Een kleine greep uit het uitvoerige stuk dat Kicking The Habit publiceert op hun eigen site: "De eerste vraag die we krijgen: “Doen jullie dit nu eigenlijk fulltime?” Binnen een minuut is daar al het teken aan de wand dat Buma/Stemra zich niet erg heeft verdiept in onze website alvorens ons een brief te sturen. Dat wordt ook toegegeven: “We screenen een website puur op de functie van muziek: is het voorgrond- of achtergrondmuziek? Als het voorgrondmuziek is, schrijven we een website aan, want dan moet er over rechten betaald worden. Zo simpel zit onze wereld eigenlijk in elkaar. We exploiteren rechten en weten op dat moment nog niet of er mensen fulltime werken en of er geld verdiend wordt. Die eerste brief met tarieven was dan eigenlijk ook wat te compleet."
Inzet van de discussie is de vraag of het embedden van een filmpje geld als een nieuwe openbaarmaking. "Ach ja, embedden = een nieuwe openbaarmaking. Het meningsverschil rond die stelling is uiteraard niet opgelost. Embedden is een nieuwe openbaarmaking en daarvoor moet betaald worden, herhalen de Buma/Stemra-medewerkers meerdere malen. Want één rechter zegt het, en dat betekent jurisprudentie om bij diverse andere websites aan te kloppen. ‘En dat kost jullie zoals wij het inschatten dan slechts 130 euro. Wat is nou 130 euro? Niks toch?’ Neen, het is dan ook niet de hoogte van het bedrag waar we van stuiteren. En ja, wij vinden juist dat artiesten en bands hun boterham moeten kunnen verdienen met optreden, albums, merchandise, alles. Het is de hele redenering achter het heffen ervan waar we het principieel mee oneens zijn, plus het feit dat het Buma/Stemra niet bij machte is de centen van die 130 euro te verdelen over de artiesten die bij ons embedded worden. En omdat deze maatregel op de lange termijn de muzieksector zal schaden, als blogs met een zekere promotierol stoppen met embedden of zelfs helemaal met publiceren. Maar dat wil er bij de medewerkers niet erg in, en dan komt die verkeerde één-op-één-vergelijking met radio er weer bij. ‘Radio is toch ook promotie? Die wilden eerst ook niet betalen. En cafés ook niet. Nu is dat heel normaal’ Het mooiste quote van de lobbyist kort hierna: “Moet alles maar gratis zijn? Als de groenteboer zegt ‘hier, proef mijn komkommer’, moet je ‘m dan maar meteen helemaal gratis opeten?” “Neen”, zeggen wij. “Het werkt anders. Hier, neem een hapje van mijn komkommer. En als je ‘m lekker vindt, dan koop je er wat van."
Tot slot roept de site leden van Buma/Stemra op zich uit te spreken over de plannen. "zeg het eens Anne Soldaat, awkward i, Beans & Fatback, Blaudzun, Bombay Show Pig, Broeder Dieleman, Case Mayfield, Daily Bread, DeWolff, Dope D.O.D., The Don’t Touch My Croque-Monsieurs Eisenhower, Fresku, GEM, Handsome Poets, Hef, Herrek, Jacco Gardner, Janne Schra, Jungle By Night, Kensington, Kraantje Pappie, Milkbar, Mister & Mississippi, Moss, Mozes & The Firstborn, Nobody Beats The Drum, Palio Superspeed Donkey, Palmbomen, Pien Feith, Queax Queax Jones, Rats On Rafts, De Staat, Tangarine, Tim Knol, traumahelikopter, Vanderbuyst, Vox Von Braun en alle anderen die vaker of minder vaak op Nederlandse muzieksites opduiken: willen jullie nu dat muziekmedia gaan betalen voor het delen en promoten van jullie mooie werk? Of je nu Buma-lid bent of niet trouwens: wat vinden jullie?"
Kicking the Habit doet verslag van gesprek Buma
"Zo simpel zit de wereld van Buma/Stemra eigenlijk in elkaar"
Kicking the Habit is donderdag op de koffie geweest bij Buma/Stemra. De muziekbloggers waren het middelpunt van een relletje toen ze de auteursrechtenorganisatie ze vroeg een licentie af te sluiten voor het embedden van YouTube filmpjes. In een gesprek lichtte Buma die plannen toe, Kicking The Habit doet verslag.