Dancelabel Spinnin’ laat fans de demo’s uitzoeken

Talent Pool blijkt succes: 6.000 demo’s, 300.000 keurders

Atze de Vrieze ,

Dancelabel en –distributeur Spinnin’ Records scoort momenteel grote hits met acts als Afrojack, R3hab en Nicky Romero. Dat trekt uiteraard een hoop goudzoekers aan. Zo’n 150 demo’s per dag, om precies te zijn. Een ondoenlijke berg natuurlijk. Maar, zo stelt marketingmanager Meindert Kennis, ‘daar zou zomaar de nieuwe Avicii tussen kunnen zitten. Die ongehoord deleten zou verschrikkelijk zijn.” En dus ontstond vorig jaar tijdens het kerstdiner het idee: we laten het publiek die demo’s beluisteren. Het eerste resultaat is daar: 6.000 demo’s werden beluisterd door 300.000 gebruikers, en dat leidde tot drie releases.

Spinnin’ Records is de laatste jaren bijzonder succesvol. Het bedrijf stond in eerste instantie bekend om het internationaal opkopen van licenties van hitplaten. Een puur commerciële business. Maar volgens Meindert Kennis is daar de laatste jaren verandering in gekomen. “We zijn inmiddels op Beatport een van de best scorende labels. We doen het niet alleen goed met labels van Afrojack en Sander van Doorn, maar we tekenen ook veel one-off releases van onbekende acts. Die krijgen dan toch de nodige aandacht omdat ze op Spinnin’ Records uitkomen. Dat kunnen undergroundacts zijn, maar het is interessant voor ze dat we, als daar aanleiding voor is, ook de commerciële markt op kunnen.”

Naar die demo’s WIL men bij Spinnin’ dus best luisteren, maar het gaat simpelweg niet. De nu gekozen oplossing blijkt een succes. “Je krijgt die demo’s op allerlei manieren, niet allemaal simpel in dezelfde player. Nu kun je makkelijker snel even track na track beluisteren.” Bovendien luistert de achterban alvast mee. “Soms heeft een artiest lokaal al enige bekendheid en een fanbase. Een dj kan bijvoorbeeld al behoorlijk succesvol zijn in Colombia zonder dat wij daar weet van hebben.” Al is volgens Kennis de charme van dit concept ook juist dat de context naar de achtergrond verschuift. “Soms krijgen we dingen in complete campagnepakketten toegestuurd die alleen maar afleiden van de muziek.”

Zo is deze Talent Pool een aardig voorbeeld van hoe mainstream en DIY cultuur in de dancewereld samenkomen. De drie acts die nu uitgebracht worden - Eminence, Merk & Kremont en Leo V. – hadden tot nu geen bekendheid. Al heeft de gemiddelde fan uiteindelijk geen échte A&R oren, denkt Kennis. “Nee, ik denk niet dat iedereen zomaar een hit kan horen. We kiezen dan ook niet domweg de drie populairste acts. Het gaat niet om het winnen. We luisteren veel dieper. De producer met de meeste vrienden is niet automatisch de beste. Gelukkig is de site nog niet dichtgeslibt met valsspelers, maar ze zitten er natuurlijk tussen. Soms staat er een idioot met veel te veel stemmen op nummer 1. Die laten we dan maar gewoon even staan. Zo iemand kan beter zijn tijd besteden aan zijn producties. Want hij mag dan op 1 staan, het blijft een slechte track.”