Waar Steffi’s eerste plaat Yours & Mine conceptueler was; meer op de stereo en autoradio gericht, is Power of Anonimity geschreven met maar één plek in gedachten: de dansvloer. Hoewel er zeker rustigere electronummers als Pip en Fine Friend op staan, ligt het zwaartepunt bij knallers als Selfhood, Bag of Crystals, JBW25 en Bang For Your Buck. "Bij de eerste plaat was mijn streven: ik zou het heel mooi vinden als het een plaat zou worden die je overal kan opzetten. Deze plaat moest voor mij een plaat worden die ik lekker in mijn eigen dj-tas heb zitten. Hij hoefde niet zozeer dezelfde functie te hebben als die eerste plaat: zo'n allround, steady plaat die je op kantoor kan draaien, of thuis, of in de winkel. Dit is veel meer op de dansvloer gericht."
Steffi: “Ik hoop dat Berghain ooit zo eindigt als Trouw”
Producer over haar nieuwe plaat, spontaniteit, Berlijn en Amsterdam
De Nederlandse producer Steffi is al jarenlang resident van de Berlijnse Panoramabar. Een plek waar je bijvoorbeeld geen foto’s van jezelf en je vrienden mag maken om ze te uploaden naar al je sociale media. In zekere zin een baken in de huidige dancescene waar online identiteit ontzettend belangrijk is. Steffi wilde zich van dat hele circus afkeren bij het maken van haar nieuwe plaat Power of Anonimity. Een diverse, spontane plaat is het resultaat. Vanuit Berlijn houdt ze ook de Amsterdamse scene goed in de gaten: het einde van Trouw en de overnamehonger van SFX. “Van Awakenings viel het te verwachten, maar ik hoop dat jongens als Dekmantel hun eigen koers blijven varen.”
Online clubbing
Sociale media hebben enorme invloed gehad op de dancescene, met bijvoorbeeld de opkomst van online clubbing. “Ik had jou tien jaar geleden niet hoeven zeggen dat dat ooit zou komen, wel? Bizar, eigenlijk. Alles is zo voorgeprogrammeerd, neem dat hele Boiler Room. Er staat daarbij niks meer bloot aan het spontane, het is een compleet doordacht idee. Dat vind ik af en toe wel een pittig gegeven: je ziet hoe virtual reality een gedeelte van de spontaniteit ontneemt en hoe je daar ongemerkt ook zelf door beïnvloed raakt. Je gaat denken: kan ik mezelf featuren, zien mensen mij?”
Panoramabar: still going strong
Steffi is al sinds 2005 resident van Berghain/Panoramabar. Ze heeft die plek zien veranderen van een undergroundbaken naar de bekendste club van Berlijn, en de rek lijkt er nog steeds niet uit. "Het komt meer aan de oppervlakte”, zegt Steffi. “Het publiek komt uit hoeken en gaten waarvan je tien jaar geleden niet zou verwachten dat mensen er interesse in hebben. Dat is hand in hand gegroeid met de populariteit van elektronische muziek, die allang geen niche meer is: het is groter dan rock, hiphop en R&B. Daardoor komen dat soort clubs veel meer naar boven. Vrienden die nu naar een gig van mij komen, kwamen vroeger echt niet op die feesten. Ze vonden het rare muziek, het was een ver-van-mijn-bedshow. Nu is het hele genre zo sterk ontwikkeld dat zij ook een avondje naar de Panoramabar, de Berghain of Trouw in Amsterdam gaan: dat is de normaalste zaak van de wereld.”
Amsterdam: hoe verder na Trouw?
De club die in Nederland het best vergelijkbaar is met Berghain, heet natuurlijk Trouw. "Ja, ik vind het heel jammer dat ze moeten stoppen”, zegt Steffi. “Ze hebben ontzettend goed hun best gedaan, mede dankzij Trouw en nog een paar andere key figures is de Nederlandse scene de laatste jaren heel spannend en gezond geworden. Ik verhuisde in 2007 naar Berlijn, toen vond ik er geen reet meer aan in Amsterdam. Dat is absoluut 180 graden gedraaid. Ik denk dat je het echt gaat voelen als Trouw weg is. Ik heb er altijd met ontzettend veel plezier gewerkt, het is een hele leuke club mensen. Enerzijds is het zonde dat de rek er nog niet uit was, maar anderzijds: misschien blijft daarom ook wel de herinnering het sterkst. Eigenlijk stoppen ze op hun hoogtepunt, de aanloop was heel moeilijk. In het begin hebben ze er hard aan moeten trekken, en nu ze eindelijk heel steady gaan stopt het.”