden de hoofdrolspelers nog ontvoerd naar een andere planeet, in deze nieuwe aflevering komt er een schedel uit het beeldscherm van een laptop gekropen. Het blijkt een kwaadaardige schedel te zijn die eenmaal op een stok gezet, de heren aan begint te vallen. Willie Burns en Legowelt moeten vluchten voor het op hol geslagen monster, dat met laserstralen uit zijn ogen spuugt. Onderweg besluiten ze wel nog even wild te plassen, ze moeten nodig. Niet veel later, wanneer iedereen weer veilig thuis bij Legowelt zit, blijkt het toch een hele relaxte schedel te zijn: eentje die graag blowt en muziek maakt. Na een half uur krijgen de makers, inclusief DJ Overdose - die Professor Gardner speelt - en Brian Schijf (Orgue Electronique) een applaus. Er is niemand in de zaal die niet heeft moeten lachen. Ook liefhebber Hunee heeft zich kostelijk vermaakt op de tweede rij. Missie geslaagd.

Na de film en de slotwoorden van Willie Burns - 'de nieuwe aflevering van Relics Of The Past komt misschien al wel komende winter' - opent de poort naar de eerste zaal, een zaal die de afgelopen periode flink onder handen is genomen door het personeel van de Studio 80. Er is een hoop liefde ingestopt. Niet alleen is de dj-booth verplaatst en verlaagd, tevens beschikt men over een nieuw geluidsysteem. Xander Koster - medeverantwoordelijk voor het dagelijkse runnen van de club - geeft met een biertje in zijn rechterhand aan vandaag nog het een en ander (extra) zwart te hebben geverfd. De Studio 80 is klaar voor ADE, zo veel moge duidelijk zijn. En het mag gezegd worden: de veranderingen hebben de club absoluut goed gedaan. De eerste zaal voelt ineens een stuk groter en prettig is dat de dj/live-act niet langer in de hoek van de club staat, op die verhoging, maar gewoon tegen de achtermuur in het midden. Op gelijk niveau met de dansvloer. Er is veel meer focus op die manier. Voor het nieuwe geluid verdient de club - of eigenlijk de geluidsmensen - een dikke pluim. Iedereen in de zaal, waar je ook staat, voelt de subs door het lijf trillen, maar wie wat wil zeggen tegen een vriend op de dansvloer, kan dat doen zonder overdreven zijn stem te verheffen. Een verademing, van een avond in de 80 hoef je de volgende ochtend geen suizende oren te verwachten.
 

Dat openen welbesteed is aan de veelzijdige dj Willie Burns blijkt ook vanavond weer. Het grootste gedeelte van het publiek dat naar de film is komen kijken, blijft hangen voor de clubavond, dus is de dansvloer direct al aardig gevuld. Makin A Living van The African Dream komt voorbij, een track die ooit werd uitgebracht op Eightball Records. Burns heeft met wat fantasie wel wat weg van een professor met dat brilletje op zijn neus en draait warm. Hunee kijkt nog altijd goedkeurend toe, dat doet hij samen met Robert Bergman, die in de Studio 80 zal draaien tijdens de Creme Organization x The Trilogy Tapes donderdagavond. Terwijl Burns een einde maakt aan zijn opwarmset en ziet hoe Orgue Electronique overneemt met een live-set, kruipen er meer en meer mensen naar voren. De club is voor iets meer dan de helft gevuld, maar die bezoekers krijgen waar voor hun geld. Een vroeg hoogtepuntje tijdens ADE, dat is de live-set van Brian "Chinetti" Schijf en zijn kompaan, gehuld in een grijze Nike-trui. De sound van het duo doet een beetje denken aan de acid en warehouse van Paranoid London, al gaan deze heren al veel langer mee, dus dringt zich de vraag op: waar heeft Paranoid London hun geluid vandaan? Toevallig vroeger eens een setje van Orgue Electronique meegekregen? Ah fijn, het is scheuren geblazen in de 80. Het duo zit er lekker in, beweegt constant ritmisch mee achter de knoppen en bewijst maar weer eens dat er maar weinig op kan tegen een uitdagende live-set met veel gear op tafel.

Maar, wat doe je dan na zo'n uitmuntende en opzwepende live-set als volgende dj? Hoe blijft het spannend? Hagenees DJ Overdose gooit het na tweeën gewoon over een totaal andere boeg en kiest voor wat vrouwelijke hiphop. Rappende chicks vullen de zaal. Shake What Your Mama Gave Ya komt langs. Ook Depeche Mode vliegt voorbij, de track I Just Can't Enough dan. Nee, de kale Overdose schiet alle kanten op, zoals wel vaker, en soms pakt dat verrassend goed uit, maar vandaag heeft hij pech dat er voor hem zo'n steengoede live-set stond geprogrammeerd. Het voelt allemaal wat onsamenhangend. Voor de sfeer zit het ook niet mee dat het niet echt druk wil worden vanavond: verder dan een voor driekwart gevulde hoofdzaal gaan we namelijk niet meer komen, al was dat vooraf wellicht een beetje ingecalculeerd en verkopen namen als Legowelt, Overdose en Willie Burns niet direct feesten uit. Dat zijn toch wat onbekendere namen voor het grote publiek. Zoals het een goed gastheer betaamt sluit Legowelt zijn eigen feestje vanavond af met een set van anderhalf uur. Onder andere houseklassieker Give Me Luv van Alcatraz passeert nog de revue. De langharige Danny Wolfers, gehuld in een Peoples Potential Unlimited T-shirt, zoekt in zijn afsluitset de diepte op, en ziet tegen de klok van vijven iedereen de tent vlug verlaten om naar bed te gaan. Want ja, zeg nou zelf, wie wil nou tijdens de eerste avond van ADE direct al zijn kruit verschieten?