Wanneer de Haarlemse routiniers Chocolate Puma het podium verlaten en Garrix op het punt staat te beginnen, laat de jonge DJ een stilte van een goede minuut vallen. De lichten zijn grotendeels gedoofd, alleen het silhouet van de DJ is zichtbaar. Iedereen in de zaal weet dat er iets bijzonders staat te gebeuren. Het licht van duizenden telefoonschermpjes die klaar staan om de opening te filmen doorbreekt voorzichtig de duisternis. En dan klinken de eerste noten van een akoestische pianoversie van Garrix doorbraakhit 'Animals'. Ze worden al gauw meegescandeerd door het publiek. Meteen daarna knalt Garrix eroverheen met zijn typerende, genadeloze sound. Het is het geluid dat de afgelopen jaren enorm populair is geworden, en volgens sommigen niet eens bij ADE zou passen, omdat het te commercieel zou zijn. Hier maakt niemand zich daar druk om. Als de beat dropt, gaan de vuisten de lucht in en wordt er overal gedanst.
ADE15: Martin Garrix domineert ADE met Tiësto, Afrojack en Dimitri Vegas & Like Mike aan zijn zijde
Alle dj’s zeggen ja tegen de HMH
Op de dag voor de bekendmaking van de nummer 1 DJ in de DJ Mag Top 100, verkocht de 19-jarige superster-DJ Martin Garrix de HMH uit. Zesduizend EDM-fans zagen de Amstelveense DJ drie uur lang een zeer overtuigende set neerzetten. Alles wordt uit de kast gehaald bij deze enorme productie. Inspirator Tiësto, Afrojack en Dimitri Vegas & Like Mike komen tijdens hun samenwerkingen met Garrix maar al te graag het podium op. Garrix ziet zichzelf meer als een producer dan als een DJ, maar weet dondersgoed hoe hij een zaal compleet naar zijn hand zet.
Garrix kijkt uit over de menigte vanaf een immens podium voor een nog groter scherm waarop felle klodders en animaties geprojecteerd worden en waarin zijn typerende ‘+’ en ‘x’-logo’s een belangrijke bijrol spelen. De hoofdrol op de schermen wordt met verve gespeeld door Martin Garrix zelf, die tijdens het draaien, gefilmd wordt en op die manier voor de hele zaal goed te zien is. Zeven witte kruizen, eveneens de ‘+’ en ‘x’-logo’s, balanceren aan sterke metalen kabels en bewegen rustig mee op de muziek. Het doet denken aan de drie kruizen uit het wapen van Amsterdam, de stad waar Garrix niet zover vandaan opgroeide.
Garrix toont zich hier de koning van de nacht en heeft zijn bevriende monarchen uitgenodigd om een ereronde te maken tijdens de feestelijke ceremonie in zijn thuishaven. Voormalig staatshoofd Tiësto schuift aan achter de dj-tafel, hofnar Afrojack hypet de balzaal op en zelfs de Belgische Dimitri Vegas & Like Mike, die net als Garrix Hardwell naar de kroon kunnen steken in DJ Mag Top 100, geven acte de presence. Tijdens zijn gastoptreden zet Tiësto bijna per ongeluk een nieuw nummer aan tijdens de break van 'The Only Way Is Up'. Garrix tikt hem op de vingers, Tiësto grijnst. De verhoudingen in de DJ-wereld zijn veranderd.
De EDM-sound die de laatste jaren zo enorm aan populariteit heeft gewonnen is nog lang niet over haar hoogtepunt heen, getuige de interesse die er nu nog voor het genre is. Garrix is zeker niet zuinig met de EDM-kneiters, maar begrijpt ook dat er in een set van drie uur behoefte is aan variatie. De eerste echt onverwachte wending in zijn set is de compleet vergeten single 'Only You' van r&b-zangers Ashanti, die uiteraard wel uitmondt in een EDM-beukplaat. Even later is er zelfs ruimte voor een blokje hiphoptracks met Drake, Big Sean, 2Chainz en O.T. Genasis. Het voelt heel natuurlijk, toch zijn er weinig EDM-dj’s die het aandurven. Dit soort nummers sluit zo goed aan in de set, omdat Garrix ook in zijn eigen werk vaak flirt met bekende Top-40 hits. Denk aan zijn remix 'Can’t Feel My Face' van The Weeknd, maar natuurlijk ook zijn recente samenwerking met Usher in 'Don’t Let Down'. Ook 'Pompeii' van Bastille en 'See You Again' van Wiz Khalifa komen in een EDM-versie voorbij. Tegen het einde van de set draait hij zelfs 'Viva La Vida' van Coldplay, uiteraard wel weer met een onbegrijpelijk lelijke drop.
De set van Garrix is dynamisch, groots en goed te volgen. Nergens vliegt hij echt uit de bocht of verliest hij de aandacht. "This guy is the future,” roept Afrojack tijdens zijn gastoptreden. Natuurlijk, Garrix is de toekomst, maar ook het nu. Het zou zeker niet gek zijn als Martin Garrix vandaag als nummer-1 DJ wordt gekozen. Als het nu nog niet gebeurt, zal het zeker later gebeuren. Misschien mist Garrix nog net de zelfverzekerheid waarmee Afrojack op het podium staat, maar wanneer de jonge superster draait, zie je iemand die precies weet wat hij wil. En vooral: wat men wil. Garrix doet zichzelf tekort om zich vooral een producer te noemen, ook het DJ’en zit hem in het bloed.