Buma/Stemra: “Verbijsterend dat Kicking the Habit niet wil betalen” Buma/Stemra: “Verbijsterend dat Kicking the Habit niet wil betalen”

Directie-voorzitter Hein van der Ree gaat in op commotie over embedlicentie

, Atze de Vrieze

Buma/Stemra: “Verbijsterend dat Kicking the Habit niet wil betalen”

Directie-voorzitter Hein van der Ree gaat in op commotie over embedlicentie

Atze de Vrieze ,

Het internet was afgelopen week in rep en roer over een brief die Buma/Stemra stuurde aan muziekblog Kicking the Habit. Strekking: de site moet een licentie hebben voor het embedden van YouTube filmpjes met muziek. Het einde van het internet! Schande! Ali B riep op tot actie, GeenStijl fileerde het plan, en ondertussen zijn er heel veel vragen. Buma/Stemra directievoorzitter Hein van der Ree geeft antwoord. “Kleine radiostations betalen ook, verenigingen betalen. We moeten het heel normaal vinden als sites als Kicking the Habit een bedrag van ongeveer 130 euro per jaar betalen. Het zijn muziekliefhebbers, die zouden auteurs heel hoog in het vaandel moeten hebben. Ik vind het verbijsterend dat ze niet zeggen: 'natuurlijk willen we dat betalen, dat is voor de auteurs'.”

Van der Ree zegt tegen 3voor12 onder andere dat hem geen grote golf van kritiek uit de eigen achterban tegemoet is gekomen na de brief, die hij ze eerder deze week ter uitleg stuurde. “Ik heb in totaal dertig reacties ontvangen, die zal ik persoonlijk beantwoorden.” Met Ali B heeft hij inmiddels een afspraak gemaakt. Daarnaast gaat hij in op de onderhandelingen met YouTube die momenteel gaande zijn. Werd in de oude deal uit 2009 immers niet het embedden door gebruikers van YouTube volledig afgedekt? Is die situatie veranderd? Duidelijk is in elk geval dat Kicking the Habit zeker niet het laatste weblog is dat een brief van Buma/Stemra krijgt. “Het gebruik van muziek op internet is massaal. Wij hebben in 2012 van de totale omzet van 175 miljoen een kleine 4 miljoen uit het internet gehaald. Dat is twee procent, dat moet over vijf jaar een derde zijn of veertig procent. Er is een shift gaande van offline naar online, en de waarde verschuift ook.”

Nu op 3voor12