Deezer: "Goed nieuws voor 160 landen: we gaan niet naar Amerika" Deezer: "Goed nieuws voor 160 landen: we gaan niet naar Amerika"

Franse muziekdienst rolt gratis dienst uit

, Atze de Vrieze

Deezer: "Goed nieuws voor 160 landen: we gaan niet naar Amerika"

Franse muziekdienst rolt gratis dienst uit

Atze de Vrieze ,

De Franse muziekdienst gaat flink uitbreiden. Vanaf vandaag is de dienst beschikbaar in 76 nieuwe landen, wat het totaal brengt op 160 landen. De dienst heeft 20 miljoen tracks beschikbaar. Een flinke stap op weg naar de wereldwijde beschikbaarheid die de dienst nastreeft, zo lichtte Deezer-CEO Axel Dauchez zojuist toe op een presentatie in de Abbey Road studio's in Londen. Hij vertelde daar wat hij gaat doen met de investering van 130 miljoen door Access Industry. "Vandaag hebben we goed nieuws voor 160 landen: we gaan niet naar Amerika. De Amerikaanse markt is er nog niet klaar voor. Op een dag zullen we komen, nu investeren we volop in de 160 andere landen."

De presentatie volgt op het nieuws dat Deezer 130 miljoen dollar aan investeringen binnen heeft gehaald. Belangrijkste nieuwe partner is Access Industry, het bedrijf dat ook eigenaar is van Warner Music. Volgens Dauchez is Access een solide bedrijf, dat past bij de ambities van Deezer. In zijn visie is er enorm veel te winnen voor de muziekindustrie door groot te denken. "De zes grootste markten in de wereld zijn verantwoordelijk voor 80% van de omzet. Alle anderen blijven achter. Waarom? Omdat distributie ontbrak. Afrikaanse muzikanten zijn geen wereldsterren, omdat ze simpelweg geen toegang hebben tot de markt. Het is tijd om de muziek vrij te maken, met een dienst die zowel lokaal als globaal is. We willen elke artiest een wereldwijd podium bieden."

Om dat te ondersteunen lanceert Deezer vandaag een gratis service in 160 landen, aangepast per territorium. "Het heeft geen zin om dat in ieder land hetzelfde te doen, omdat de gratis dienst op zichzelf niet rendabel is. De gratis dienst heeft maar een doel: mensen overhalen een abonnement te nemen. Daarom investeren we ook veel in marketing. We moeten mensen onderwijzen, uitleggen waarom het zin heeft een abonnement te nemen op een dienst als Deezer." Dauchez hoopt door die 'voorlichting' iets van de waarde van muziek terug te brengen. "Door de mp3 is de magie tussen mensen en product kwijt geraakt. Mensen zijn minder betrokken. Het is niet alleen een kwestie van piraterij, het is een een kwestie van wat we ervaren als kwaliteit."

Deezer zal dan ook flink investeren in de dienst zelf, met name in de 'ontdekervaring' van de gebruiker. Deezer introduceert een aantal nieuwe manieren om muziek te ontdekken, via vrienden, via vrienden van vrienden, maar ook via de eigen luisterhistorie. "Belangrijk daarbij is de rol van ons editorial team. Dat zal bijvoorbeeld playlists beoordelen die mensen maken en aanbieden. Zo kunnen we uit de 100 miljoen playlists die beschikbaar zijn in Deezer voor jou de juiste aanraden. En wat enorm belangrijk is: het zijn door mensen gemaakte playlists, niet door algoritmes samengestelde."

Nu op 3voor12