#ADE13: Global Club Culture: It's a goldrush!

'De markt op Ibiza is verzadigd, maar kijk eens naar de markt in Milwaukee. Daar zit de groei.'

Willem van Zeeland ,

Een bont gezelschap club promotors uit de hele wereld schuift aan in Felix Meritis om de stand van zaken in clubland door te nemen. Die zaken gaan goed, heel goed en het einde is nog niet in zicht. De vraag naar dance neemt toe in de hele wereld en de prijzen blijven stijgen. Maar let op dat je niet alleen maar voor de vips gaat werken, zorg dat je goedkope tickets kunt blijven aanbieden aan de mensen die niet veel geld hebben. Want zij maken juist de sfeer op de dansvloer.

Matthew Adell van Beatport trapt af: 'EDM groeit heel hard en die groei is wereldwijd. Europa was de pionier en nu is EDM geëxplodeerd in Amerika. Het is natuurlijk oorspronkelijk ook muziek uit Amerika. House is begonnen in Chicago, Detroit en New York. Het is niet de eerste keer dat Afro-Amerikaanse cultuur in Amerika pas serieus wordt genomen nadat het succesvol is geweest in Europa. Dat zag je ook met de blues, die pas groot werd in Amerika nadat het was opgepikt door Led Zeppelin en the Rolling Stones. De meeste muziek die nu als EDM wordt verkocht is in mijn ogen trouwens geen house.'

Vele ogen in de clubwereld zijn gericht op James Algate, de mr Big van dit panel. Hij runt de club Hakkasan in Las Vegas, waar Tiesto resident dj is. 'We zagen Las Vegas als een worldwide transit. Mensen komen vanuit de hele wereld naar Las Vegas om vermaakt te worden. Daar wilden we op inspelen. We verwachten wel van onze dj's dat ze de muziek draaien die iedereen wil horen.'

Naast hem zit zijn tegenpool Nicolas Matar van de clubs Cieleo en Output in New York: 'Wij verkopen bewust geen flessen champagne. We verkopen onze clubavonden puur op basis van de line-up, niet met foto's en video's. Niet op basis van lifestyle.'
 

Bubble of duurzame groei?

Barst de bubble op korte termijn of is hier sprake van duurzame groei? Volgens Irfan van Ewijk, de I van ID&T staan we na 25 jaar dance nog steeds aan het begin. Het bedrijf exporteerde Sensation en Tomorrowland naar Amerika en verwacht daar nog wel even door te kunnen groeien.

Nicolas Matar: 'Ik was van de zomer op Ibiza en zag er veel matig bezochte feesten. Er zijn daar te veel events, die markt is overvoerd. Maar kijk naar Amerika. It's a goldrush!' Matthew Adell vult aan: 'De markt op Ibiza is verzadigd, maar kijk eens naar de markt in Milwaukee. Daar zit de groei.'

Ben Turner, de manager van Ritchie Hawtin is inmiddels aangeschoven: 'De markt voor vip-arrangementen groeit immens. Het is angstaanjagend. Ik was laatst in gigantsiche club die bijna helemaal bestond uit vip-area's. De dansvloer was piepklein. Ik heb er met verbijstering naar gekeken, vanaf een vip-balkon, dat moet ik toegeven. Het gaat te ver. Die vips zijn niet echt geinteresseerd in de muziek.'

James Algate: 'In de Hakkasan moeten we ons geld verdienen met vip-tafels en flessen champagne. Die tafels in de prijscategorie 2.000 tot 10.000 dollar moeten we verkopen, anders is de club niet rendabel. Maar ik zal er altijd voor zorgen dat je bij ons ook voor een paar tientjes naar binnen kunt. Het publiek dat op een goedkoop ticket binnenkomt, zorgt doorgaans voor de beste sfeer op de dansvloer, niet de vip's.'

Sebastian Solano van SFX Entertainment gelooft in duurzame groei: 'De meeste dj's worden ieder half jaar weer 30.000 dollar duurder. Dat gaat voorlopig wel door. Er is een gigantische bidding war gaande. De globalisering van de dance markt zet door en dat zal leiden tot steeds meer vraag, vanuit de hele wereld. En een dj kan kan zijn shows hooguit 150 keer per jaar verkopen. Je hebt heel veel geld nodig of je moet iets unieks te bieden hebben.'

En hoe zal het in Amsterdam gaan? Het Amsterdam Dance Event barst vanavond los en heeft maar liefst 90 locaties. En daar zitten wat behoorlijk grote zalen tussen. Gaat de bubble hier barsten? Of staat er voor iedereen een pot met goud klaar aan het einde van de regenboog? We gaan het de komende nachten beleven...