#ADE12: De kunst van de Golden Pudel Club

Duits duo schiet stilte na de storm van smoezelige technofeesten

Robbie van Zoggel ,

Fotografen Andre Giesemann en Daniel Schwarz zijn opgegroeid in de nachtclubs van geboorteplaats Hamburg en technocapital Berlijn. Nu ze allebei de 30 gepasseerd zijn wordt het hoog tijd voor wat afstand van de scene. Tussen 2009 en 2012 bezocht het duo diezelfde clubs, dit keer in de staart van de nacht. Wat gebeurt er na een wild feest, op het moment tussen de laatste bezoeker die de deur uit loopt en de grote schoonmaak?

ADE biedt de bezoeker steeds meer vrijheid voor leuke off piste-routes. Zo loopt in hartje Jordaan bij galerie Ten Haaf Projects de foto-expositie Vom Bleiben, een serie die de magie vastlegt van een leeg interieur net na afloop van een technofeestje. Het buitenlandse debuut van het duo Giesemann en Schwarz stimuleert de ogen tot de kunst van het kijken naar steriele smoezelige zalen.

De match tussen beide Duitse kunstenaars ligt bij hun gezamenlijke passies: fotografie, industriële vormgeving en techno. Giesemann: 'Ik ben in Hamburg opgegroeid en heb daar vanaf midden jaren 90 de intrede beleefd van Detroit-techno. Daardoor ben ik in die tijd ook direct begonnen met het draaien en produceren van muziek. Als eerbetoon aan die periode heb ik een foto gemaakt van de Golden Pudel Club, tot op de dag van vandaag mijn favoriete nachtstek in Hamburg.'

Gieseman heeft zijn diploma nog niet eens op zak maar exposeert met Schwarz voor het eerst buiten Duitsland. Alle 14 foto's zijn interieurshots van voormalige kelderbarretjes, fabrieksgebouwen of communistische conferentieruimtes. De val van de muur heeft vanaf eind jaren 80 een onuitputtelijke bron aan nieuwe feestlocaties opgeleverd. Al die plekken waar Giesemann de laatste 10 jaar van zijn leven gedanst en gedraaid heeft zijn nu dus vastgelegd. 'Het lijkt alsof ik overal kind aan huis ben maar vind het project lastig. Clubs hadden soms moeite met de voorwaarde van het moment waarop we wilden schieten. Het bevroren interieurshot zonder bezoeker of schoonmaker vergt een perfecte timing en productie.'

Daarnaast heeft techno inmiddels een grote mainstream markt bereikt. Dat merk je aan de ontoegankelijke attitude van clubs zoals Berghain, dat een zero tolerance-beleid hanteert met fotografie.  'Ik vind dat eigenlijk wel een logische en goede ontwikkeling. Iedereen, -bezoeker, dj, clubmanager- is bezig met een eigen mythe, het exquise punttaartje van de underground. Onze magie hangt aan een muur. Gelukkig rukt de technoscene steeds weer op naar nieuwe plekken. Het project kan daarom met genoeg tijd en geld voortgezet worden, op zoek naar de nieuwe onbekende juweeltjes in de nacht.'

Betonprint
De cliëntele van de fotografen varieert sterk. Het duo werkt met de betonprint, een nieuwe ambachtelijke techniek, die de verzadiging en dieptewerking van het grauwe interieur optimaal tot zijn recht laat komen. Onder de liefhebbers zit ook Sven Väth; op zijn kantoor hangt de foto van zijn eigen Cocoon-club in Hamburg. De ADE-ganger weet de galerie in de Jordaan goed te vinden. Een groepje jongeren blijft wat langer staan voor een foto van een kelder met veelal kooiconstructies. De leek blijft gissen naar de locatie maar het is dus de kelderbar van club Tresor, de baarmoeder van techno in Berlijn. Mooi om te zien hoe het geduld van de bezoekers het overneemt van de hectiek, een ongewoon tempo waar je ADE eigenlijk helemaal niet mee identificeert.

Vom Bleiben is tijdens ADE en daarna tot en met 27 oktober 2012 te zien in galerie Ten Haaf Projects.