Lowlands 2014: De voorgangers én nakomelingen van Disclosure Lowlands 2014: De voorgangers én nakomelingen van Disclosure

5 acts waaraan Disclosure schatplichtig is en 5 acts die schatplichtig aan het duo zijn + win kaarten voor Lowlands

, Ralph-Hermen Huiskamp

Lowlands 2014: De voorgangers én nakomelingen van Disclosure

5 acts waaraan Disclosure schatplichtig is en 5 acts die schatplichtig aan het duo zijn + win kaarten voor Lowlands

Ralph-Hermen Huiskamp ,

Het debuutalbum van Disclosure eindigde vorig jaar hoog in veel jaarlijstjes. De jonge broertjes wisten een dancegeluid neer te zetten dat tegelijk retro en modern klonk. Bovendien had praktisch elk nummer enorme hitpotentie. De doorbraak van van het duo opende ook de deuren voor flink wat artiesten in hun slipsteam. Daarom een playlist van vijf artiesten waaraan Disclosure veel te danken heeft, en vijf artiesten die hun succes deels aan Disclosure te danken hebben.

De voorgangers:

Ralphi Rosario - You Used To Hold Me

Dat Disclosure een retro house-sound heeft valt nauwelijks te ontkennen. Dat doen ze zelf gelukkig ook niet, zo coverden ze ooit zelf deze track van Ralphi Rosario, een van de pioniers uit de Chicago House-scene. Als je er zelf nog een wat dikker aangezette beat bij denkt en een iets modernere productie zou je maar zo kunnen denken dat het een recente banger van Disclosure is.

MK - Burning
Van Chicago naar Detroit, waar niet alleen kurkdroge techno (of gestripte futuristische funk zoals de pioniers het zelf vaak noemden), maar natuurlijk ook house werd gemaakt. Detroit en Chicago waren immers nooit echt geïsoleerde eilandjes zoals soms gesteld wordt. Een van de belangrijkste namen in die hoek is MK, die naast zijn vele remixes vooral bekend stond om zijn manier van stemmen samplen.

Todd Edwards - Steal Your Heart
Via een vriendschap met, de ook al legendarische, Todd Tery belandde MK in New York, waar zijn type house veel meer aansloeg dan in Detroit en bovendien meer navolging kreeg. Een van de mensen die verder ging met de sound die MK meenam was weer een andere Todd: Todd Edwards (die later nog veel bekender zou worden als de zanger van Daft Punk’s Face to Face en Fragments of Time). Edwards borduurde verder op het samplen van vocals zoals MK dat deed, gaf er nog meer een eigen draai aan, mengde dat met de discosound die de legendarische clubs van de jaren tachtig domineerde, en werd zo zelf weer een belangrijke speler binnen de garagehoek.

Slum Village - Tell me Feat. D'Angelo
Een raar uitstapje dan toch, want de hiphop van Slum Village verwacht je misschien niet in de lijst met inspiratiebronnen van Disclosure. Er gaat echter geen interview voorbij dat de broertjes Slum Village, D’Angelo of J Dilla niet noemen als hun allergrootste helden. En laten die drie nu net samen aan deze track hebben gewerkt (het bijbehorende album noemen de broertjes vaak als hun favoriete album aller tijden). Bonusweetje: Eigenlijk wilde Disclosure voor When A Fire Starts to Burn een rapper van formaat à la Kendrick Lamar of A$ap Rocky hebben, maar door tijdnood kregen ze dat niet meer voor elkaar. En dus knipten ze maar wat samples uit deze motivational speech.

DJ EZ – It Might Be
Die garage-sound uit Amerika maakte uiteindelijk de oversteek naar Engeland toen DJ EZ doorkreeg dat de platen versneld nóg meer effect hadden op het publiek. De plaat die voor het technische wonderkind de ogen opende was overigens Todd Edwards Break Smooth.

De nakomelingen
Er zijn dus nogal wat artiesten waaraan Disclosure bewust of onbewust schatplichtig is. De band zegt zelf overigens pas garage en house te zijn gaan luisteren nadat ze door buitenstaanders op de overeenkomsten met hun sound gewezen werden, maar dat neemt niet weg dat ze perfect in de lijn artiesten passen. Het geluid van Disclosure valt goed te verklaren als je naar oudere acts kijkt, maar het waren de Engelse broertjes die het in een poppy jasje goten en het dankzij het enorme succes definitief in de mainstream wisten te lanceren. Daarmee opende Disclosure ook voor nogal wat meer artiesten de deuren. Veel stonden vaak al jaren aan de poort te rammelen, maar konden in 2013 opeens ook dromen over hits. Dit zijn de vijf meest opvallende.

Duke Dumont feat. A*M*E - Need U (100%)
Amper twee maanden nadat Disclosure de #1 positie haalde met White Noise brak Duke Dumont eindelijk door. Hij timmerde al een poos aan de weg, maar de timing voor het uitbrengen van Need U kon bijna niet beter. Engeland was klaar voor dit geluid, en dat bleek toen het ook de toppositie bereikte in de Engelse charts. 

Ben Pearce – What Might I Do
What Might I Do was al maanden uit toen Disclosure de hitlijsten overnam, maar pas nadat White Noise een hit werd stoomde het op in de hitlijsten, en piekte het op de zevende plek in Engeland. Iets meer deephouse, iets minder garage, maar hij geeft op een zelfde manier aan pop een danstwist.

AlunaGeorge - Attracting Flies
Met Your Drums had AlunaGeorge zich al op de kaart gezet, met White Noise werden ze bekend bij de massa, en daar maakten ze handig gebruik van door kort daarna zelf Attracting Flies uit te brengen. Het werd geen enorme hit, maar zorgde wel voor meer airtime en zo meer boekingen. Ze blijven nog even handig gebruik maken van de Disclosure-connectie, want op belangrijke momenten springt de zangeres nog op het podium om mee te doen met White Noise.

Sam Smith - Stay With Me
De wonderlijkste artiest die mee kwam in de slipstream van Disclosure is Sam Smith. Hij heeft iedereen er mooi in laten trappen. Alle Latch-fans keken enorm uit naar de debuutplaat van de jonge Engelse zanger, maar uiteindelijk bleek zijn muziek in de verste verte niks te maken hebben met de housy pop van Disclosure. Zonder de broertjes Lawrence was hij wellicht weggezet als een saaie (en nóg degelijkere) mannelijke variant van Adele, nu is hij opeens een van de hotste popsterren. Slim gespeeld.

Vic Mensa – Down On My Luck
Voorlopig lijkt het nog lang niet klaar met de mengelmoes van UK garage, deephouse en pop. De hitlijsten staan vol met soundalikes. De favoriet op de redactie? Vic Mensa’s Down On My Luck voerde een paar weken terug de Checklist aan. De ideale afsluiter van deze lijst. Qua sound schatplichtig aan Disclosure, bovendien ook nog afkomstig uit Chicago (de bakermat van house) én afkomstig uit het favoriete genre van de Lawrencesjes; hiphop. Als dat nog niet genoeg is coverde hij ook nog eens When A Fire Starts To Burn.

Een, helaas incomplete, Spotify-playlist vind je hier.

DE LOWLANDS PRIJSVRAAG VAN DE DAG

KLIK voor de Prijsvraag: Wat is het favoriete Franse woord van Guy, en wat is die van Howard?
Let op: Alleen antwoorden die voor vrijdag 18 juli, 23.57 uur zijn ingestuurd dingen mee. Vergeet niet je naam, adres, geboortedatum en telefoonnummer te vermelden.

REAGEREN ONDER HET ARTIKEL HEEFT GEEN ZIN -> MAIL VIA BOVENSTAANDE LINK

nu op 3voor12