ADE15: Het circus wint met Dimitri Vegas & Like Mike

Op zoek naar de unique selling point van de Belgische sterren

Atze de Vrieze ,

Daar staan ze dan: Dimitri Vegas & Like Mike. Twee Belgen met een mediterrane flair in maffioso pakken, met glibber in hun haar. Zij hebben onze frisse Hollandse jongens onttroond, zij nemen ‘onze’ DJ Mag mee naar 'the land of tomorrow'. Het ongemak hangt in de lucht.

Als er al sprake is van een EDM-bubbel, barst die niet dit weekend in Amsterdam. Twee keer loopt de ArenA dit jaar vol voor het Amsterdam Music Festival, het festijn rond de DJ Mag uitreiking. Zaterdag is de avond van de verliezers, met Tiësto, David Guetta en Showtek, vandaag is de grote huldiging van de winnaars, met ook de nummers 2, 3 en 4 als optredende artiesten. Er is een enorm stage opgetuigd met hele grote LED-schermen en links en rechts de drie kruizen van de stad Amsterdam. Mochten ze ooit in Amerika hun interesse verliezen voor het grote dance-gebeuren, dan zullen wij in Nederland deze competitie blijven koesteren alsof het een WK-schaatsen is. Maar dan is het natuurlijk wel een streep door de rekening dat twee Belgen winnen. 

Wie zijn die Dimitri Vegas & Like Mike eigenlijk? Geen onbekenden natuurlijk. Ze draaien al jaren mee en zitten diep verankerd in het 'old boys network' aan de top van de scene. Super belangrijk: ze zijn kind aan huis bij Tomorrowland, het belangrijkste EDM festival ter wereld, dat een enorme internationale uitstraling heeft bij precies hetzelfde publiek dat op deze lijst stemt. Dimitri Vegas & Like Mike moeten het niet zozeer hebben van hun producties (die overigens grotendeels door anderen gemaakt worden), en van hun dj-skills al helemaal niet, wel van een wilde rock 'n roll vibe. Terwijl Dimitri Vegas de knoppen bedient, springt zijn broer voortdurend op de tafel om de fucking handen omhoog te schreeuwen.
 
Er is goede en slechte EDM, zo blijkt duidelijk. Armin van Buuren bijvoorbeeld neemt zijn publiek mee in een flow (van kitscherig orkestraal tot heerlijk groots) en speelt voortdurend met de clichés. Martin Garrix vermengt zijn eigen producties super slim met die van anderen. Zijn eigen producties zitten vol sterke hooks, zijn show heeft vaart. En zelfs Hardwell, toch niet bepaald een toonbeeld van originaliteit, straalt op zijn minst een soort visie uit.

Dimitri Vegas & Like Mike maken een snapchatterige collage van grote hits uit de DJ mag Top 100, waarin alles knippert en verspringt tot je er helemaal tureluurs van wordt. Ze houden van superharde kicks (af en toe net hardstyle) en ratelende snares die toewerken naar steeds weer dezelfde grote drops. Ze draaien ook graag van die grote tracks die instrumentaal zijn maar die je op hooliganeske wijze toch mee kunt scanderen. Een eigen stijl binnen het mainstream domein hebben ze niet, zoals David Guetta, Skrillex en Avicii dat wel heel sterk hebben. Opvallend en ook storend: de ongeschreven dj-regel dat je de hits van een dj voor of na je niet draait, gaat hier totaal niet op, zodat we sommige tracks wel drie keer langs horen komen. Mensen met vlaggen klimmen op de schouders van hun vrienden, waar hun andere vrienden dan weer al dansend hobbelige filmpjes van maken. 

Dus wat is nou de unique selling point van Dimitri Vegas & Like Mike? Wat hebben zij wat alle anderen niet hebben? Vraag het de kenners - de liefhebbers van big room electrohouse - wat Dimitri Vegas & Like Mike nou zulke killers maakt, en het antwoord luidt steeds: lekkere wijven met iPads die stemmen ronselen op de stranden van Ibiza. En zo zijn Dimitri Vegas & Like Mike een winnaar waar de EDM wereld zelf mee in haar maag zit. Een vieze winnaar, een die het circus onderstreept in plaats van de muziek. Het levert ze wel de champagne op, en die spuiten ze over de opgewonden menigte vanaf de rand van het immense podium. Dat kunnen ze, als geen ander.