Awakenings debuteerde vorig jaar met drie avonden in de Gashouder en gooit daar dit jaar een volle woensdag bovenop. De ingrediënten vandaag: de Detroit techno-school met Carl Craig en Stacey Pullen (2e golf Detroit grootmeesters), de harde Engelse technoklas van Saved labeleigenaar Nic Fanciulli en de lessen van Luciano en zijn discipelen. Lucien Nicolet (zoals Luciano eigenlijk heet) heeft een stel maten en labelgenoten van het Zwitserse Cadenza meegenomen. Hun stiel zit in zijn spoor: techno en electro in een springerig, lichtvoetig en licht Latijns jasje. Vanavond van de partij namens mede-organisator Cadenza: opener Lee Van Dowski, Valentino Kanzyani & Ernesto Ferreyra (b2b), Mirko Loko en Luciano.
#ADE13: Duet bon-vivant Luciano en ijzige schaker Carl Craig in Awakenings ouverture
Nic Fanciulli draait de Gashouder ook solo aan gort
Awakenings pakt op de eerste ADE-festivaldag meteen flink uit; de Gashouder staat tien uur lang volgeprogrammeerd en klapstukken Luciano & Carl Craig sluiten back-to-back af tot acht uur in de ochtend. Wellicht is het idee om het publiek tot het eind bij de les te houden. De Gashouder is weer fraai opgetuigd en bijna de hele avond wordt live gestreamd; Het is pas de tweede keer dat Awakenings op ADE van de partij is, maar de organisatie toont zich al een gevestigde waarde.
Stacey Pullen & Mirko Loko b2b
Om 1.30 geven de Sloveen Valentino Kanzyani en Argentijn Ernesto Ferreyra het b2b-stokje door aan Stacey Pullen en Mirko Loko. Het is waarschijnlijk de gedachte achter deze avond: lange b2b-sets waarin verschillende stijlen elkaar ontmoeten. Dit lijkt een oneerlijke match, maar Zwitser Loko kent het klappen van de Detroit techno zweep; Carl Craig inviteerde hem in 2001 al voor het Detroit Electronic Music Festival. Craig en Villalobos remixten zijn werk en hij bracht in 2011 met Pullen the Deux Éléments EP op Cadenza uit.
Mirko is de beweeglijke van het stel, Stacey (met kenmerkende Edgar Davids-bril en staartje) veert soepel op één voet op en neer. Beiden hebben ze een platenkoffer onder en laptop naast zich, de mixer is de gemene deler. Samen switchen ze veelvuldig tussen groovy, techno met een haast tropisch, zwoel tintje en rechtlijniger beukwerk. Dat werkt redelijk in de voor tweederde gevulde Gashouder, maar ook niet meer dan dat. Je voelt dat de set en de avond (al 4,5 uur bezig) nog in de opbouwfase zitten. En de licht- en vuurshow (hét Awakenings handelsmerk) ook. In een stevig slot knallen de heren om en om vanaf een kale ritmische basis die pitch omhoog tot standje euforisch.
Nic Fanciulli zonder Andrea Olvia
Vanaf half 4 mag Nic Fanciulli het doen. Check zijn set hier. Solo zelfs, want beoogd b2b-partner Andrea Oliva (ook Cadenza) zit volgens de organisatie 'doodziek thuis'. Wellicht een blessing in disguise, want de Brit maakt het op eigen kracht helemaal waar. Zijn cv behelst remixen van Kylie tot Underworld, Josh Wink en U.N.K.L.E, releases op onder meer Rejected en het eigen Saved Records. Fanciulli gooit de opbouw overboord en meteen flink de gesel erover. Hij houdt - naast wodka - van clubhouse tot pompende techno en grijpt op ADE uit de laatste platencategorie. Telkens even opzwepen, schrille techno-geluidjes erbij en dan de beuk erin met denderende bassen die aaneengroeien tot een dikke groove.
Na een half uur blijkt hij ook aan franje te doen en gooit een onweerstaanbare funky beat (denk Jacksons Billy Jean, maar 3x sneller) met een opruiende vocal reggaesample op repeat. Fanciulli heeft de Gashouder beet en laat niet meer los. Variaties op die beat beheersen een groot deel van de set, maar hij switcht ook tussen onder meer hardtechno met verknipte orkestrale vocal (denk: L.A. Style's James Brown Is Dead meets Carmina Burana). Het geheel werkt. Fanciulli pakt door zoals Italiaan Joseph Capriati vorig jaar op de Drumcode avond van Adam Beyer zo fijn deed. En dan moeten headliners Craig en Luciano nog aantreden.
Carl Craig & Luciano b2b
Craig leverde vorig jaar (met Pullen) een geweldig slot aan een ADE Dekmantel-avond in het MC Theater, maar deze zaal past meer bij zijn (industriële) statuur. Met de inmiddels zeer gereputeerde Chileense Zwitser Luciano werkte hij al vaker samen. Het is een ogenschijnlijke mismatch: Luciano is de springerige, warme bon-vivant en Craig de kille, ingehouden filosoof. Hij opereert geconcentreerd op laptop en die enorme moog en oogt als de koele schaker, die berekenend zijn troepen over het bord verplaatst. Hun muziekkeuze lijkt ook niet voor een duet gemaakt, maar de draaistijl sluit dan weer wonderwel aan. Hoewel het een half uur duurt voor het duo elkaar voor het eerst een blik waardig keurt (!), voelen ze elkaar goed aan. Luister de set hier terug!
Luciano lijkt voor de warme, lichtvoetiger input te zorgen en Craig voor het geratel, gestamp en vooral de donkere Detroit techno-beat. Lijkt, want beiden zijn druk in de weer. Het contact en begrip is er wel degelijk en de set (ze moeten nog drie uur) lijkt gebaat bij hun opbouw. Na drie kwartier het eerste gas en de eerste omhelzing en stap voor stap doorbouwen. Als je niet oplet wordt het heel eentonig, maar ze voegen telkens wat toe (Craig heeft ook een mistroostige scheepstoeter in de moog zitten). Na 6 uur in de ochtend bouwen ze gestaag aan een anthemisch meesterwerkje dat aan 'Olympians' van Fuck Buttons (gelardeerd met dreunende Detroit) herinnert en ruim een kwartier zwellen verwachting én euforie alsmaar aan. Daarna lijkt de pijp langzaam leeg te lopen en de Gashouder ook. Om 6.30 is de zaal nog eenderde gevuld. De techno dreunt standaard door en lijkt opvallend genoeg weer te drijven op Billie Jean (maar dan nog maar 2x sneller), misschien is dat de Awakenings-boem die de avond rondmaakt.
De set van het illustere duo gaat al even nergens meer heen. Als we om 7.15 uur het pand uit strompelen, nemen we het risico op het missen van een eventuele grande finale daarom op de koop toe. Niettemin is de prestatie van Awakenings knap. De woensdag mag dan de enige niet uitverkochte ADE-dag zijn, maar de groei is daar en de opzet om af te ronden met de headliners lijkt deels geslaagd. Volgend jaar ook op zondag?