ITGWO14: Kinderen op een festival: waar laat je ze? ITGWO14: Kinderen op een festival: waar laat je ze?

Drie tips voor de jongere generatie

, Tekst Wouter Hoogland, Foto's Jort Klarenbeek

ITGWO14: Kinderen op een festival: waar laat je ze?

Drie tips voor de jongere generatie

Tekst Wouter Hoogland, Foto's Jort Klarenbeek ,

Dat dit een festival voor de hele familie is zal niemand zijn ontgaan. Je kan geen vijf meter lopen zonder over zo’n drie kleuters gestruikeld te zijn. Nu is al dat muziekgeweld misschien niet zo boeiend voor de jonge oortjes, dus waar laat je het grut? Gelukkig heeft de organisatie genoeg in de planning staan voor junior. Wij zetten vast drie interessante kinderkunstprojecten voor u op een rijtje. Kunt u rustig een biertje gaan drinken.

JOURNALISTIEK: KOLDERWAND

Wij van 3voor12 zijn natuurlijk niet enigen die verslag doen van ITGWO: al sinds de eerste editie verslaat de Kolderkrant alle facetten van het festival, met behulp van de jonge redactie. Iedereen kan meeschrijven, meetekenen en mee-interviewen. Dat de krant niet alleen populair is onder de festivalgangers maar ook onder artiesten en medewerkers blijkt snel op de redactie: de jonge journalisten mogen artiesten als Perquisite, St. Paul en The Kik gewoon interviewen (iets wat de reguliere media vaak niet eens mogen), en koks komen speciaal voor de redactie opdraven om hun eten te laten recenseren. Dit jaar verschijnt het blad niet in krantvorm, maar groot aan een wand bij de ingang. Ook nieuw is de videoverslaggeving: de kinderen mogen reportages maken en op de speciale televisie hun hart luchten.

LEKKER EN CREATIEF: LIMOBAR

Mocht uw kind meer van het zoete werk houden, geen probleem: er is genoeg zoets te vinden bij de Limobar. Hier mogen de jonge bartenders volgens het geheime recept van hotmamahot limonade maken en verkopen. Ook leuk voor de ouders: na zes uur, zodra de jongsten op bed liggen, schenkt de bar cocktails (die niet door kinderen worden gemaakt, rustig maar). Als de ambities niet achter de bar liggen, kunnen de kinderen ook terecht bij de marketingafdeling. Hier worden promotieposters en custom-made radiojingles gemaakt voor de limonade. Maar hier blijft het niet bij: het promoteam mocht dit jaar zelfs het decor voor het optreden van Jungle By Night verzorgen. High-profile designwerk dus!

TECHNOLOGIE: PRINT JE EIGEN MINI SOLAR BOOT

De jeugd is de toekomst – en de toekomst is nu. De vorige generatie maakte nog bootjes van klompen en A4-tjes, nu kunnen de kinderen gebruik maken van een ware 3D-printer. Met dit project willen House of Design en Dong Energy kinderen op speelse wijze bekend maken met deze zich snel ontwikkelende technologie. Ze mogen zelf eerst op papier een bootje ontwerpen, waarna ze dit met hulp van de begeleiders op computer en tablet in 3D mogen ontwikkelen. Hierna wordt deze gewoonweg uitgeprint, en mogen ze het water op. Als het weer meevalt wordt het vaartuig nog uitgerust met een motortje op zonne-energie ook. Elke dag worden er prijzen uitgereikt aan degenen die hun bootje het mooist hebben ontworpen. Op een muziekfestival als dit ontbreekt de toekomstmuziek dus niet.

Nu op 3voor12