dEUS verrast met fluisterset in het bos dEUS verrast met fluisterset in het bos

Intiem optreden met enkel rustige nummers

, Atze de Vrieze

dEUS verrast met fluisterset in het bos

Intiem optreden met enkel rustige nummers

Atze de Vrieze ,

Drie vraagtekens staan er in het blokkenschema. ??? Misschien is het !!!, zo wordt gegrapt. Maar eigenlijk weet iedereen die zich bij het bospodium heeft verzameld wat er gaat gebeuren: dEUS in het klein. Niet akoestisch, wel alleen maar kalme nummers. Het is het eerste echt magische moment van deze Great Wide Open.

Intiem optreden met enkel rustige nummers

Drie vraagtekens staan er in het blokkenschema. ??? Misschien is het !!!, zo wordt gegrapt. Maar eigenlijk weet iedereen die zich bij het bospodium heeft verzameld wat er gaat gebeuren: dEUS in het klein. Niet akoestisch, wel alleen maar kalme nummers. Het is het eerste echt magische moment van deze Great Wide Open.

CONCERT
dEUS, Great Wide Open, Buitenpodium, 2 september 2011

MUZIEK
Een droomset voor de echte fan, want een setlist als deze is een unicum. Nummers als Right As Rain en Serpentine behoren alles behalve tot het rijtje vaste knallers, zeker niet allemaal bij elkaar.

PLUS
We zagen dEUS de laatste jaren vaak hard spelen, een beetje macho zelfs. Dat hoeft vanavond niet. Hoor Barman de secondes stilte in Serpentine hardop tellen. Twee drie vier. Naast hem een stoïcijnse Mauro, daarnaast bassist Alan Gevaert in een lange jas, samengepakt op het piepkleine podium. Mooi detail voor de mensen die vooraan staan is de sigaret die Barman aan zijn gitaar klemt tijdens Smokers Reflect. Van de zes albums kan de band een heel diverse verzameling slow songs trekken. Het jazz-achtige Magdalena, een uitstekend nieuw spoken word nummer met een sexy baslijn, The End Of Romance. De langzame nummers kennen de dynamiek die bij dEUS hoort, maar dan in het klein.

MIN
De set verloopt technisch net niet helemaal vlekkeloos, en bij zo'n set valt dat direct op. Bij de fragiele opener Right As Rain begint een eigenwijs pedaal van Klaas Janszoon op te spelen, in Nothing Really Ends moet hij uitwijken naar zijn keyboard, omdat de midi controller met zijn marimba sounds niet goed uitversterkt wordt.

CONCLUSIE
Maar dat zijn slechts kleine smetjes op een optreden dat in alle opzichten als bijzonder aanvoelde. God, dit moeten we vaker doen, verzucht Barman. Morgen weer ouderwets hard op het hoofdpodium.

CIJFER
9

Tags

nu op 3voor12