Oplossing: reserveren, aan de kassa of Ticketmaster
Bij de meeste podia kun je wel kaarten reserveren, zoals bij Doornroosje in Nijmegen: "Toen we in de gaten hadden dat het wat langer ging duren, hebben we de reserveringslijst geopend", legt hoofd publiciteit Joris Holter uit. Paard van Troje heeft als alternatief online ticketpartner TicketMaster ingeschakeld. "Mensen kunnen online bestellen en krijgen dan kaarten thuisgestuurd, in plaats van dat ze een pdf downloaden zoals ze gewend zijn", vertelt Marloes Kranenburg, medewerker PR & Marketing van het Haagse podium. "En ze kunnen hier natuurlijk nog bij de kassa terecht. Dus we hebben nog kaartverkoop." Voor een aantal shows die al heel snel zijn, zoals Mintzkov, kan het publiek geen kaarten bestellen via Ticketmaster. "Wij hebben dat opgelost door te zorgen dat mensen kunnen reserveren. Zodat ze zeker weten dat ze niet voor niks hierheen komen."
Gedupeerde podia:
Doornroosje was in 2004 het eerste podium dat met Active Tickets uit Utrecht in zee ging. Het bedrijf biedt podia de mogelijkheid om zelf de online verkoop in de hand te houden, zonder 'tussenpersonen' als Ticketserive en Ticketmaster. Andere podia die met Active Tickets werken: Tivoli, Luxor Live, De Vorstin, Burgerweeshuis, Vera, Mezz, W2 Poppodium, Paard van Troje, Rotown, Merleyn, Hedon, De Groene Engel, Perron55, Duycker en De Kroepoekfabriek. Ook festivals als Oerol, Nederlands Film Festival, IFFR, Over Het IJ en Tweetakt werken met het bedrijf, evenals diverse theaters.
Grote storing legt ticketverkoop poppodia plat
Onder meer Doornroosje, Paard, Hedon, Tivoli, Mezz en Rotown gedupeerd
Een grote storing heeft de online kaartverkoop van meerdere poppodia stilgelegd. Drie van de tien servers van Active Tickets vielen zondagavond uit, waardoor het sindsdien niet meer mogelijk is online kaarten te kopen voor verscheidene podia als Tivoli, Hedon, De Vorstin, Mezz, Rotown, Paard van Troje en Doornroosje. Ook theaters en festivals zijn getroffen. Verantwoordelijk bedrijf Active Tickets "spant zich tot het uiterste in om dit nachtmerriescenario zo snel mogelijk op te lossen. We hebben 150 klanten en sommige zullen vandaag weer online zijn."
Bij Active Tickets gaan al sinds zondag alle alarmbellen af, maar een oplossing zou in zicht zijn. "Een heel onfortuinlijke samenloop van omstandigheden" is volgens sales-manager Arvid van Bokhorst de oorzaak. "Concreet komt het doordat drie van de tien harde schijven op onze servers het vrijwel gelijktijdig begaven, waardoor back-up scenario's niet werkten. We zijn nu de hele boel opnieuw aan het opbouwen. Dat doen we meteen in een nieuwe cloud-omgeving. Wat dat betreft is dit een mooi moment om meteen stappen te zetten, daarmee hopen we dit in de toekomst te voorkomen."
'Vandaag, morgen of overmorgen opgelost'
Paard van Troje is ondanks de malheur erg te spreken over de service van Active Tickets. Kranenburg: "Iedereen die met Active Tickets werkt heeft er last van. Maar ze doen alles om het op te lossen en we worden goed op de hoogte gehouden. Ze hebben natuurlijk een enorme database, maar zijn nu bijna bij een oplossing. We gaan er vanuit dat het vandaag, cq. morgen, cq. overmorgen opgelost is. Maar we kunnen niks zekerheid zeggen, want het is een heel technisch verhaal."
"Het is natuurlijk een nachtmerrie als je zo'n service biedt dat het hele systeem plat ligt" beseft Kranenburg. Dat 'worst case scenario' kunnen ze bij Active Tickets volmondig beamen. Van Bokhorst: "Het grote voordeel is dat veel van onze klanten een systeem gebruiken dat gemaakt is om te werken zonder internet." Dat is ontwikkeld voor Oerol (op Terschelling is dekkend internet minder vanzelfsprekend). Door dat systeem kan nu de verkoop doorgaan. "Alleen niet online en dat is heel vervelend, want 70 tot 80% van de voorverkoop gaat toch online tegenwoordig."
'Vol vertrouwen voor eind van de week weer in de lucht'
Voor nu blijft het devies online reserveren of via Ticketmaster aanschaffen. Ook Tivoli heeft daar de online verkoop voorlopig ondergebracht. Active Tickets hoopt 'de boel' spoedig weer in de lucht te hebben. "We zijn vol vertrouwen dat we ze allemaal voor het eind van de week weer in de lucht hebben. Een aantal klanten kunnen snel met de hele groep mee, zoals Hedon." Podia die met individuele systemen van Active Tickets werken moeten waarschijnlijk meer geduld betrachten. "Er zijn een aantal podia die een lokale situatie hebben. Dat vraagt om een extra behandeling zodat je de data van de afgelopen dagen niet kwijtraakt. Het kan even duren voor je die doorgepompt hebt", weet Van Bokhorst. "Tivoli en Paard van Troje zijn poppodia die hoog op onze prioriteitenlijst staan."
'Geen tickets kwijt door storing'
Volgens Active Tickets zijn er geen mensen die hun net aangeschafte tickets kwijt zijn geraakt door de storing. "Voor zover ik nu weet zou het allemaal moeten kunnen herstellen. Er is alleen kans op kortstondige verwarring: dat ze even een ticket nog niet bijgewerkt hebben. Maar daar komt een kassamedewerker snel genoeg achter."