Dat Madonna een nieuwe standaard wil zetten op het gebied van ticketverkoop is geen geheim. In 2008, toen ze haar Sticky & Sweet tour startte, verbaasde de zangeres menigeen door officieel in zee te gaan met secondary ticketingbedrijf Viagogo, het type bedrijf dat concertpromotors doorgaans graag wegzetten als ordinaire zwarthandelaren. Madonna windt er geen doekjes om: niet alleen wil ze fans de kans geven ook uitverkochte concerten te bezoeken, desnoods tegen hoge entreeprijzen, maar ze ziet de secondaire markt ook als een goede indicatie van haar marktwaarde. Vorige week reageerde ze in Newsweek op de hoge ticketprijzen: “Begin maar vast met sparen. Mensen geven continu $300 uit aan de raarste dingen, aan handtasjes bijvoorbeeld. Dus werk het hele jaar, schraap je geld bij elkaar en kom naar mijn show. Ik ben het waard.”
Ook voor de huidige tour is Viagogo officieel partner. Daarnaast werkt Madonna met VIPNation, een bedrijf dat VIP-arrangementen aanbiedt. De prijzen voor arrangementen in Amsterdam zijn nog niet bekend gemaakt, maar een indicatie zijn de prijzen in Amerika. Duurste arrangement in Philadelphia kost de fan $1250, inclusief parkeerplaats, pre-party, poster en tourboek. Daarbij moet in ogenschouw genomen worden dat de ticketprijzen in de VS doorgaans hoger liggen dan in Europa.
De nieuwe realiteit? Wel volgens Madonna, maar de prijzen leveren ook hoongelach op. 3FM dj @MichielVeenstra merkt op Twitter op: “Honderd fucking vijfenzeventig euro voor een avond Madonna? Is dat inclusief camping en minstens drie andere podia? Godsallemachtig.” @DirtyDisko merkt op: “Antiek kost nu eenmaal een aardig centje.” Volkskrant popjournalist @MennoPot zegt: “Er waren al heel veel goede redenen om niet naar Madonna te gaan, nu hebben we er nog eentje bij.”
De toonaangevende Amerikaanse blogger Bob Lefsetz veegt vandaag de vloer aan met Madonna, naar aanleiding van haar optreden zondagavond in de rust van de Superbowl. Het prestigieuze football evenement wordt jaarlijks door meer dan 100 miljoen Amerikanen live bekeken. Optreden in de rust is dan ook de ideale reclame voor een grote wereldtour en het nieuwe album MDNA. De afgelopen jaren stonden onder meer Prince, Black Eyed Peas, Bruce Springsteen en The Who op de felbegeerde middenstip. Madonna maakte er een groots spektakel van, met Romeinse bodybuilders, koorddansers en gastoptredens van Nicki Minaj, MIA (inclusief subtiel middelvingertje naar het publiek) en Cee-Lo Green.
Veel fans loofden het visuele bombardement, maar Bob Lefsetz was niet onder de indruk. “De hele productie leek gedateerd. Uit een andere tijd, toen overdaad bejubeld werd, toen het leven leuk was en problemen onder het tapijt geveegd werden. Nu staan de problemen in het middelpunt. Het is duidelijk dat Madonna - net als de rest van de 1% - niets met ons te maken wil hebben, ze wil alleen ons geld. Natuurlijk, iedereen houdt van een feestje, maar je hebt niet de indruk dat Madonna jou op het podium hebben, feestend met haar. In tegendeel, je zou van het podium af geschopt worden.”
Update 11-02-2012 11:00:
Peperdure kaartjes of niet, Madonna verkoopt Ziggo Dome uit in een uur. Een tweede show gaat zaterdag 18 februari in de voorverkoop.
Ook voor de huidige tour is Viagogo officieel partner. Daarnaast werkt Madonna met VIPNation, een bedrijf dat VIP-arrangementen aanbiedt. De prijzen voor arrangementen in Amsterdam zijn nog niet bekend gemaakt, maar een indicatie zijn de prijzen in Amerika. Duurste arrangement in Philadelphia kost de fan $1250, inclusief parkeerplaats, pre-party, poster en tourboek. Daarbij moet in ogenschouw genomen worden dat de ticketprijzen in de VS doorgaans hoger liggen dan in Europa.
De nieuwe realiteit? Wel volgens Madonna, maar de prijzen leveren ook hoongelach op. 3FM dj @MichielVeenstra merkt op Twitter op: “Honderd fucking vijfenzeventig euro voor een avond Madonna? Is dat inclusief camping en minstens drie andere podia? Godsallemachtig.” @DirtyDisko merkt op: “Antiek kost nu eenmaal een aardig centje.” Volkskrant popjournalist @MennoPot zegt: “Er waren al heel veel goede redenen om niet naar Madonna te gaan, nu hebben we er nog eentje bij.”
De toonaangevende Amerikaanse blogger Bob Lefsetz veegt vandaag de vloer aan met Madonna, naar aanleiding van haar optreden zondagavond in de rust van de Superbowl. Het prestigieuze football evenement wordt jaarlijks door meer dan 100 miljoen Amerikanen live bekeken. Optreden in de rust is dan ook de ideale reclame voor een grote wereldtour en het nieuwe album MDNA. De afgelopen jaren stonden onder meer Prince, Black Eyed Peas, Bruce Springsteen en The Who op de felbegeerde middenstip. Madonna maakte er een groots spektakel van, met Romeinse bodybuilders, koorddansers en gastoptredens van Nicki Minaj, MIA (inclusief subtiel middelvingertje naar het publiek) en Cee-Lo Green.
Veel fans loofden het visuele bombardement, maar Bob Lefsetz was niet onder de indruk. “De hele productie leek gedateerd. Uit een andere tijd, toen overdaad bejubeld werd, toen het leven leuk was en problemen onder het tapijt geveegd werden. Nu staan de problemen in het middelpunt. Het is duidelijk dat Madonna - net als de rest van de 1% - niets met ons te maken wil hebben, ze wil alleen ons geld. Natuurlijk, iedereen houdt van een feestje, maar je hebt niet de indruk dat Madonna jou op het podium hebben, feestend met haar. In tegendeel, je zou van het podium af geschopt worden.”
Update 11-02-2012 11:00:
Peperdure kaartjes of niet, Madonna verkoopt Ziggo Dome uit in een uur. Een tweede show gaat zaterdag 18 februari in de voorverkoop.